Foder för att öka i vikt..

Josssefine

Trådstartare
Vad ska man ge för att hästen ska öka i vikt, tycker hon behöver det..

Några tips? Hon ahr haft fång, vågar därfö inte ge henne korn, kross eller något sådant..

Lucern har jag hört talas om, är det bra?

Sv: Foder för att öka i vikt..

Beroende på vad ditt grovfoder har för värden kanske det räcker att ge mer av det?

Annars är lusern ett bra fodermedel generellt, även för fånghästar. :)

oki, jo jag tänkte jag skulle börja öka givan hö lite mer, de går nämligen inte på nåt vidare gräs.

Sedan får jag se ur det blir emd lucern då, men det är det som är "bäst"?

Ja lucern brukar vara lämpligt för hästar som är fångkänsliga. :)Har man inte analys på höet är det bättre att lägga till lucern än att bara öka höet eftersom man inte vet om hästen får i sig tillräckligt med protein då.

Är hästen välmusklad men behöver mer fett på kroppen behövs kanske lite mer energi också utöver det som finns i lucernet (som mest ges för att ge lite extra protein då höet kanske inte ger tillräckligt) kan man röra ner någon dl tex majsolja i lucernet.

Jag har haft samma problem som du, och jag började använda fodret eggersmann. Det är verkligen jättebra, det finns alla möjliga sorter som passar till olika hästar. :) Så det är ju bara att fråga säljaren om vilket som passar just din pålle! :D

Då ska man ha lite tur också, för att hitta en som verkligen kan något om utfodring av häst och inte bara läser innantill på säcken. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 294
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder