Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi vågar inte heller ha täcke.Hur gör ni med täcken på stona?
Har mitt sto på lösdrift för första gången i vinter och de har fina vindskydd som används, men har lite ont i hjärtat när de behöver gå ut och äta i detta dyngväder. Än så länge är det ju dock drägligt "varmt", men snart är det närmre nollan och regn o rusk.
Stallägaren lägger täcke på sitt fölsto när vädret är illa, men jag är nojjig och vågar inte. Vad har ni för erfarenheter?
Här är det mer vindskydd (bra sådana dock), men sådär bra att fodra i, lär bara bli nedtrampad toalett... För små att ställa in en hel bal i.Vi vågar inte heller ha täcke.
Men har möjlighet att fodra i lösdriften så trista dagar gör jag det så brukar de hålla sej där lite längre stunder
Hur gör ni med täcken på stona?
Har mitt sto på lösdrift för första gången i vinter och de har fina vindskydd som används, men har lite ont i hjärtat när de behöver gå ut och äta i detta dyngväder. Än så länge är det ju dock drägligt "varmt", men snart är det närmre nollan och regn o rusk.
Stallägaren lägger täcke på sitt fölsto när vädret är illa, men jag är nojjig och vågar inte. Vad har ni för erfarenheter?
Hur gör ni med täcken på stona?
Är det någon som har erfarenhet av förkylning eller lunginflammation på föl? Min 4 månaders är dålig
Är det någon som har erfarenhet av förkylning eller lunginflammation på föl? Min 4 månaders är dålig
Förkylning på hösten är rätt vanligt, men ha koll på tempen och om den får feber eller blir hängig så ta ut vet för ett blodprov och evt. medicinering. Varför misstänker du lunginflammation?
Jag har aldrig täcke på mitt halvblodssto och hon klarar sig utmärkt på lösdrift i alla väder. Innan hon blev avelssto så var hon rakad varje vinter enligt tidigare ägare och hade täcke året om, förutom på sommaren vid bra väder. Så jag var lite fundersam till om hon skulle fixa att vara utan täcke men det var inga problem. Hon får kort tät päls på vintern och fryser varken vid blötsnö och blåst eller -35.Hur gör ni med täcken på stona?
Skönt att höra det gick bra.Vi hade en -17 som vid 2 månaders ålder uppvisade lätta förkylningssymptom med lite hosta, lite lätt näsflöde men ingen förhöjd temp. Efter 4-5 dagar åkte vi till klinik som tog prover, och det visade sig sedan vara S. equi - Vilket inte i sig är så farligt men fölungen blev mycket dålig ändå. Sedan dess kollar vi direkt luftvägar/luftsäckar och tar prover om de blir snuviga med hosta, oavsett om de har temp eller inte.
Kan nämna också att vår kille fick opereras, och i sviterna efter det kämpade vi en sväng med lunginflammation också, men på det bet antibiotikan snabbt och han återhämtade sig.