FODER - energi

A

Anniiiis

Hej!

Om man vill ge sin häst ren engergi vad ska man då ge.

Något som hon blir rejält pigg av men inte går upp i vikt av finns det något sådant?

Hoppas på svar
// ANna
:D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: FODER - energi

Energi som man inte gör av med blir fett. Så att ge energi är detsamma som att ge fett, om hästen inte förbränner det.

okej,
men min häst behöver bli mycket piggare än vad hon är.
vi rider mycket så hon lär förbräna en del också - hoppas jag :smirk:

Vet att havra är gör dom piggare men tänkte om det fanns något mer??

:)

Det närmaste du kan komma om du vill ge ren energi är olja.
Det brukar dock inte vara speciellt uppiggande, om det inte är så att hästen är trött av ren energibrist. Men då borde det snart synas att den även tappar hullet.

All energi som inte förbrukas lägger sig på hullet, så ekvationen 'mer energi men inte mer hull' är tyvärr helt omöjlig att lösa.

Havre brukar göra en del hästar hetare, men frågan är om det är den sortens "framåt" du vill ha? En engagerad häst i god kondition brukar vara trevligast att rida...;)

Tycker hästen att arbetet är roligt? Passar utrustningen? Får den rätt foder? Har den tillräcklig kondition?

Sv: energi

Ren energi är olja eller något sockerrikt som t ex sirap.

Energi kan sparas i form av fett eller förbrukas till t ex arbete. Det dumma är att det kan vara lite klurigt att välja :angel: Det gäller även människor ;)

Sara

Senast ändrad:
Sv: energi

okej.
min häst behöver bli mycket piggare än vad hon är nu.
man kan ju ge havre som ska pigga upp, men tänkte om det fanns andra saker?

=)

just nu går hon på bete, jag ger lite lucern och e vitaminer nu för vi håller på att bygga upp muskler.

Hon behöver komma i bättre kondition och behöver något som piggar upp henne.
det behövs med go i henne :)

Om hon har blivit tröttare under betesperioden finns det inte många foder som ger mer "go" i hästen. Vissa blir väldigt sega om de går på bete och det får man acceptera. Eller ta bort dom från betet.

Jag antar att hon är lite överviktig, efetrsom du inte vill att det ska omvandlas till fett? Om det är så:
Jag tror inte att det finns ngt som man kan ge till hästen. Utan lösningen ligger nog snarare i att banta hästen. Ju mer du rider den desto smalare och piggare blir den.

just nu går hon på bete, jag ger lite lucern och e vitaminer nu för vi håller på att bygga upp muskler.

Totalt onödigt att ge extra tillskott av E-vitamin och protein (lusern) när hästen går på bete! Bete är ju både väldigt proteinrikt OCH rik på alla vitaminer!!
Om hästen håller sig i hull på enbart betet behöver du bara ge lite mineraler som tillskott - Miner Grön passar bäst under betesperioden (mindre kalcium och inga vitaminer).

Jag säger som de andra - det går inte att fodra dom piggare förutom möjligtvis att pröva med lite havre eller betfor och se om det sätter sig på huvet... som det gör på många hästar men inte alla. (mend et sätter sig även på hullet!)
Är hon slöare nu på betet än vad hon brukar så beror det på att hon nu går ute dygnet runt (antar jag) och äter mycket (proppmätta hela tiden typ;)) vilket gör dom slöare - bara att acceptera eller stalla in igen.

Är hästen lite fet är nog lösningen att genast sluta fodra den utöver betet. Rid hästen i form istället så blir det lättare att hålla igång. Är den inte fet kan det ju vara en idé att lägga till lite havre. Men bete räcker nog fint.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka