Foder, massage, inackorderingar?

polette

Trådstartare
Funderar på att flytta tillbaka till sverige efter ett antal år utomlands.
Känns som en evighet och känner lite att jag tappat kontrol över kostnader och allmänt liv i sveariket...
Vi funderar på att köpa en gård och skulle vilja ha någon form av verksamhet...Något vi funderat på är att ha Inackorderingar, liten ridksola och erbjuda Hästmassage.

Nu till några av mina miljoner frågor?

Hur mycket kostar det idag med foder till en häst? Hö, halm, spån, havre, betfor, eller vad man nu fodrar med....?
Finns det en "normal" kall hyra? Hur mycket är det ungefär....?
Vad föredrar hästägare i sverige numera, Full inackordering(full service) eller halv, eller annat??
Är hästmassage populärt? Och hur mycket kostar en behandling? Krävs det en svensk utbildning eller kan man ha en amerikansk tro?

Jag vet att området spelar roll, men vi är gankska flexibla....men att hålla oss till södra sverige till och börja med, om vi har råd med det...-gårdarna är ju lite dyrare där har vi märkt.

Alla svar och tips är välkomna!

Tack på förhand!

Sv: Foder, massage, inackorderingar?

Kan väl säga att marknaden gått till att hästägare har större krav på stall och annat runt om. Idag kan det vara svårt att hyra stallpplatser om den inte finns ridhus, belyst ridbana, ridvägar, spolplats med varm och kallt vatten och lyxiga boxar. Har sett många som känt sig tvugna att byta inredning i stallet för att få hyresgäster. Men fina lösdrifter med tillgång allt det andra kan det finnas efterfrågan på. Fast då vill ju hästägarna helst inte betla så mycket för uppstallningen heller.

Sedan beror det ju också på läget och tillgång och efterfrågan där man har stallet. Men jag vet ett stall som ligger precis utanför Malmö där det i princip var omöjligt att få inackorderingar för att det inte fanns busshållplats närmare än tre kilometer. Man fick helt enkelt hyra ut hela stallet med kall hyra till enda travtränare som då själv skötte allt. Alltså inget om vill ha egen rörelse.

Så det är nog mindre fråga om vad kostar med foder m m än vad du har att själv satsa ekonomiskt från början. Ska man låna till köp eller hyra en anläggning är det nog svårt att det att gå ihop.

Tror iofs att hästägare sällan vill betala vad det kostar... Oavsett box eller ej. Jag tror att flexibiltet i service är eftertraktat - och sen så lyxigt som möjligt så billigt som möjligt... Typ. Säkert lättare att ta betalt närmare större städer än i mindre.

Kolla lite på Jordbruksverkets hemsida för tillstånd ni kan behöva för hästverksamhet, ridskola etc. Det finns många nya regler, om det är så att ni inte bott i Sverige på några år. Det kan vara lite avgörande för vilken typ av gård ni köper och var. Takhöjd i stall, markyta etc spelar stor roll.

Prissättning på det ni frågar om är omöjligt att svara på innan ni bestämt i vilket län och i närheten av vilken stad ni vill bo. Det skiljer otroligt mycket på priserna i Sverige, och på vad folk efterfrågar.

Lycka till och välkommen hem!

Funderar på att flytta tillbaka till sverige efter ett antal år utomlands.
Känns som en evighet och känner lite att jag tappat kontrol över kostnader och allmänt liv i sveariket...
Vi funderar på att köpa en gård och skulle vilja ha någon form av verksamhet...Något vi funderat på är att ha Inackorderingar, liten ridksola och erbjuda Hästmassage.

Nu till några av mina miljoner frågor?

Hur mycket kostar det idag med foder till en häst? Hö, halm, spån, havre, betfor, eller vad man nu fodrar med....?
Finns det en "normal" kall hyra? Hur mycket är det ungefär....?
Vad föredrar hästägare i sverige numera, Full inackordering(full service) eller halv, eller annat??
Är hästmassage populärt? Och hur mycket kostar en behandling? Krävs det en svensk utbildning eller kan man ha en amerikansk tro?

Jag vet att området spelar roll, men vi är gankska flexibla....men att hålla oss till södra sverige till och börja med, om vi har råd med det...-gårdarna är ju lite dyrare där har vi märkt.

Alla svar och tips är välkomna!

Tack på förhand!

Jag betalar 950 stallhyra inackoderad på en ridskola. Det som ingår är fodringar, in/utsläpp och täckesbyte på morgonen.
Eget hö. För kallhyra där, då ingår fodringar, så betalar man 700:-,
Full service 1300kr.. Då ingår täckes byte kväll med samt avtag av lindor osv..

Spån ligger på 75kr balen, dock håller de försäljning av spånet och andra ställen kan de kosta 50-60 kr balen..
Halm köper ja för 100kr/balen, 600kg, jättefint... Men de är av grannen så vet inte ordinariepris..
Jag låter en massör komma hit en gång i veckan oftast, 100kr tar hon då hon är en kompis till mig som precis gått utbildningen!
Även microström (?) tror det heter de, då blir de 300 sammanlagt..
Kraftfoder osv är ju olika.
Köpet 25kg betfor för 115 kr. Förr 92 men de varierar, sommaren oftast 92kr..

Jag skulle faktiskt vilja ha kvar min, hon är duktig på att förklara osv vad det är hon gör och varför. Har aldrig hittat spänningar på min arabhingst men på andra hästar i stallet eller runt omkring.. De har även varit sant det hon sagt!
många som fått höra vad felen ligger osv och de har kollat upp och de stämde! Så duktig är hon! min kille masseras p.ga skönhet, jag vet ju själv hur gött det kan vara!..
Jag skulle inte tycka negativt om din utbildning, skulle vara öppen för förslag, du kanske har ännu bättre utbildning är de svenskar? Man vet ju inte!
Ja, jag bor i södra sverige.:p

Även microström (?) tror det heter de, då blir de 300 sammanlagt..

Menade 200!

Wow det är fortfarande så billigt, för full service. Här har jag betalat som billigast 3500kr och som mest har jag betalat over 7000kr....hjälp!! Ser genast fram emot att flytta tillbaka!
Hur mycket kostar hö numera??

Tack så jätte mycket för informationen! Den var verkligen hjälpfull!

Wow det är fortfarande så billigt, för full service. Här har jag betalat som billigast 3500kr och som mest har jag betalat over 7000kr....hjälp!! Ser genast fram emot att flytta tillbaka!
Hur mycket kostar hö numera??

Tack så jätte mycket för informationen! Den var verkligen hjälpfull!

Det finns stall som kostar så mkt också, det beror helt och hållet på var i Sverige man kollar. Framför allt i Stockholm så är det vanligt med stallhyror på mellan 4-7000kr.

Jag bor i Halland och betalar ca 1900 för min häst, då ingår halm, hösilage, havre och betfor, står på en ridskola. Utsläpp vardagar sköts av stallägaren intag vardagar sköt av ridläraren efter lektionerna. Helger utsläpp av ridläraren och vi privatisar tar in på rullande schema fre-sön.
Vill man ha hästen på lösdrift här så är det lite billigare, finns en för ston och en för valacker + att ridskolans hästar gå på lösdrift.
Själv utnyttjar jag inte havren eller betforn utan köper annat foder till min häst som jag tycker passar bättre då han är äldre.

Stallet jag stod på innan kostade 2500/mån då ingick 10kg hösilage morgon- och kvällsfodringar och utsläpp vardagar. Vintertid tillkom 250kr/mån för lunchfodring. Spån kostade 60kr/balen. Intag fick vi sköta själva och morgonfodring med utsläpp på helger hade vi schema på. Kraftfoder fick man köpa in själv.

Hö eller hösilage kan du få tag i från ca 1,50kr/kg upp till ca 4kr/kg men oftast och ja det finns undantag åt båda hållen men oftast får man vad man betalar för när det kommer till foder.

Jag bor i borås ca 7 mil från gbg och här ligger priserna för helinackorderning med fullservice på ca 2000kr-3500kr.
Lite beronde på om det finns ridhus och ridbana m.m

I ett litet stall utan ridbana kan du säkert hitta en box med kallhyra för ca 500kr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka