Foder för tunn häst?

Snoozam

Trådstartare
Hej! Foder känns för mig som en ren djungel, och trots att jag letar massor på Internet hittar jag inte det jag letar efter...

Jag har en ridtravare, rids just nu inte särskilt mycket och har brist på både hull och muskler. Han får just nu 8 kg hö och korn + mineraler. Det är tydligt att detta inte räcker alls, men vet inte riktigt vad jag ska ge honom... Har funderat på bland annat foderjäst eller lucern i pelletsform (har provat stråform tidigare men det gav ingen direkt effekt).

Har ni några tips? Blir jätteglad för lite hjälp!

Sv: Foder för tunn häst?

Hej

Sen september har det startats 5-10 trådar om tunna och magra hästar här i foderforumet, så om du tittar lite bakåt i historiken, hittar du massor av förslag. Men jag kan göra en kort sammanfattning av vad som hjälpt mig och mitt 28-åriga halvblodssto.

• ANALYSERA GROVFODRET är viktigast av allt, för att du ska veta om hästen över huvud taget får i sig det den behöver. Jag fick en fruktansvärt negativ överraskning, då jag efter drygt en månad lyckades tjata mig till en analys från min höbonde (7.3 Mj och 21 smbRp/kg foder) .
  • Uteslut att det är något fel på hästen, avmaskning, kolla tänder, allmän hälsokoll av veterinär
  • Täck hästen, för att inte all energi i fodret, ska gå till att värma hästen. Öka på täckningens tjocklek allt eftersom temperaturen kryper neråt.
  • Lucern, går att pytsa på i stort sett hur mkt som helst då det är grovfoder
  • Olja
  • vetekli

8 kg hö är lagom till en ponny. En mager stor häst behöver mycket mer. Ge fri tillgång på hö om hästen är mager till att börja med. Analysera ditt grovfoder och räkna ut en foderstat med utgång ifrån hur mycket hö hästen orkar äta. Lägg till i koncentrat det som fattas.

Senast ändrad:

Har haft samma problem med min häst, i somras föll han ur på betet och såg inte alls rolig ut :/
Efter det har han fått gå på fri tillgång på hö, samt fått lusern, vetekli och lite havre. Och det har gett resultat! Har haft han endast ett år, och nu äntligen har han blivit fin i kroppen! Trodde aldrig jag skulle få säga att han börjar bli tjock :) Men det börjar han bli så har fått minska lusern givan.

Om jag vore du skulle jag låta hästen ha fri tillgång på hö. Och sen även ge lucern. Korn är ju ganska svårsmält för hästen, jag provade det tidigare men utan resultat, däremot så funkade ju lusern.
Något som också är viktigt är att de dricker ordentligt, därför brukar jag ge lite fodersalt i maten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 912
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur