Foder åt lite äldre häst!!

T

Trinity

Hejsan jag har ett halvblod på 16 år och jag undrar om någon har nått tips om ett bra seniorfoder (utan havre helst..;) ) Hon rids ganska regelbundet (vintervila just nu;) ) men tänkte det att hon börjar ju bli lite till åren nu...:cool:

P.C

Sv: Foder åt lite äldre häst!!

Jag ger min gamling på 22 år lusernpellets. Det var det enda som fick honom att ta sig i hull och muskler. Om din häst har bra tänder och du ger ett grovfoder med bra värden så är ju det bästa att ge efter en foderstat som till så stor del som möjligt baserats på grovfoder. Just gamla hästar kan ha svårare att tillgodogöra sig mkt grovfoder eftersom det bryts ner i grovtarmen, som med åren blir sämre. Gamla hästar kan därför behöva mer lättsmält foder som till större del bryts ner i tunntarmen än när de var yngre. Pelleterat foder är ofta lättsmält för hästen och har den dåliga tänder kan man ju ge det uppblött. Annat bra foder för gamla hästar är t ex betfor. Det finns ju tillverkare som har havrefria seniorfoder t ex Kraffts Rehab som är pelleterat samt Eggersmann Vital/Senior som är müsli. Tänk också på att en äldre häst oftast behöver mer protein än när den var yngre.

Jag ger vår ponnytant, 20 år, Fibergi Musli ca 300g/dag tillsammans med lusern hackad strå, lite vetekli, kokta linfrön, morötter och ett hö med bra värden.

Hon är i en jättefin form med kanske lite för pigg (men kontrollerbar).

Jag är i alla fall nöjd med Fibergi Musli, hon är blank i pälsen, gott hull och fin i magen.

http://www.fibergi.se/

Trinity skrev:
Hejsan jag har ett halvblod på 16 år och jag undrar om någon har nått tips om ett bra seniorfoder (utan havre helst..;) ) Hon rids ganska regelbundet (vintervila just nu;) ) men tänkte det att hon börjar ju bli lite till åren nu...:cool:

P.C

Jag ger min 20-åring helt vanlig mat och han mår hur bra som helst. Så om du inte vet att pållan har dåliga tänder eller är mager så tycker jag inte det finns någon anledning att ge särskilt foder.

Jag ger min 20 åring samma mat som han fick när vi tävlade, dvs matildahavre, kornkross och betfor och vanligt hö. Naturligtvis får han mindre mat än när han var i full tävlingskondition :D , numera är han promenadhäst och rida endast ett par dagar per vecka.

Han har bra tänder och har hittills inte haft några problem med att äta hel havre. Dessutom är havren och kornkrossen betydligt billigare än de seniorfoder jag kikat på. Men jag har fortfarande en del funderingar på att byta till något helfoder för äldre hästar.

Så om någon har något bra tips, berätta gärna!

Jag har bollat fram och tillbaka och har nu börjat lite med KRAFFT Rehab i foderstaten. Innehåller ingen havre och går att använda till seniorer och konsvalenshästar. En annan anledning till att jag byter förutom hennes ålder är att hon har en sån besvärlig mugg, och jag har pratat lite med olika personer som upplevt att ett foderbyte KAN hjälpa. Så jag ska testa och se...men det är mkt lättare med pelleterat foder så om det går bra så håller jag mig till det...:d

Dodson&Horrell har ett bra foder för äldre hästar, "Sixteen Plus" kallas det. Du kan säkert söka på det för att få upp mer information! :)

*KL*

:eek: Är min 17-åring gammal?? Kan jag inte tro..:D Han beter sig värre än 5 åringarna i stallet när man far ut..;)

Eftsom äldre hästar skall ha ett lättsmält och lättuggat foder och en äldre häst har en sämre förmåga att producera vitaminer.Så rekommenderar jag Racing Prix ett värmebehandalt och pelleterat helfoder.Det innehåller vete,brödmjöl,havre,melasserad betsnitsel och växtolja.Utfodrat som enda kraftfoder innehåller det allt i mineral och vitaminväg som din häst behöver.Vill du ha ett havrefritt altenativ ett muslifoder så finns Racing perfekt mix.Här har man för ökad smaklighet flingad majs och morot.

Jag ger min 28år gamla häst en blandning av lika delar lusern och kornkross.
Jag använder lusernpellets som jag blöter upp med mycket vatten, gamla hästar får en sämre salivutsöndring och mår därför bra av att få blött foder.
Sedan så blandar jag i kornkrossen.

Det är billigt, bra, perfekt balanserat och havrefritt.

Nä, visst?! Jag ser inte på min 16-åring som gammal...Jag tror inte att man behöver anpassa fodret redan vid 16 års ålder.

Jag håller med dig. När hästen kommer över 20-sträcket kanske man kan börja fundera på att anpassa foderstaten och kolla tänderna mera regelbundet, men visar inte hästen några ålderssymptom i övrigt så ska det inte behövas.
Sedan beror det såklart på individen, vissa hästar blir gamla mycket fortare än vad andra blir, får dåliga tänder, sämre matsmältning osv.

Min 21-åring (som inte har några ålderssymptom öht förutom lite stela bakben) får hö med mkt bra värden, utöver det får hon lite pellets, cirka 3 dl "bara för att", blandat med 2 dl betfor och mineral + flytande vitaminer. Hon får morötter också.

Jag brukar blanda i vitaminerna en stund innan utfodringen så suger pellettarna åt sig av det och blir porösa, sedan på med blöt betfor.
Hon gillar när det är slabbigt :d :D

Min systers häst som är 20 år gammal får hösilage, cirka 2 kg pellets (Krafft Grund) och betfor med mycket vatten på. Han är också jättefin i munnen och har jättefint hull.
Gav honom Fibergi förut med samma hö (kvot runt 9 så det är jättebra värden) men sedan vi bytte till Krafft + betfor håller han hull mycket bättre. Vet dock ej vad det beror på.

Senast ändrad av en moderator:

Äh.
När en häst är "gammal" beror inte på siffran, utan på hälsotillståndet. Många ovan skriver att deras 16-åring inte är "gammal" och det stämmer tveklöst men det betyder inte att din häst KAN vara gammal till kropp och själ, vem vet mer än du?
Min dam är 18 år i år och pigg som en 5-åring, inga matsmältningsproblem what so ever men alla hästar är individer (som Álin iofs ocksåpåpekat).

Tycker du fick ett bra svar av coffeaclub också.
Tänk också på att äldre hästar behöver över lag mer protein, en lite högre kvot, det behöver både unga och gamla hästar.

Har du analys på grovfodret?
Enklaste och skonsammaste sättet att tillföra extra protein är via grovfodret. Men om du har en kvot runt 6 på grovfodret och vill ge ett kraftfoder med extra protein finns ju t.ex lusernpellets, Krafft Nya Groov, deras Rehab och säkert många fler av andra märken.

Varför inte ge "vanlig" mat?? Min 21-åring får helhavre, lusern och krafft müsli. funkar super!
vill du ge nåt speciellt "seniorfoder", så tror jag att krafft rehab är framtaget dels för konvalecenthästar och dels seniorhästar.

16 år är inte gammalt:smirk: ko migen när hästen fyllt 20:p
Min häst är 25 år och pigg som när hon var 13=)
Jag ska börja ge Dodson&Horell sexteen Pluss samt örtblandningen
Yea-Sacc

De är allt en äldre häst behöver få i sig!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
796
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 699
Senast: Lobelia
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar