Foder som ger enbart energi (MJ)

Sv: Foder som ger enbart energi (MJ)

Ja halm ger ju mer energi. Finns det något med lite mer sprutt?:D

Olja, halm (Fast halm innehåller inte så mycket näring alls, av något slag...) och betfor är väl de vanligaste med lågt proteininnehåll.

Vilka värden och/eller egenskaper söker du?

Olja är det enda som är i princip helt och hållet proteinfritt.

Jag har ett hösilage på 71 smrp och 7,7 i Mj. 71 i TS.
Proteinkvoten fylls men har svårt att få till energi. Då det blir på tok för mycket protein om jag tillgodoser energin och struntar i hur mycket protein det blir.

Har räknat lite och det får bli halm och olja som extra energi. Nu hoppas jag att bonden som har stallet tar in halm. Hans målsättning är det. Vi får ju inte köpa in halm.

Nej jag vet men det blev så hiskeligt mycket.

Hade ett "hiskeligt" överskott på protein förra vintern för att komma upp i MJ, hästen har aldrig varit så fin och mådde prima så jag hade inte varit rädd för att ge några kilo extra hö.

Hade ett "hiskeligt" överskott på protein förra vintern för att komma upp i MJ, hästen har aldrig varit så fin och mådde prima så jag hade inte varit rädd för att ge några kilo extra hö.

Jo för vår gamling kommer detta hiskeliga överskott att vara perfekt.

För den andra så blir det ett överskott ändå med lite halm och olja till.

Shettisen har jag köpt hö till i vinter då jag inte vågar lita på att bonden tar in halm.

När man läser flera av trådarna här så verkar det vimla av proteinfattiga grovfoder i vårt land. Kan du inte skaffa ett sånt och blanda med?

Hö innehåller inte bara energi och protein utan är hästens viktigaste mineral- och vitaminkälla. Skaffa ett grönt, fint hö med låg proteinhalt som komplement.

Fast riskli är väl nästan bara protein? Eller?

Nja, det är ett fettrikt fodermedel och används främst för att på ett skonsamt sätt tillföra fett och kalorier, tex till hästar som behöver gå upp i vikt.
Men visst, det innehåller ju protein också.

När man läser flera av trådarna här så verkar det vimla av proteinfattiga grovfoder i vårt land. Kan du inte skaffa ett sånt och blanda med?

Hö innehåller inte bara energi och protein utan är hästens viktigaste mineral- och vitaminkälla. Skaffa ett grönt, fint hö med låg proteinhalt som komplement.

Om inte bonden tar in halm så får det nog bli så. Men vad jag förstått så är det också ett fattigt höår. Det har inte kommit in lika mycket. De som har hö i vårt stall har haft svårt att boka upp i år.

Tar upp gammal tråd och hoppas att Glimm läser och svarar:D

Hur mycket är ett "hiskeligt överskott"?
Sitter också med ett stort överskott som jag är lite bekymrad om.
Har bestämt mig att lösa det som du gjorde förra vintern, men är ändå nyfiken!

Kl

Nu kanske du löst det men jag köpte häromdagen Hippo Kompeet. Lika mycket energi som olja och inte protein. Fast helt smaklöst pulver. Tänkt till morsans häst som är helt hopplös på att äta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama