Foder Isis...

F

fannisson

jag funderar på att hyra/vara fodervärd till en isis. Finns det någon som är, har varit eller bara vet lite om det. undrar bla. vad det ungefär kan kosta i månaden?

tacksam för svar fortast möjliga

Sv: Foder Isis...

Kostnaden är helt avhängd på var man står och vad det kostar där, oftast kanske man har en kallhyra vilken kan skilja åt men kan ta ett exempel på ca kostnaden.

Kallhyra 1000 kr per månad.
Strö 210 kr per månad.
Grovfoder/hö 7 kg per dag i 30 dagar 525 kr
Kraftfoder 180 kr
Försäkring ca 80 kr per månad
Skor ca 500 kr per månad.

Sen tillkommer kostnader för ev vaccination, och andra veterinära kostnader.

ok, ja det varierar säkert.

men vad är det för skillnad mellan att ha på foder och att hyra. Måste man betala veterinär och hovslagare på någon av dem, eller gör ägaren det?

Om man hyr brukar man dessutom betala en månadskostnad, eller årskostnad utöver de vanliga kostnaderna som "Boj" räknade upp. Vanligtvis när man är fodervärd står man för alla de kostnader som uppstår under den tiden man har hästen. Stallhyra, foder, hovslagare, veterinärvård osv.

Somliga hästägare föredrar att själva stå för försäkringen. Exakt vad som ingår får man göra upp sinsemellan.

Kort sagt så innebär det oftast i praktiken ungefär detsamma att hyra en häst och att ha den på foder, förutom att man när man hyr hästen även betalar en kostnad till hästägaren för att man får låna den.

Jag hade för ett gäng år sedan en häst på foder i drygt två år. Jag betalade allt utom försäkringen, som ägaren stod för. Det tror jag är det vanliga - att man betalar "allt" utom möjligen försäkringen. Så vad det kostar beror ju på var du har stallplats och vad den kostar, vad din hovslagare tar osv....

Hade en Isis på foder förra året, samtidigt som jag hade min egen lilla ponny då. Men jag klarade mig rätt bra utan höga kostnader av nån anledning.
Betalade 500 kr i kallhyra. Sen stod hon på spån så det gick väl på run 200 kr i månaden kanske..lite olika vad balarna kostar..men givk inte år mycket.
Hovslagare var ju dyrast gick på runt en 800 kr men räckte nästan runt var tredje månad på henne.
Foder köpte jag själv i stora säckar så att det var ingen månadskostnad. Hö delade jag på kostnader med dom andra tjejerna jag hyrde av, vi hjälptes mycket åt i stallet därför kunde jag hålla ner hyran.
Försäkring betalade ägarna, sen kommer ju vaccinationber och andra veterinär kostnader till också.
Och om man som jag väljer att träna regelbundet för tränare, så kommer där också en av dom dyrare kostnaderna.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 308
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka