Foder inköp

Sv: Foder inköp

Matte är inte min starka sida heller men genom åren har man lärt sig ändå. Vill du verkligen lära dig tycker jag att du ska beställa boken
Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck.
som forest Autum skrev har hippocampus ett foderstats program annars som hjälper dig att räkna.
Du behöver bara analys siffror på ditt foder och o.s.v så räknar programet åt dig.

Jag ska kolla på boken :)

jag har varit inne på sidor förr där de räknar ut foderstat till en men jag tycker det är intressant att lära sig. Jag har haft det i min utbildning så jag har ett par papper jag kan kolla i nu när jag tänker efter om hur man räknar ut. tack för svaren

försök räkna själv är mitt råd - om inte annat för att lära dig lite och inte bli ett så "lätt offer" för säljsugna försäljare! Basen för ett räkna en foderstat är hur lätt som helst:
1. Hur mycket behöver min häst i energi och protein?
2. Om jag ger max med grovfoder -så mycket hästen kan äta(analyserat) - hur mycket fattas då för att behoven ska fyllas (eller räcker det med grovfoder).
3. Testa med olika tillskott och se vad som passar bäst för att fylla behoven.
4. Är mineral/vitaminbehoven tillgodosedda.

Låna/köp t ex "hästens utfodring" så blir det ännu lättare!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 705
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej Buke! Tänkte att vi kunde starta en tråd där man kan skriva om sina erfarenheter om olika färdigfoder, och på så sätt kunna hjälpa...
2
Svar
22
· Visningar
7 280
Senast: mahlmt
·
R
Foder & Strö Har ett halvblodsto som jag inte ägt mer än några månader. Vid sidan har hon ett föl som snart ska börjas vänjas av. Nu har hon börjat...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: Raderad medlem 94602
·
Foder & Strö Om du skulle ge en proteinrik foderstat för unghäst (ponny) vad skulle du då välja att "blanda" ihop? Givetvis ges mineraler till...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama