Foder prat!

Kicki_83

Trådstartare
Jag sitter och funderar lite.

Jag har en fjordvalack på 10 år som ja bara skogsrider. Just nu får han inge kraftfoder alls bara gräs och saltsten.
Men ja sitter och funderar lite på hur man ska kunna lägga upp en bra foderstat till hösten...
Nu i våras fick han ca 10kg hö, 2dl havre, 2 dl betfor och 2 dl lusern pellets. Är det lite,mycket? något som saknas tycker ni?
Jag vill inte ha hjälp med en exakt foderstat men lite hjälp med vad som ska ingå i en bra foderstat.
Ska ta och anlysera höet till hösten oxå så ja vet värdet i det.

Sv: Foder prat!

Det går inte att göra en bra foderstat innan du har analysen på grovfodret. När du väl fått den så kan man se vad som behövs. För det kan vara allt från ingenting om du får "rätt" grovfoder till din hästs behov till väldigt mycket om det blir "fel".

Så alla analyserar sitt grovfoder för att veta vad som dom ska ge sin häst?
Hur gör man då om man ska analysera det?

Vill att min pojke ska få rikitgt med mat nu så han orkar jobba med mej!

Nu i våras fick han ca 10kg hö, 2dl havre, 2 dl betfor och 2 dl lusern pellets. Är det lite,mycket? något som saknas tycker ni?

Om man ska tänka utan värden viket inte är så klokt men ändå så undrar jag lite varför du ger just det du gör.
Havre och betfor innehåller mkt energi. 2 dl är inte så mkt av ngt foder. 2 dl lusernpellets gör nog inte så mkt. 2 dl havre beror i och för sig på om den är krossad eller ej. Men en fjording behöver väl knappast extra energi? Jag har inte ngn erfarenhet av att utfodra fjordingar men jag har träffat några stycken och om det är någonting som de inte har behövt så har det varit extra energitillskott.

Om man ska tänka utan värden viket inte är så klokt men ändå så undrar jag lite varför du ger just det du gör.
Havre och betfor innehåller mkt energi. 2 dl är inte så mkt av ngt foder. 2 dl lusernpellets gör nog inte så mkt. 2 dl havre beror i och för sig på om den är krossad eller ej. Men en fjording behöver väl knappast extra energi? Jag har inte ngn erfarenhet av att utfodra fjordingar men jag har träffat några stycken och om det är någonting som de inte har behövt så har det varit extra energitillskott.

Jag köpte honom i okt-07. Så då fick han gå på samma som han hade gjort innan ja köpte honom för han står kvar på samma ställe som innan. Men nu efter sommar betet tänkte jag att ja skulle ta tag i hans foderstat så han får rikigt med mat.

Nä han behöver verkligen inge mer energi.

Men hur gör man analys på grovfodret då?

Hjälp mej hur ja ska gå tillväga för att få en bra forderstat åt min pålle!!

Du skickar in hö eller ensilage från olika balar till ett analysföretag och sedan räknar du mhja ett foderstatsprogram ut hur mkt hästen behöver. Det finns sådana program på internet. Jag tror att det finns länkar i trådar här på forumet.

Jag kan tänka mig att fjordingar tillhör de lättfödda typerna. jag har två ponnyer, ej fjordingar, men lättfödda vilket innebär att de har lätt för att lägga på sig några extra kilo. Det gäller att hålla energitillförseln låg samtidigt som de får tillräckligt med protein. Jag tycker att lusern är ett bra foder för sådana hästar. Mina har fått en del lusern i vinter och har mått mkt bra av det.

Okej...Hittade en sida som heter analycen e den bra?

Hittade på en sida men vad ska ja välja? Alla eller bara någon av alternativen?

-Näringsmässig analys beräknad för HÄST
-Mineraler i komb. med ovanstående paket
-Mögel och bakterier
-Vattenaktivitet

Man kunde även beställa Emballage eller skicak höet i en C4 påse...vilket är bäst?

Den näringsmässiga analysen för häst är det. :)

Det som står under, mineraler i komb med ovanstående ger info om hur mkt calcium, fosfor, kalium och magnesium det är i höet. Bra attveta när du väljer mineralfoder, så det är bra att beställa även det.

Varför ger du 2 dl havre? Är det för att få mer fart på hästen i träningen? För näringsmässigt gör det inte stor skillnad, men kanske i huvudet eftersom det är en fjording. (egen erfarenhet):)

Senast ändrad:

Varför ger du 2 dl havre? Är det för att få mer fart på hästen i träningen? För näringsmässigt gör det inte stor skillnad, men kanske i huvudet eftersom det är en fjording. (egen erfarenhet):)

Okej tack....som ja skrev innan så gick ja efter vad förra ägaren gav honom...men nu vill ja göra det mer riktigt till hösten...

Har beställt embalage nu skulle få det inom 3 dagar... :)

Hur mycket kostar det att göra analys på torrsubstans mm samt mineraler på Analycen?

är ju som sagt svårt att säga om du inte vet vad grovfodret innehåller, sen tror jag inte de där 2 dl betfor och havre gär så stor skillnad... kan intebli spec mkt i kg.

Nu har ja fått svar på analysen...hjälp mej med vad det betyder!!

Näringsinnehåll till häst
Analysnamn Resultat Enhet
Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 37 g/kg foder
Energi,foder 7,6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2,5 g/kg foder
Fosfor P 1,4 g/kg foder
Magnesium Mg 1,1 g/kg foder
Kalium K 11,5 g/kg foder
----------------------------------------------------------
Råprotein 80 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 44 g/kg torrsubstans
Energi 9,1 MJ/kg torrsubstans
Kalcium Ca 3,0 g/kg torrsubstans
Fosfor P 1,7 g/kg torrsubstans
Magnesium Mg 1,3 g/kg torrsubstans
Kalium K 13,7 g/kg torrsubastans

Är det bra eller dåligt??

Troligen har du fått faktura nu, men till andra som frågar om analycens priser. Priserna står på följsedeln som man skriver ut.

jag skulle nog tagit bort havren och betforn och lagt till lite lusern, 1 kg eller mer...

vad kostade analysen? jag beställde emalage (stavning?) i fredags och ska analysera mitt hö så snart som möjligt, och det vore ju bra om man kunde ha nån anning om vad det kostar liksom...

hittar inga priser på följe sedeln som ni länkade till, skriva ut kan jag inte då jag inte har nån skrivare.

Senast ändrad:

du räknar på det översta, du får en kvot på typ 5 (räknat i huvudet) men borde ändå kunna ge ganska mkt hö :) kan ju ge lusern så får du nog upp kvoten + att det räknas som grovfoder.

jag skulle nog tagit bort havren och betforn och lagt till lite lusern, 1 kg eller mer...

vad kostade analysen? jag beställde emalage (stavning?) i fredags och ska analysera mitt hö så snart som möjligt, och det vore ju bra om man kunde ha nån anning om vad det kostar liksom...

hittar inga priser på följe sedeln som ni länkade till, skriva ut kan jag inte då jag inte har nån skrivare.

583kr kostade analysen för mej

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv