Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

MaRomer

Trådstartare
I söndags insjuknade hastigt en av vår ponnier. Il färd ner till Helsingborg. Men tyvärr fanns inget att göra. Han fick tas bort i trailen i min famn:( Det gick fruktansvärt snabbt och ingen behandling hann sättas in. Diagnosen blev tarmvred med brusten magsäck/inre blödningar. Vill aldrig se en häst kämpa så igen!

Nu är jag livrädd att något ska hända de två hästar jag har kvar. En ponny till och ett hbl föl. Vad kan jag göra förutom att ha friskt vatten året runt, fri tillgång på bra grovfoder. Julle gick på bete (anpassat för shettis) när han insjuknade. Friskt vatten och saltsten fanns.

Finns det något foder som är extra bra för att sörja magen och förhoppningsvis undvika detta. Nu vet inte vet varför detta hände och varför det gick så otroligt fort!


Pavo har ju sitt foder som ska blötas upp. Pelleterat foder går bort! Gillar inte att det sväljer i magen, men vill samtidigt att de ska få tugga. Dvs "gröt" är ingen hit. Nu föstår jag att det beror mycket på analysen av grovfodret. Men något måste det vel finnas som man kan ge året runt, "oberoende" av analysen.
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Fy vad hemskt!:( Vill bara säga att jag är ledsen att han inte klarade sig!:(
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Betfiber, linfrö och att "tvinga" hästen att dricka. Dvs vänj den vid att dricka en hink efter varje träning, smaksätt vattnet med betfiber, melass ed. Går inte att lita på att de dricker tillräckligt av sig själv, är det fler hästar om samma vatten så är det omöjligt att veta vad de får i sig.
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Betfiber, linfrö och att "tvinga" hästen att dricka. Dvs vänj den vid att dricka en hink efter varje träning, smaksätt vattnet med betfiber, melass ed. Går inte att lita på att de dricker tillräckligt av sig själv, är det fler hästar om samma vatten så är det omöjligt att veta vad de får i sig.

Det är 2 shettisar som gått tillsammans. Bästa kompisar och inga problem att de dricker ihop. De är inte ute på några träningar eller tävlingar och hbl fölet lär inte vara det heller de närmsta åren. Betfiber gillade jag, men gillar inte att det är pellerterat från början. Linfrö fick jag aldrig i min gamla ponny:/ Thermobar finns på vintern.
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Fy vad hemskt!:( Vill bara säga att jag är ledsen att han inte klarade sig!:(

Han kollappsade på vägen ner och krampade när vi kom fram så hans kropp hade gett upp. Jag gjorde vad jag kunde och kortade hans liv med några minuter. Han var i princip borta när vi kom ner:( Min älskade Julle!
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Du kan ju ge det när som, men de brukar vara mer törstiga om de rört på sig.

Ett annat sätt att få i dem mer vatten är att blötlägga allt hö, det suger åt sig massa vatten.

Beklagar sorgen!
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Jag ger ju Pavos slobber mash till min häst som är öppnad. Slutade ett tag och koliken kom tillbaka nu vågar vi inte chansa så nu är det det fodret som gäller.
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Jag ger ju Pavos slobber mash till min häst som är öppnad. Slutade ett tag och koliken kom tillbaka nu vågar vi inte chansa så nu är det det fodret som gäller.

Det är mash jag tänkte på! Tror jag beställer hem en säck. Ger fölet och hans mot pavo sedan innan. Gillar deras foder!
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Du kunde inte ha gjort mer!:( Fy alltså!:cry: *tröstkram*

Säger samma....Tarmvred är svårt att hinna göra något åt. Kolik är ju mer som förstoppning och kan lösas upp, men har du tarmvred kommer ju inte avföringen ut nånstans. Så det är nog svårt att förebygga och händer säkert inte på de andra. Vår inackordering fick för att hon var gammal och hade slappa bukmuskler enligt veterinären. Det gick inte att göra något...
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Det finns många orsaker. Dom rör sig för lite, dricker för lite, medicinering mm
Dom kan få tarmvred bara av att rulla sig. cystor , infektioner i tarmen mm.
Som min vet. sa när han tog bort min häst i akut kolik.
Gud hade inte sin bästa dag när han gjorde hästens matsmältnings system.
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Jag gav (och kommer att ge i vinter igen) Pavos Slobber mash till mitt xx som fick kolik två gånger i vintras. Han fick inga återfall efter det. Gav även mycket olja.
I år kommer det även finnas thermobar i hagen.

Beklagar verkligen din förlust.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Usch vad tråkigt!

Efter att Divan fick grovtarmsförstoppning så har jag gett Slobber Mash. Har inte haft något anfall efter det, 1,5 år.

Pavos foder generellt är bra även det som är pellets för det är redan "poppat" så det sväller inte.

Annars är det olja som gäller. Speciellt parafinolja för det smörjer bara och tas inte upp. Köp på målarbutik så blir det billigare. Det ska vara kliniskt rent eller vad de nu kallar det för :)
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Paraffinolja ska man nog inte labba själv med.
Loppfrön Nån vecka i månaden om hagarna är leriga eller sandiga till kolikkänsliga hästar. Finns nån undersökning som visade att det inte hjälpte men hur säker är den forskningen.
Min fick troligen sin kolik av medicinering i samband med spatt.
Vi har också haft ett fall av sandkolik i stallet där hästen klarade sig.
Finns det någon forskning på om övertäckade hästar som inte rör sig och mest står på stall har lättare att få kolik. Eller hästar som blir nedkylda av regn och blåst ?
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Jag tror du fodrar precis rätt. Var på en föreläsning i Falsterbo i somras som handlade just om kolik. Kontentan var att man bör fodra som du gör. Börja inte med kraftfoder för det är där problemet ofta finns.

Byter man hö/halm så gör det pö om pö så hästens mage vänjer sig.
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Ge urvattnad betfor då?

Har än så länge bara haft kolik på en ponny, det var på ridskolan när ponnyerna hade varit ute över tolv timmar med hö, utan vatten. Normalt hade de alltid vatten.

Bra grovfoder i inte alltför små doser, alltid vatten och sen så lite extra foder som grovfodret tillåter. Har de gärna ute dygnet runt och skiljer rejält på vattnets placering och foder, så vattnet är rent och de måste röra sig.
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Det har ju precis kommit en ny studie ang orsaker till kolik. Över 20% av hästarna med kolik hade bytt grovfoder upp till en vecka innan de blev sjuka. Med andra ord är det lika viktigt att vänja in nytt hö som kraftfoder!

Men det brukar inte folk vara så noga på, de åker glatt i väg med hästen utan att ta med eget hö eller väntar tills allt det gamla höet är slut innan de hämtar hem nytt.
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Fy vad hemskt, jag beklagar :(

Jag har inget foder att rekommendera men tipsar om att vara extra noga med att kolla för bandmask. Många hästar med kolik visar sig ha bandmask.
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Om du nu svarade mig så skrev jag just att man bör vänja hästen med nytt hö/halm succesivt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 179
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu har det tyvärr hänt. Den nya hästen fick tarmvred igår och idag runt 4-tiden fick hon somna in. Självklart börjar man fundera på hur...
Svar
4
· Visningar
2 971
Senast: norrland65
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 629
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp