Foder med mycket järn och koppar

R

Reagen

Jag letar efter ett foder med mycket järn och koppar. Jag har en varmblods vallack på sex år som har blodbrist och ska därför ha ett foder med mycket järn och koppar, kan ni rekomendera något?

Sv: Foder med mycket järn och koppar

Ge iallafall inte vitlök, men det kanske du vet. Det kan orsaka blodbrist och förvärra.

bara en tanke.... om en veterinär nu diagnastiserat blodbrist, borde du inte få någon typ av hänvisning därifrån? eller du kanske fick det å bara söker xtra råd här på buke...

det finns tillskottsburkar av järn och koppar av olika fabrikat

OBS!
Järntillskott ska ges med stor försiktighet och endast om veterinär med blodprov konstaterat järnbrist! Min häst har haft järnbrist 2 ggr, vid förkylning och då hänvisade också veterinären till vad jag skulle ge för tillskott.
Jag gav flytande Järntillskott som heter Feratone, men som veterinären noga påpeka samverkar järn och C-vitamin i kroppen och man behöver även ge ett tillskott av c-vitamin för att hästen ska klara av att ta upp järnet till fullo. Jag gav nyponsoppa, som är rikt på c-vitamin och det älskade min häst!

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025