Foder med extra energi

G

Gyllene

Har ni något tips på ett energirikt foder eller tillskott till hästar som är lite segare?

Min rids regelbundet och är i kondition men behöver lite extra "go" i sig.

Sv: Foder med extra energi

Jag provade det mesta för några år sedan till en dressyrhäst som jag ville ha lite mer på "tå".
Inget hjälpte i foderväg. Olja, krafft turbo, enegibooster mm.
Om hästen får sina behov täckta så gör det nog ingen skillnad.

Det är nog som på människor, har man behoven täckta och äter ännu mer blir man tjock. Inte hysteriskt pigg, tyvärr *suck*

Det enda som faktiskt gav skillnad var att helklippa. Även på sommaren. Han hade inte onormalt mycket päls men det gjorde skillnad.
Han konditionstränades även nästan lika mkt som ft-hästarna för att få toppkondis.

Nu kommer jag starta en vild diskusion igen...
Finns säkert något populärt müslifoder som kan fixa till även detta :o

Det är mycket svårt att fodra upp temperamentet på en häst, om hästen i nuläget får sina näringsbehov täckta.

Det enda foder som kan tänkas vara direkt "uppiggande" är havre, men det är inte alla hästar som går igång på det. Frågan är om det ändå blir den sorts energi och arbetsgäldje man vill ha, eller om hästen bara blir het och tittig. Inte så kul läge, det heller... ;)

Energirika foder är annars detsamma som kaloririka foder -för att göra det jämförbart med mänskligt matintag- och kommer till sist att lägga sig på hullet om hästen inte samtidigt motioneras mer.

Det är lättare att börja se över träningsscheman och -metoder, hästens levnadsmiljö och allmänna hälsostatus, eller bara acceptera att hästen inte är den mest energiskt lagda. Det finns ju helt klart individer som gärna spar sig och inte jobbar i onödan, och det är svårt att ändra på.

Har ni något tips på ett energirikt foder eller tillskott till hästar som är lite segare?

Min rids regelbundet och är i kondition men behöver lite extra "go" i sig.
Göra ridpassen lite roligare för hästen brukar också få upp tempot. Träna nya saker mellan de saker ni håller på att finslipa. Ungarna på vår ridskola får t ex. lära sig förvänd galopp på ponnysarna. De normalt ganska uttråkade ridskoleponnyerna tänder som bara den, tycker det är skitkul att göra något annat. Sedan blir de också mer framåt i den vanliga ridningen. Inte sitta och gneta varv efter varv. Det där med att klippa hästen har jag också sett skillnad på. Klart värt ett försök :)

Nu kommer jag starta en vild diskusion igen...
Finns säkert något populärt müslifoder som kan fixa till även detta :o

Det tror jag också! Om man ringer till ngn som säljer foder får man säkert massor av bra förslag på foder som gör hästen till det man vill.

Men jag kommer inte att göra det. Min häst är säkert ett undantag men hon blir bara tjock och lat av energirik mat.

Ojla är något som jag har funderat på! Vilken olja har du använt?

Det verkar vara olika för olika hästar beroende på om fodret kan hjälpa, så jag ska iaf prova mig fram och se om det funkar. Hoppas att det är fler som kan tipsa om foder!

vad för enrgifoder gör världens segaste häst jättepigg? tände rinte på havre eller olja :(

Vilken mat gör en lat människa jätteaktiv?
Tyvärr (?) fungerar det nog ungeför lika med hästar, så länge näringsbehovet är täckt.

Så länge ni inte börjar ge koffein eller red bull i vattenhinken...

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp