Foder prat!

Sv: Foder prat!

Jag har funderat lite...Undrar om det räcker om man ger bara hö, lusern och mineraler i vinter...tror inte han behöver nå havre eller korn.

Det låter som precis det du borde ge till det höet. Det är ok värden, lite lågt i protein bara. Men det fixar sig fint med lusernet. Betforn skulle mest lägga till på energisidan men inte hjälpa på proteinsidan, tvärt emot vad du behöver till det höet. Klart du kan ge en mindre mängd betfor ändå om hästen tycker det är gott men det borde inte vara nödvändigt. :)

Nu har ja fått svar på analysen...hjälp mej med vad det betyder!!

Näringsinnehåll till häst
Analysnamn Resultat Enhet
Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 37 g/kg foder
Energi,foder 7,6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2,5 g/kg foder
Fosfor P 1,4 g/kg foder
Magnesium Mg 1,1 g/kg foder
Kalium K 11,5 g/kg foder
----------------------------------------------------------
Råprotein 80 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 44 g/kg torrsubstans
Energi 9,1 MJ/kg torrsubstans
Kalcium Ca 3,0 g/kg torrsubstans
Fosfor P 1,7 g/kg torrsubstans
Magnesium Mg 1,3 g/kg torrsubstans
Kalium K 13,7 g/kg torrsubastans

Är det bra eller dåligt??
Du har ett okej hö, dock lite lågt i protein jämfört med energin. Med ett proteinfodermedel så kan du ge en ganska rejäl högiva och hästen kommer hålla sig fin. Nu generaliserar jag lite, men jag misstänker att din häst (eftersom det är ett kallblod) ska ha en ganska hög kvot smrp/mj. Lucern är bra, men för att speeda upp proteinet ännu lite mer så är soja också ett alternativ. De där 2 dl havre och 2 dl betfor om dagen kan du ge ändå om du vill. Det är så lite så det kan motsvara lite skrammel i krubban som hästen kan få när de andra hästarna får sin mat.

Sitter med såndär Foderstasberäkningsprogram på nätet nu. Men det blir ju aldrig bra!!
Antingen för höga värden eller för låga...mest problem med protinet antingen för mycket eller för lite!!

Någon som e van med sånt här?
Första gången för mej så ja lixom trevar fram lite!

Det är inte många hästar som ska ha exakt som de anger i programmet, det är bara vad snitthästen behöver. Att det blir lite mkt protein är absolut inget farligt så länge det mesta kommer från grovfoder. Om du ger för mkt energi eller protein är det enda som vanligen händer att hästen blir lite rundare:) Alla mina hästar äter mkt mer än tabellvärdena vintertid, och det behöver de för att inte tappa hull. Du får prova dig fram för att hitta de perfekta värdena för din häst. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv