foder och träning...

linnsan

Trådstartare
vad får era hästar för foder och träning plus lite fakta om dem...

min egen ponny:
2-3 ggr hård träning med vagnen,1 ggn hård träning ridning, 1 ggn lungn träning med vagnen, 1-2 ggr lugn träning ridning...
rider mellan:15-60 min
kör mellan: 20 min- 3 h

foder
morgon:3-4 kg hö, groov 125 0.5 l (1/4 kg), havre 0.5 l (1/4 kg), betfor 2 dl
middag: 1-2 kg hö, 2.5 dl (1/8 kg) havre
kväll: fritt hö, resten samma som morron..

fakta
svensk ridponny, 4 år i april, ca 143 cm,
tycker ni jag kan öka längden på ridningen? (han har bra kondis) går barfota, går på lösdrift

skriv gärna vad ni tycker om min träning..
 
Senast ändrad:
Sv: foder och träning...

linnsan skrev:
vad får era hästar för foder och träning plus lite fakta om dem...

min egen ponny:
2-3 ggr hård träning med vagnen,1 ggn hård träning ridning, 1 ggn lungn träning med vagnen, 1-2 ggr lugn träning ridning...
rider mellan:15-60 min
kör mellan: 20 min- 3 h

foder
morgon:3-4 kg hö, groov 125 0.5 l (1/4 kg), havre 0.5 l (1/4 kg), betfor 2 dl
middag: 1-2 kg hö, 2.5 dl (1/8 kg) havre
kväll: fritt hö, resten samma som morron..

fakta
svensk ridponny, 4 år i april, ca 143 cm,
tycker ni jag kan öka längden på ridningen? (han har bra kondis) går barfota, går på lösdrift

skriv gärna vad ni tycker om min träning..


Frågan är då vad du menar med hård och lugn träning? Hård träning för en fyraåring låter lite väl bra. Om du tänker använda hästen till distans så skulle jag gradvis gå över till mer ridning. Hästen behöver bygga upp en stark rygg med tiden.

Hälsning Maja
 
Sv: foder och träning...

hård träning:mycket trav och växlande galopp..med vagnen..ridningen ngt lugnare
lugn träning:lugn trav och inte så mkt,kanske en galopp
 
Sv: foder och träning...

Om du vill kika på hur jag tränar kan du titta på www.nerikesdistansryttare.org Under Distansridning och Träningstips (tror jag det står). Nu har jag väl ändrat lite hur jag tränar ändå sedan jag skrev det. Där står om foder med.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 998
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 568
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp