Foder - hur vet man när det är dags att öka givan?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Thytur går fortfarande ute dygnet runt och har tre stora hagar att spatsera i tillsammans med en jämnårig kompis. I två av hagarna är det väldigt nerbetat och betesklippt och i den tredje hagen är det rätt mycket högt gult gräs samt en del grönt. Båda pojkarna har hull, Thytur är enligt mig stor som ett hus, men jag är ändå rädd för att de inte får i sig tillräckligt med näring. Betet kan väl inte vara så näringsrikt nu? Mycket energi går ju åt till att sätta päls, och det har börjat bli hyfsat kallt på nätterna nu. De stödfodras enbart en gång om dagen för tillfället, och det är på kvällen. De får då två kilo fjolårshö var och står och väntar vid matdags och äter upp allt. Hur vet man när det är dags att öka givan? Jag tycker alltid att det är lika svårt varje år!

Han är ju som sagt tjock (det var han förra sensommaren/hösten också) men han rasar lätt i vikt under vintern och våren. I vintras fick jag verkligen kämpa med att hålla honom i något hull alls!

Hur gör ni just nu med era hästar, går de på bete? Stödfodrar ni?

//Julia

Sv: Foder - hur vet man när det är dags att öka givan?

Jag stödfodrar med hö till två av hästarna en shettis och ett islandssto som går i en väldigt nerbetad hage. De går även in på nätterna och är i bra kondition, dvs inget extra hull. Snart kommer jag även att börja med kraftfoder.

Resten av hästarna går i hagar med mer bete och de är i hull som stoppade korvar. De får leva på vad som finns och jag kommer inte börja fodra fören de har minskat i hull.

//Carro

Jag har en islandsvalak på 5 år med lite för mkt hull han går i en nerbetad hage och blir nu stödfodrad 1kg/3ggr/dag med årshö med bra värden i + 0,5kg lusern och ½dl mineraler har fått det uträknat av min veterinär men kommer sakta men säkert öka tills han är uppe i 5kg hö/dag och dra ner på lucern och ersätta med 3dl havre + mineraler istället men det ska han inte gå på förrän om ca 1 månad. Kan tillägga att han precis börjat bli lite mer riden nu ca 5-6 dagar i veckan med lättare träning

Håller och har han hull så får han tillräckligt med näring.
Lite extra hö räcker gott.
Gräset har bra näring än.

Just precis i dagarna blir pållarna avmaskade o går på en liten plätt med helt nerbetat gräs/grus. Nu får de istället mer hö, 2kg morgon, 1kg middag o 2kg kväll. Idag fick de även äran att beta lite i trädgårn *schhhh, hemlis* ;)

Normalt nu så går hästarna i sommarhagen på dagtid ett par timmar, inte så nerbetat, det räcker. Så går dom hemma på nerbetat gräs/jord/grus om nätterna, då med 2kg hö var i kvällsmat. Andi är ju fortfarande fet (nähä) och Kveikja är i fint hull, medan Snöggur börjar jag tycka att han blir tunnare? Det är ett huvudbry just nu.

Kraftfoder får de i olika givor, Snöggurs giva jobbar vi med, har precis introducerat LusernHack. Annars kör jag bara Müsli och mineralfoder.

Jag vill att hästarna skall ha att äta, nerbetat gräs räknar jag inte. Därav ger jag full högiva om de går hemma dygnet om. 5kg hö var/dygn, mer om det är taskigt väder. Jag är inte rädd att de skall bli för tjocka av mer hö, möjligtivs om de fick 7-8kg var dag i ett par månader :grin: Äter de sig mätta på höt äter de ju inte på gräset lika mycket, så kan det få växa lite. Jag har inte så mycket mark att ta av tyvärr...

kl

Tack för att ni delar med er av era tankar. Dock så tror jag inte att man bara kan se till hullet. Jag vet många hästar som har fått på tok för lite att äta och ändå varit tillsynes smällfeta. När de sedan fått en ordentligt uträknad foderstat (med mer än dubbelt så mycket grovfoder) har de gått ner i hull och blivit toppenfina.

Jag är inte speciellt rädd för att han är lite tjock, det kommer försvinna under vintern. Jag vill bara vara säker på att han får i sig tillräckligt med näring så att han kan fortsätta växa och må bra (han är ju bara fyra år). Förra hösten/vintern/våren när han börjat stå inne på nätterna och gräset minskat fick han i princip fri tillgång på hö (fick väl i sig 7-8 kilo/dygn), 1kg lucernhack (som mest fick han 1,5kg), 1/2kg hestekraft, 2 dl rapsolja + de extra mineraler som behövdes. Han fick enligt foderstatsprogram i sig betydeligt mer energi än vad som ansågs behövligt och ändå var han tunn som en pinne!

Ja ja, vi får väl ta en dag i taget och se hur det utvecklar sig.

//Julia

Yrpa går på bete, i stoooor hage. Vi fick nyss ta över kohagen precis vid huset, den är på 8 ha. Och i år är enda året jag kommer kunna använda den.. Så just nu stödfodras hon inte, men jag tycker hon börjar bli lite bukig, skall nog börja med kraftfoder snart igen. Står hon inne på natten så får hon ganska mycket hö, så hon har hela tiden om hon vill äta. Säg att jag kastar in 20 kg hö på kvällen och hälften är kvar på morgonen. Fritillgång is the shit. Jag funderade ett tag på om hon var hungrig för att gräset kanske inte räckte, men hon kastar sig inte över höet utan börjar äta först senare. Så nog är hon nöjd på betet allt. Jag är lite tveksam på hur jag skall göra i vinter. Jag vill ju helst skicka iväg Yrpa och Gála, men kan inte ha Odinn hemma själv och Odinn vill jag inte skicka iväg för han kan inte gå på fritillgång på hö. Så antingen får jag ta och skaffa mig en shettis eller ngt till honom eller så får jag hyra ut de tre tomma boxarna. Eller så får Yrpa och Gála stanna hemma.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 213
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 482
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Caress
·
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 199
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden