Foder som ger hull men inte energi.

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har en travare som behöver gå upp i vikt. Han får just nu 3kg lucern, 1 kg Hippo bas och 4 dl olja. Men upplever att han inte funkar bra på oljan. Han blir stissig och nervig.

Finns det något annat foder som ger hull men inte energi/krut?
 
Jag skulle ge krafft muskel, funkar bra om man vill får upp en häst i vikt, och man behöver inte ge så mycket ca 0,75-1Kg till vuxen häst, Jag tycker den funka bra utan att hästarna blir pigga ;)
 
Gillar det inte av miljömässiga skäl, men soja har annars fungerat utmärkt för mig med en häst som har mycket nerv men behöver lägga på sig.

Potatisprotein ska väl vara bra också om man vill ha något bättre miljömässigt, men har inte provat det själv.
 
Soja funkar tyvärr inte på han. Han får ömma knölar över ryggen ( proteinknölar?).
och så tycker jag inte riktigt om sojan. Känns inte riktigt som ett hälsosamt/miljövänligt foderalternativ.

Potatisprotein hade kanske varit något, vart hittar man det?
 
Soja funkar tyvärr inte på han. Han får ömma knölar över ryggen ( proteinknölar?).
och så tycker jag inte riktigt om sojan. Känns inte riktigt som ett hälsosamt/miljövänligt foderalternativ.

Potatisprotein hade kanske varit något, vart hittar man det?
Jag har tyvärr inte superstor koll eftersom jag inte gett det själv. Men jag skulle satsa på en foderbutik som har mycket foder även för produktionsdjur. Enligt en annan tråd om potatisprotein (förvisso 2-3 år gammal) så har Kvarnbyfoder potatisprotein. Så om du vet något ställe som har det märket borde de kunna beställa hem om de inte har det hemma.

Edit: Vilomix verkar kvarnbyfoder heta nu. Ligger som grisfoder.
 
Bra grovfoder är ju A och O men på det lägger jag Hippo Grow Alfa.
Min häst tappar lätt överlinjen på vintern men behöver inte så mycket extra energi och detta är det bästa foder jag haft hittills!
 
Jag ger min häst Groov 125 samt krossat korn. Hon är jättefin i hullet och har inte massor med onödig energi :) Du får utgå från analysen (om det finns någon) och komplettera utifrån den.
 
Är det hull eller muskler som saknas. Det rekommenderas nästan bara proteinfodermedel här vilket rimmar lite illa om det är hull (fett) som är problemet (som jag uppfattade frågan). För mycket protein kan ge motsatt effekt på hullet = alltså att hästen blir magrare.
 
Håller med tipset om Hippo Alfa, bästa kraftfoder jag använt (förutom ren havre till de som funkar på havre).

Sedan undrar även jag om det är hull (fett) hästen saknar, eller muskler. Själv har jag aldrig upplevt en häst som magrar på t ex bete (för mycket protein), jag har alltid fått fina resultat med att öka kvoten och noga se till att behovet av smrp är fyllt.

Allt handlar i slutänden om hur bra grovfoder man har, är min erfarenhet.
 
Oj, hade helt glömt denna tråd, så sorry för sent svar.

Grovfodret är inte analyserat och tyvärr kommer det inte heller analyseras.

Det är både muskler och hull som saknas. Uppskattningsvis har han gått upp ca 150 kg sen i somras. Han var mkt mager när han kom hit, ryggraden synlig längs hela ryggen ända bak till svansen osv.
Nu ser han helt ok ut men har svårt att gå upp det sista lilla för att han ska se bra ut.

Bete gjorde ingen skillnad. Han gick av sig det lilla han la på sig.
Hippo Alfa, är inte det lucern?
Havre hade kanske varit nått att prova, bara han inte speedar upp ännu mer.
 
Hippo Grow Alfa är ett fullfoder och en bra bit ifrån rent lucern.
Det mycket grönmjöl i men även havre, vete , soja och lite smått och gott till.
Dessutom gott om bra vitaminer.
 
Hej!

Det beror ju helt på storlek på hästen, hur mycket den arbetar och såklart vad grovfodret innehållet. Utan den informationen är det svårt att tipsa.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 953
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp