Foder jäst i vatten varmt/kallt

Snobben

Trådstartare
Ni som ger foderjäst, lägger ni det i maten precis innan fodring eller låter det blötas innan? Har haft i foderjästen i betforen direkt, med varmvatten från vattenkokare. Funderar lite på om jästen kan "försvagas" av hett vatten och att ligga i blöt, någon som vet?

Sv: Foder jäst i vatten varmt/kallt

Min häst är väldigt kräsen på foderjästen när den legat tillsammans med annat foder i blöt.

(jag använder protect foderjäst från granng*rden), vet inte om det är lukten som gör att han inte vill äta fodret då eller vad det är, men han vägrar i alla fall.

Sen kanske det där var lite utanför själva ämnet, men i alla fall.

Brukar röra ner foderjästen i kallt vatten, tillsammans med det andra fodret precis vid fodring, då äter han det. :laugh:

Sen vet jag inte om det "försvagar" foderjästen att ligga i blöt, varken i varmt eller kallt vatten...tyvärr. Men bra fråga! :d

Jag har precis köpt foderjäst och jag häller i betforen, låter den svälla och sen blandar jag i lite foderjäst. Än så slickar min krubban men det är väll meningen att man ska ge mer längre fram när de vant sig lite.

Jag blandar foderjästen med varmt vatten i pelletsen ca 1-2 h innan.
Jag tror inte att jästen försvagas när den blandas med vatten, är jag ganska säker på.

Foderjäst är väl inte levande vad jag minns? Rätta mig någon.
Så det borde inte påverkas.
// Linda

Jag blöter mitt i betfor, mineraller och linfröpellets. Detta görs på kvällen och ges på morgonen. Min häst äter med god aptit (men hon äter iofs precis allt). Använder kallt vatten.

Kanske inte spelar någon roll då om det ligger i blöt ett tag i varmt/kallt vatten. Våra hästar ville inte äta det först, men vande sig ganska snabbt:)

Nej, foderjäst innehåller avdödade jästsvampar.

Jag fuktar det lätt med kallt vatten innan servering. Blandar det tillsammans kraftfodret.
Jag ger Hestekraft och det är inte så torrt som vanligt müsli. Men vill ändå fukta foderjästen lite eftersom den dammar.
Jag ger nu ca 1½dl varje kväll. Jag har två islandshästar med en grym pälsfällning just nu.
Den ena har eksem och jag har märkt att hon mår bra av foderjästen även under sommaren.

Bra fråga! (som fått bra svar! )

Jag blandar ner jästen precis innan fodring i ljummet vatten och betforslask, annars äter han det inte...

:)
Fortsätter att blanda foderjästen med kokt vatten och betfor.
Man måste röra om det bara, fär klumpar sig gärna annars & fastnar..

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Zacci
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka