Foder med protein???

tinafinis

Trådstartare
min häst är smal av sig.
då är det protein dom ska ha va? eller?

vilka foder innehåller mycker protein? Kvittar om de e mycket enegri i.
Hon är dessutom dräktig.

Hoppas ni kan tipsa mig lite.

mvh tina

Sv: Foder med protein???

Är hästen tunn i hullet eller är den dåligt musklad?
Dvs, syns revbenen eller är den toppig över hals, rygg och rumpa?
Hur långt in i dräktigheten är hon?

Behöver den mera hull är det energi som saknas, och är det muskler som behövs ska du ge protein. Allt ska naturligtvis vara i balans med varandra.

Går hästen på bete är det troligtvis inte proteinbrist, och då kan du ge något "vanligt" foder, typ betfor eller havre.

Är hästen uppstallad måste du räkna på hästens totalfoderstat och det grovfoder du ger, och tillsätta lämpligt foder efter det.

Inte förrän i 8:e månaden behövs dräktighetstillägg, men hästen ska självklart vara i normalhull under hela dräktigheten.

Senast ändrad:

Jag tänker på i höst efter betet.
Nä man ser inte revbenen på henne men hon har INGET underhudsfett precis.
Ja hon är även omusklad då hon har stått två månader. Kommer antagligen ha mer muskler i höst.
12584033.jpg

(lite gräsmage....)

Har du eller nån annan nåt tips på foder jag kan ge efter jag ridit? Då brukar hon få 0,5 - 1 kg kraftfoder - hippo basic.

Hippo basic gedde jag hela vintern tillsammans med hösilage (fritt) men hon blev inte fetare för det men blev inte smalare heller som tur var.

Hade ju vatt rätt bra om jag vande henne vid ett foder nu som hon skulle kunna få lite hull på nu när hon ska ha bebis oxå. Hon är i andra månaden nu.

Vänta tills framåt hösten då du vet vad du har för grovfoder att utgå från, och välj ett lämpligt foder utefter det.

Lägg henne på lite högre proteingiva än förra säsongen och se vad som händer då. Hade du analyserat grovfoder då är det lätt att se, och justera foderstaten lite uppåt.

ett foder för dräktiga ston är är hippo breed.
innehåller högt smältbart råprotein.

den rekomenderas till dräktiga ston och även under digivningsperioden.

men alla hästar är ju individer och det finns många olika sätt att lösa probelemet.

Lycka till:)

I och med att hon är dräktig tycker jag att det är extra viktigt att analysera grovfodret (tycker jag iofs alltid att man ska:p), så du VET att hästen din får behovet uppfyllt. Både energi och protein. Och mineralerna, icke att förglömma! Särskilt viktigt sista månaderna av dräktigheten och sen under digivningen.

Proteinrika fodermedel som finns är ju bla lusern och hippo alfa(skapligt), Krafft pluss grön , Krafft protein och soja.
Men har du ett bra grovfoder är ju detta onödigt...

Min häst var dräktig i vintras, men hann tyvärr aldrig bli högdräktig då hon kastade i mån 8,men hon klarade sig finfint på grovfoder med BRA värden ,mulade i sig ca 25 kg/dygn, så jag behövde bara komplettera med 1 kg kornkross, lite betfor och selen. Under högdräktigheten hade jag bara behövt komplettera med ytterligare nåt kilo kraftfoder för att få behoven uppfyllda.
Däremot om det hade varit året innan, när vi hade dåliga värden hade jag behövt komplettera med sisådär 4 kg pluss grön eller liknande OCH lusern....
Lite skillnad;)

Senast ändrad:

men då analyserar jag grovfodret då o så sätter ja in de här i nån tråd så ja får svar på om de e vettigt!
Man behöver inte analysera VAR bale va??? (stor ensilagebal)

Usch ja e då inte bra på det här med foder o mineraler o allt vad som det heter. En häst ska kunna leva på gräs, men sen finns denna djungel av foder o ja vill min häst dess bästa förståss....

tur att de finns folk o diskutera med.

men ja har hört nån stans att färdigfoder inte är bra för fostret då de kan få lösa benbitar o sådant sen.
O de vill jag undvika så gott de går.
Nån som hört mer om detta?

