Foder och vikt på hästen? Någon som kan hjälpa? (kallblod)

Lill

Trådstartare
Jag har en ny häst i stallet som jag nu ska någorlunda räkna ut vinterns foderstat till. Visst, jag följer inte slaviskt foderstater, men vill ändå ha något lite att gå efter, och speciellt eftersom han är ny i stallet och det är första vintern tillsammans. Men, nu har jag ju stött på det problemet, att jag har absolut noll aning om vad han väger, och jag har ingen som helst möjlighet att väga honom någonstans. Måttband finns ju, men jag litar inte riktigt på dessa, då jag själv har sett på mina andra hästar att de typ 95% av gångerna inte alls stämmer. Olika uträkningar finns ju också vet jag, men har ingen aning om hur man mäter och räknar, och inte heller hur bra de stämmer :confused:
Därför tänkte jag lite fråga er här inne om vad era KALLBLOD väger? Han är ca 155cm, lite nättare i typen, men inte "ridhästnätt" på det viset, men inte heller lika grov som arbetsmodellerna är. Han är liksom någonstans mitt emellan (lite luddigt, men hoppas ni förstår)
Någon annan med ett liknande kallblod som vet vad hästen väger? Vill bara få lite olika vikter på liknande hästar, så att jag vet åtminstone cirka gurka var vikterna rör sig...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 790
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar