födelsedagskalsinbjudan

V

vickis-pajala

min älsta flicka berättade för mig i går att en tjej som går i parallel klassen har kals nu i helgen och denna tjej har då bjudit alla 4 tjejer i parallelklassen och även tjejerna 4 stycken från min flickas klass men INTE min flicka.

inbjudan till kalaset hadde skett via telefoninbjudan och flickan som har kalaset hadde frågat efter telefonnummret till oss men inte ringt.

felicia som min dotter heter hadde frågat flickan varför inte hon var inbjuden på kalaset:confused: när hon fått höra om detta via klasskompisarna och då hadde felicia fått till svar att det inte fanns plats för en till.

detta var ju välldigt lessamt för min dotter för hon har bjudit denna tjej som har kals nu i helgen på sitt eget kalas.

jag sa att min dotter att vi kanske kan ringa denna tjej och prata med henne bättre och då kanske tjejen har möjlighet att parta med sin föräldrar om att felicia oxå kanske kan komma.

hur tänker och tycker ni i detta fall, jag hadde inte reagerat i fall det var fler i kalssen som inte vart inbjudna av tjejerna.

ja fram med lite tips hur vi ska göra :confused::confused:

// vickis

Sv: födelsedagskalsinbjudan

Du skriver väldigt rörigt men som du skriver är 4 flickor från din dotters klass bjudna men inte din dotter?

Jag ser inte problemet, alla kan ju inte alltid bjuda alla i klassen (men man utelömnar INTE en eller två om det inte finns skäl).

Jag har aldrig bjudit alla på mina kalas, bara utvalda kompisar o kusiner!

Finns det inte plats så finns det inte. Dessutom sköttes inbjudandet över telefon, kanske för att de som inte skulle bli bjudna skulle ta illa upp? Att de behövde ert telefonnummer kanske hade med och göra med ert kalas?

Jag antar att din dotter bjuder henne för att hon vill, inte för nån slags utbyteshandel?

Nej precis så tänkte jag oxå..

Kanske det var så att flickan som bjöd ville ha några som hon kanske kunde få bjuda om någon inte kunde komma?

Jag förstår inte problemet?

Om din dotter är den enda tjejen som inte blivit inbjuden skulle jag som förälder också reagera. Men tyvärr så händer även såna saker, men det är ett föräldraansvar - man kan inte belasta barnen.

Dock bär det iaf mig emot att som förälder att ringa och "bjuda in mitt eget barn". Man kan inte uppfostra vuxna människor (tyvärr).

hur gamla är dom och hur många flickor går det i din dotters klass?

tackar alla för synpunkter.

flickorna är i 10 år och i min flickas klass går det 5 flickor

jo jag tycker inte heller om att ringa och inbjuda sig själv utan det är ju mer upp till den som har kalas och ta ställning till detta.

men det jag som förälder har uppmärksammat vet inte om det är ett vanlig fenomen och även mobbingmotverkande att här bjuds alla flickor i klassen även om man inte umgås tillexempel på fritiden eller utanför skolan, även så är det i parallelkalssen

Det du kan göra är ju att påpeka för klassläraren vid tillfälle att detta har hänt, så får klassläraren kanske ta upp frågan på ett föräldramöte eller hålla koll på tjejgruppen...

Jag tycker som du, att man bjuder inte alla tjejer/killar utom en - det är oerhört utpekande för det barnet som inte blir bjudet.

Självklart hade det gjort ont i mig och jag hade också undrat varför min dotter var den enda av tjejerna i klassen som inte blev bjuden.
Det skulle kännas jättemycket i mammahjärtat MEN jag hade aldrig visat det för min dotter.
Skulle inte gjort någon stor grej av det ö.h.t.

Vissa föräldrar sätter en gräns på tex. 10 barn på kalaset så någonstans måste gränsen dras.

Dessutom lägger vi över ett ganska stort kollektivt kalasansvar på barnen idag.

Om jag fyller år och ska ha kalas kan jag inte bjuda alla mina arbetskamrater tex

Att inte bli medbjuden på ett kalas ska inte tas personligt om man inte är nära vän med den som har kalaset.

Då förstår jag, man bjuder inte alla utom en, så tycker jag faktiskt.

Om jag fyller år och ska ha kalas kan jag inte bjuda alla mina arbetskamrater tex

Att inte bli medbjuden på ett kalas ska inte tas personligt om man inte är nära vän med den som har kalaset.

Fast barn tänker inte så, det gör man inte förrän man växt upp lite.

Var det verkligen så här när vi växte upp?

I dag känns det som om barnens popularitet och status i gruppen/skolan/föreningen osv. mäts i hur många kalasinbjudningar man får!

Jag kan inte minnas att jag -eller min mamma- reagerade på om jag inte var bjuden på en klasskamrats kalas samtidigt som andra klasskamrater var det.
Likaså kände jag aldrig något tvång att bjuda med alla när det var min tur att bjuda.

Det var liksom mer naturligt.

Står din dotter och den som ska ha kalaset nära varandra?

Sen kan jag med tycka att man lämnar inte ute en. Fast det är ju fler för jag antar att inte några av killarna i dotterns klass är bjudna heller?

Anta att födelsedagsbarnet har fått stränga order om att endast bjuda tex. 10 stycken.
Vad ska man göra?
Man sorterar ju efter en "fallande" skala där din dotter tyvärr kanske var den 11:e personen.

Som sagt, det hade gjort ont i hjärtat mitt men jag hade inte -om inte misstankar om mobbing fanns givetvis- ringt upp föräldrarna till födelsedagsbarnet.

Låt inbjudan kvarstå trots att inte din dotter får gå på den inbjudnas kalas.
Vi projicerar ofta våra egna känslor och rädslor för utanförskap på våra barn och därför lär vi de omedvetet att ett människovärde mäts i popularitet. Ofta är det föräldrarna som sår ett frö till detta tankesätt.

Fast barn tänker inte så, det gör man inte förrän man växt upp lite.

Håller inte med dig där.
Om inte vi som föräldrar gör en stor sak av att inte vara medbjuden på ett kalas så tror jag faktiskt inte att barnen tänker så.

Min synskadade son blir sällan medbjuden på kalas av den naturliga orsaken att han inte har lika många vänner.
Om han har kommit hem och sagt att tex. Daniel ska ha kalas och den och den ska gå så har jag bara sagt att "vad roligt".
Du ska ju med ha kalas snart eller att du ska ju gå på NN´s kalas osv.

Skulle jag däremot reagera och säga till honom att det är orättvist och ringa förskolan och föräldrarna till barnet som fyller år.
Vad ger det honom för signaler då?
Vad ger det för signaler till de andra barnen?

Självklart skulle jag önska att han var den mest populära killen som drunknade i inbjudningar.
Men jag kan inte se problemet lika tydligt -som jag har upplevt via div. trådar här på Buke att en del föräldrar till oinbjudna barn ser!

Hade min kille däremot varit utanför och mobbad.
Då hade jag tagit tag i det.
Men alla barn kan inte vara vänner med alla barn!

Nej, jag tycker att det här med kalasandet har gått lite till överdrift även om jag självklart förstår TS att hon undrar.

Min bästa väninna är ensamstående med en 18-åring och en 12-åring.
När 12-åringen fyllde år för ett litet tag sedan satsades allt krut på endast 3 kompisar till sonen. Dessa bjöds på Liseberg samt en mysig hemmakväll senare.

Skulle hon då istället -med sin minimala budget då hon precis är en nystartad företagare- tänkt i dessa rättvisebanor skulle han ha haft ett stort kalas med inbjudna klasskamrater, skolkompisar mfl och enbart bjudit på salta pinnar och saft!

Senast ändrad:

Mycket bra inlägg, Trygg!!!

Jag försöker på något sätt hålla på principen att på fritids och i skolan måste alla få vara med och leka, ingen ställas utanför osv, men på sin fritid får man umgås med vem man vill och bjuda vem man vill på kalas!

Det har hänt att min dotter blivit bjuden på kalas till sådana hon själv inte bjudit på sitt kalas, och det har också hänt att hon bjudit barn som sedan inte bjudit in henne. Det har aldrig gjorts någon stor affär av varken det ena eller det andra, varken från min dotters sida eller (vad jag vet) från andra barn.

Givetvis har jag försökt hålla lite koll på klasslistan när det varit dags för inbjudan till dotterns kalas, just för att inte bara en skall bli lämnad utanför, men parallellklasserna har jag faktiskt inte sån koll på (skolan lämnar bara ut klasslistor till barnets egen klass, och man får inte parallellklassernas även om man ber om dem). Så det skulle ju kunnat hända att någon känt sig utelämnad, beroende på hur man "grupperar in" barnen (pojkar/flickor, förskoleklass/förstaklass, klass, fritidsgrupp osv....).

Gör man som förälder ingen stor sak av det hela så visar man ju barnet att sånt här är en del av livet och inget att hänga upp sig på!

Att kontakta barnens lärare, som föreslagits här i tråden, tycker jag är fullständigt överflödigt så länge man inte verkligen misstänker mobbing! Läraren har ju liksom inte med att göra vem barnen bjuder på privata kalas...