Nej, du behöver inte analysera varje bal;)

Jag brukar ta prover från 5 balar och skicka in. Då får man ett skapligt riktmärke iaf, och värdena brukar inte skilja sig från fält till fält hos oss närmnvärt.
Jag tar en tuss av en öppnad bal och lägger in i frysen (för att det ine ska bli dåligt, och för att behålla sin ts). När nästa bal öppnas tar jag en tuss ifrån den och lägger in i frysen. Osv till jag har från 5-talet balar ungefär.
Det tar ju ett par veckor att få ihop provet men det måste bli så medensilage eftersom man inte kan göra hål i flera ensilagebalar och plocka direkt, bli ju dåligt då. Alternativet är ju att plocka ihop direkt från fälten och skicka in, men alla har ju inte den möjligheten..

Hoppas du förstår, är inte så bra på att formulera mig såhär på morgonkvisten;)

sen finns även hippo alfa som är mycket protein i, även rena proteinfoder finns o lucern..
men som alla säger gör en grovfoderanalys..

Jag ska göra en grovfoder analys!
Lucern.. jag sparade hem en sida här från buke om lite info om det.
Det brukar ju ju stå på förpackningarna hur mycket man ska ge, men kan ni ge ett exempel på hur mycket lucern strå eller pelletrerat som man brukar ge som exempelvis till min häst på ca 500 kg.

Vad innehåller hippo alfa mera?

Sedan undrar jag vilket kraftfoder man ska utgå från att ge om man nu inte vill ha färdigblandad foder???
En del ger ju korn en del havre...

Jag vet det finns massa trådar men att sitta o läsa igenom alla dom.... suck...

Det brukar ju ju stå på förpackningarna hur mycket man ska ge, men kan ni ge ett exempel på hur mycket lucern strå eller pelletrerat som man brukar ge som exempelvis till min häst på ca 500 kg.

Det är omöjligt att svara på utan att veta din hästs behov och grovfodrets värden. Allt från 100 g till 4 kg lusern kan anses vara rimligt att ge...;)

Vad som står på säcken är också ganska oväsentligt, för tillverkaren har ju absolut ingen aning om vad du har för häst eller hö.

Ok förstår... men ska alltså helt o håller utgå från höets analys. Men jag måste ju börja utfodra hästerna innan ja får svaret på balen menar jag...

Det tar ju ett par veckor att få ihop provet men det måste bli så medensilage eftersom man inte kan göra hål i flera ensilagebalar och plocka direkt, bli ju dåligt då. Alternativet är ju att plocka ihop direkt från fälten och skicka in, men alla har ju inte den möjligheten..

Måste bara fråga en kanske korkad fråga men hösilage ändrar sig inget i värde från att det nyss skördats till att det plastas in och förvaras?! Vore ju smidigt om man kunde skutta runt på fälten och samla in prover direkt.

Mvh Tessan

Det som inte blir rätt är torrsubstansen. Annars är värdena rätt.
// Linda

Hippo Alfa gjorde susen för min pinne...
tyvärr satte det sig lite i form av gallor i benen oxå.. men men..

nu är hon halvrund å go å går på fibergi bas å hippo breed...

Ok förstår... men ska alltså helt o håller utgå från höets analys. Men jag måste ju börja utfodra hästerna innan ja får svaret på balen menar jag...

Du utgår från hästen i fråga och dennes individuella behov (vikt, lättfödd/normalfödd/svårfödd, ev.dräktighet, arbetsnivå osv) OCH sen från analysen av grovfodret.

Går inte hästen på bete nu? Eller har du redan stallat in? För går dom på bete behöver den, som sagts redan, knappast mer protein iaf. Tycker du att den inte håller hullet bra så ge bara spannmål eller betfor t ex. Hur mkt beror helt o hållet på hur mycket du tycker att den behöver lägga på sig... 0.5-1kg borde räcka i normalfall.

Är den installad och går inte alls på bete/gräs längre så kan du utöver ensilaget ge lusern tills du fått analyssvaret. Du kan ge 1kg om dagen utan problem, lusern räkans till grovfoder och är ingen fara om man skulle råka "överdosera". (man kan ge mer också om man tycker att det behövs)

Nu går hon ju på bete.
Hon är relativt svårfödd av sig. Aldrig varit så tjock som hon är nu dock.
Ja, om man nu utgår efter det du skrev: Finns de då tabeller att den o den hästen behöver si o så mycket? Eller hur vet man att hästen behöver 10 kg etc.??

Är det ingen som har en lättförståelig beskrivning på hur man räknar ut foderstat???

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 492
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka