Sv: Foder åt lite äldre häst!!
Jag håller med dig. När hästen kommer över 20-sträcket kanske man kan börja fundera på att anpassa foderstaten och kolla tänderna mera regelbundet, men visar inte hästen några ålderssymptom i övrigt så ska det inte behövas.
Sedan beror det såklart på individen, vissa hästar blir gamla mycket fortare än vad andra blir, får dåliga tänder, sämre matsmältning osv.
Min 21-åring (som inte har några ålderssymptom öht förutom lite stela bakben) får hö med mkt bra värden, utöver det får hon lite pellets, cirka 3 dl "bara för att", blandat med 2 dl betfor och mineral + flytande vitaminer. Hon får morötter också.
Jag brukar blanda i vitaminerna en stund innan utfodringen så suger pellettarna åt sig av det och blir porösa, sedan på med blöt betfor.
Hon gillar när det är slabbigt
Min systers häst som är 20 år gammal får hösilage, cirka 2 kg pellets (Krafft Grund) och betfor med mycket vatten på. Han är också jättefin i munnen och har jättefint hull.
Gav honom Fibergi förut med samma hö (kvot runt 9 så det är jättebra värden) men sedan vi bytte till Krafft + betfor håller han hull mycket bättre. Vet dock ej vad det beror på.