Foder för fullblod

Sv: Foder för fullblod

Tack för alla svar! Intressant att läsa! Min häst har redan lagt på hullet efter en månad med mer mat! Nu har han kunnat börja ridas och då får han mer kraftfoder + kommer att få mer muskler också! Kanske är han inte så svårfödd egentligen utan har bara fått för lite mat av förra ägaren?! Det visar sig...

hej!
jag hade samma problem som dig eller rättare sakt har :D
min kille på 173 äter detta

Morgon : Lusern 0,75 l, betfor, Olja 1,5 dl, E-Vitamin, Beotin,
Fibergi Elit 1 kg och morötter

Samma får han till kvällen samt 1 kg Fibergi efter ridning.
Han får 18 kg hö silage om dagen men kommer nog behöva mer till vintern :D men bara han äter så är jag nöjd

Ber så hemskt mycket om ursäkt om det är felaktigt att majsolja är bättre. Detta var vad foderrådgivaren på kraft sa till mig "Köp majsolja, det är mycket bättre!". Någon som hört något annat från en expert?

finns hur mkt trådar som helst här på forumet gällande olja. använd sökfunktionen så hittar du! :laugh:

Jag köpte ett tanigt fullblod i februari nu i år. I början reds han inget alls, tömkördes lite grann bara o fick massa med hösilage.

Fri tillgång på hösilage
1 liter korn
lite betfor
mineraler
0.5 liter lucern

Det räckte för min pålle att bli fin i hullet. Tog bara nån månad innan han började gå upp i vikt.
Jag trodde att han var en sån där svårfödd häst i början men han har nog bara fått alldeles för lite mat innan bara precis som din.

Nu går han på bete o rids ca 4 dagar i veckan o behöver inget tillskott alls. Gav det i början av betessläppet men då böjade han visa tendens till fång så då tog jag bort allt kraftfoder o han klarar sig utmärkt på det:)

Jag tycker att du ska ge fri tillgång på hö och lite eller inget kraftfoder.
När jag köpte ett fullblodssto, som dessutom åt dåligt och blötlade höet hela tiden, gav vi fri tillgång. Det hon inte åt upp slängde vi. Hon fick lite kraftfoder samtmineraler och vitaminer (som hon tydligen behövde). Snart blev både päls och hovar mycket bättre. Kraftfodret hon fick var en näve havre 3 ggr/dag och 1 dl. oblött betfor. Det tog ett tag innan hon började äta lugnt och tugga maten ordentligt, hon var ranglåg och vågade inte råffa åt sig någon mat i hagen, där de utfodrade tidigare. Hos mig fick hon gå med en lika ranglåg shettis och hon vågade äta i hagen, och hon slutade blöta höet snart.

Jag tror att du ska grunda med massa hö, minst 15 kg/dygn och se till att vitamin- och mineralbehovet uppfylls!

Lycka till

Jag vet inte om någon annan har skrivit det (har bara ögnat igenom tråden) men om hästen är i löpkondis nu så ska du INTE låta den stå helt och hållet. Då behöver den röra sig mycket, även om det kanske räcker med skritt/travpromenader. (Du skrev att hästen har ont i framhovarna, men vad beror det på? Klarar den att ledas på promenad?) Att låta ett fullblod i löpkondis stå i vila helt plötsligt genererar oftast mycket inre stress som påverkar aptiten och matsmältningen. Ut i hage så mycket som möjligt och ös på med grovfoder och lusern, "så mycket det bara går". Motionera ofta, nästan varje dag, så att hästen får göra av med sin stress och överskottsenergi. Total vila i det här läget är inte bra alls, även om den inte kan ridas på grund av hovarna.

Ser att det fanns en sida 2 också... Okej, du har börjat rida igen och det går åt rätt håll, jättebra!

Till skillnad från tex. kraffts pellets behöver man väl inte blötlägga lucern pellets? Mitt fullblod äter också lucern pellets som jag började med att blötlägga, men de sväller ju inte, det blir bara som hackat gräs när det blir blött..? Tack för många bra tips ang. fullblodsmat! /derficutly

Ser att detta var från förra året, vill bara kolla med övriga här inne. De som jag sett ger lucern blötlägger och det sväller massor. Men väldigt få blötlägger kraffts pellets. ngn som har ett vetenskapligt svar?jag bara ser hur andra gjort.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 310
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 054
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka