Foder och vikt

Bubble

Trådstartare
Jag har för ett tag sen gått över till färskfoder (voh) åt mina hundar och är väldigt nöjd. Pälsen har blivit fin och dom äter bra (hade lite problem med att få min ena hund att äta det men nu äter han det!)

Men, dom har gått upp lite i vikt. Till att börja med har jag gett ca 2 % av kroppsvikten, 600 g/dag till min 30 kgs hane och 40 g till min 2 kgs skrutt.

Då dom gått upp lite i vikt har jag fått minska. Ger nu ca 500 g till den stora. Men min lilla får fortfarande sina 40 g, blir ju så otroligt lite annars!

Men tycker det känns som så lite mat, blir dom verkligen mätta? Ska man fylla ut med nått?

Ben äter dom varje dag nästan.

Jag ger för närvarande voh nr 25 till mina (planerar dock att testa Nordic då det har börjat säljas ca 100 meter ifrån där vi bor:)). Våra går också lätt upp i vikt av voh och får därmed ganska lite, så jag drygar ut med överkokt ris, morötter eller grönsaker för att de ska bli lite mer "mätta". Ger även rött kött lite då och då.

Ben eller morötter (jag ger hela lite då och då) är bra att ge. Benens näringsinnehåll beror ju på vad det är för några, såklart. Men tuggandet kan öka mättnadskänsla/nöjdhet.

Verkar de hungrigare än vanligt?
Vilket voh äter dem?

Tack för svar!

@Skogstokig fyller du ut varje dag eller då och då? Varför ska man ge överkokt ris? :)

@Jenka tycker det känns som att dom är lite hungrigare (går ofta och kollar matskålen och så) men det är ju svårt att veta. Men det är väl mest det att jag tycker det ser så himla lite ut i matskålen och så äter dom upp på 30 sekunder typ. Dom äter den med lax och varierar ibland med den med kyckling.

Ben får dom lite olika, ibland lite köttiga ben och ibland såna vanliga från djuraffären. Men dom har nästan alltid nått framme att tugga på.

Det blir ju extremt liten mängd i matskålen till en liten hund om man bara kan ge 2% av kroppsvikten. Jag skulle definitivt späda ut det med t.ex. morot eller vitkål. Du kan ju även testa att ge någon av de magrare varianterna av VoH, men samtidigt känns det kanske som ett litet slöseri med pengar att ge en magrare variant som är lika dyr och sedan ge mer.

Mina behöver tack och lov lite drygt 3% av kroppsvikten och det tycker jag också blir en lagom mängd i magen för dem. :)

Räkna även in köttfärsen i mängden mat om du inte gör det.

Sedan kan det flera gånger bli så att hundarna ökar i vikt i början, för kroppen är van vid att arbeta hårt för att ta upp all näring från torrfodren som är betydligt mer svårsmälta. Efter ca 2 månader brukar det ge med sig enligt alla de jag pratat med om det. Min första egna som jag gav färskfoder till fick äta ett foder för tjockisar när jag började ge färskfoder, men efter ca två månader fungerade inte det utan jag fick börja ge mer mängd av ett foder för mer aktiva hundar, detta trots att hon då höll igång betydligt mindre än tidigare pga skada.

Jag har för ett tag sen gått över till färskfoder (voh) åt mina hundar och är väldigt nöjd. Pälsen har blivit fin och dom äter bra (hade lite problem med att få min ena hund att äta det men nu äter han det!)

Men, dom har gått upp lite i vikt. Till att börja med har jag gett ca 2 % av kroppsvikten, 600 g/dag till min 30 kgs hane och 40 g till min 2 kgs skrutt.

Då dom gått upp lite i vikt har jag fått minska. Ger nu ca 500 g till den stora. Men min lilla får fortfarande sina 40 g, blir ju så otroligt lite annars!

Men tycker det känns som så lite mat, blir dom verkligen mätta? Ska man fylla ut med nått?

Ben äter dom varje dag nästan.

Nu vet jag inte vilken sort du ger men prova att ge valpfodret eller hundemat med ris istället. Valpfodret har låg fetthalt och fungerar som ett lightfoder för vuxna hundar. Hundemat med ris är samma foder som 33:an bara att det är tillsatt överkokt ris som ger väldigt få kalorier. Handlar mest om du vill ge din hund ris eller inte ...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 562
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 271
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