Så du tycker att det är okej att bjuda alla klasskamrater utom en på kalas, eller som i det här fallet, alla tjejer utom en?

Det har vid tillfälle hänt att ett av mina barn varit det där enda barnet som inte blev bjuden, jag tog inte upp det med vare sig berörda föräldrar eller skola. När barnet frågade varför h*n inte blivit bjuden så svarade jag att "fråga xxxx eller dennes föräldrar".

Vi har aldrig bjudit hela klassen vi heller, men vi har aldrig utelämnat ett barn så att de kan känna sig "utpekat", men det är ju vår filosofi som föräldrar.

När barnet frågade varför h*n inte blivit bjuden så svarade jag att "fråga xxxx eller dennes föräldrar".

Nu säger inte jag att du gjorde fel!
Men så där hade jag inte sagt för undertonen är ju då att xxx eller dennes föräldrar ska stå till svars varför "jag" inte blev bjuden!
Då blir det någonting konstigt som man lägger utanför familjen.
Jag förklarar istället att ibland blir man bjuden, ibland blir man det inte.
Jag lägger det inte på mitt barn att den ska ta reda på anledningen av andra för enligt mig lägger det redan där grunden till en omotiverad känsla av utanförskap!

Vi har aldrig bjudit hela klassen vi heller, men vi har aldrig utelämnat ett barn så att de kan känna sig "utpekat", men det är ju vår filosofi som föräldrar.

Det kräver ju att man har koll på parallellklassen. Något som Roheryn var inne på att det kan vara lite vankligt ibland.

Jag tror få föräldrar har den filosofin att ens barn ska stänga ute ett annat.;)

Det är svårt det här och det är alltid lätt att ge råd när man inte är i situationen själv.
Nu har jag även mindre barn så problemet kommer väl bli mer kännbart ju äldre de blir.

Men likväl tycker jag att det går till överdrift när en skola skapar lagar om att alla i klassen ska bli bjudna på varandras kalas.

Min pappa o mamma gjorde ALDRIG någon sak av vem man bjöd eller vem man blev bjuden till...

Känns som att föräldern tar mer illa vid sig än barnet faktiskt.

Men likväl tycker jag att det går till överdrift när en skola skapar lagar om att alla i klassen ska bli bjudna på varandras kalas.

Det enda förskolorna/skolorna mina barn har gått/går på har sagt är att: kalasinbjudningar där inte hela klassen bjuds ska inte delas ut i skolan. Detta görs dock ändå...

Som tur är börjar mina barn bli så stora att kalasandet ses som mindre viktigt i livet.

Så du tycker att det är okej att bjuda alla klasskamrater utom en på kalas, eller som i det här fallet, alla tjejer utom en?

Om du läste hela mitt inlägg, så skrev jag just att jag brukar försöka hålla lite koll på klasslistan när min dotter bjuder in till kalas, just för att försöka undvika att bara en lämnas utanför. I min dotters fall skulle ett sådant utelämnande antagligen bara bero på att hon glömde bort någon, och då påminner jag förstås. Men skulle det vara för att hon verkligen INTE VILL bjuda någon, då får hon faktiskt välja det själv (har dock inte hänt).

Ja, jag tycker nog att detta fallet känns OK. Det är någon i en annan klass som bjudit några stycken från den egna klassen och några stycken från parallellklassen, och TS dotter har inte "kommit med" på grund av att kalasinbjudarens föräldrar satt en gräns på antal barn. Jag kan inte tycka att det är så himla fel, faktiskt.

Det har vid tillfälle hänt att ett av mina barn varit det där enda barnet som inte blev bjuden, jag tog inte upp det med vare sig berörda föräldrar eller skola. När barnet frågade varför h*n inte blivit bjuden så svarade jag att "fråga xxxx eller dennes föräldrar".

Jag har själv sett hur ledsen dottern har blivit då alla i klassen har blivit bjudna och inte hon. Jag skulle inte tolerera att hon gjorde samma sak och utelämnade någon.

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter ska ha kalas och har bjudit in tjejerna i sin klass. Inbjudningarna gick ut i god tid så de skulle hinna få dom innan...
Svar
15
· Visningar
5 348
Senast: Andromedae
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 306
Senast: krambanan
·
V
Övr. Barn Egentligen så hör tråden hemma på förälder men samtidigt här så jag författar min lilla novell och hoppas på att tråden får stanna här...
Svar
13
· Visningar
2 466
Senast: Nisse
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 672
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama