Haha, åh lilla tanige Dio@MiniLi De hade sett ut som helan och halvan. Zacke är så mycket större än Dio, väger 200 kg mer.Visa bifogad fil 67775
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, åh lilla tanige Dio@MiniLi De hade sett ut som helan och halvan. Zacke är så mycket större än Dio, väger 200 kg mer.Visa bifogad fil 67775
Det funkar rätt så bra med Nellys igångsättning. Jag är så himla orolig över att det ska bli för mycket belastning men börjar kunna lugna mig lite nu
Just nu är vi igång ca 15 minuters aktivt + fram och avskrittning. Håller oss till skritt och trav, blir ganska mycket övergångar och så fortsätter vi att jobba med ställning och sidvärts. Nu när hon börjar förstå att man kan gå inåtställd utan att svänga samtidigt så har det istället blivit lite mer svårstyrt. Inte konstigt, hon har inte riktigt fattat skillnaden än tror jag och blandar ibland ihop när man ska svänga och inte
Sidvärtsrörelserna är inte alltid så himla snygga och ibland blir hon förböjd, men det gör inget. Hon tänker rätt och försöker verkligen
Jag har testat några gånger att lägga in lite galopp också men upplevde att hon blev varm i överbenet efteråt. Alltid svårt att säga om det beror på belastningen eller om det bara var en slump men för säkerhets skull så håller vi oss till trav ett tag framåt. Har äntligen fått henne att tolerera kallvatten på benen också (hon HATAR att bli spolad med kallvatten, väldigt upprörd häst!) så kyler överbenet efter varje pass och även ibland på vilodagarna om hon av någon anledning har lite värme i benet. Hon kräver dock 100% uppmärksamhet hela tiden och vill bli kliad vid juvret för att acceptera kallvattnet. Slutar jag klia så börjar hon studsa direkt
Har köpt hem kyldamasker som man lägger i frysen nu också så kan växla mellan de och kallvatten. Har dock ingen frys i stallet så får kånka omkring på dem i en kylväska
Primadonnan aka dramaqueen
Visa bifogad fil 67776
Man kan ju förstå dem. Jag vill inte att någon spolar kallvatten på mig hellerHärligt att äntligen vara igång så pass ändå!
Ha ha Strumpan hatar också kallvatten
Jag har tyckt att det går långsamt åt rätt håll med Nellys bantning men igår stod jag och kände på hennes mage och insåg att det nog inte händer så mkt alls. Så frustrerande!
Jag är inte så bra på att banta häst, jag har nog bara haft svårfödda hästar förut så jag är bättre så att fodra mycket och effektivt än att banta smart.. Extra svårt såklart eftersom hon fortfarande inte rör sig så mycket. Jag är lite tudelad kring hur jag ska göra, hittills har jag kunnat minska maten inom ramarna för vad som fortfarande känns som en vettig grovfodermängd men om jag minskar ännu mer så börjar det kännas lite klent. Jag vill verkligen inte riskera problem med magen och jag tänker också att hon är i högre risk än normalt för dåliga beteenden eftersom hon har så mkt överskottsenergi redan som det är. Hon kanske får vara tjock ett tag till tills vi kan motionera bort späcket..
Ja, man vill ju att de ska kunna äta ganska många timmar! Svårt verkligen!Jag är lite i samma sits. B är rätt... ehum, rund för tillfället Dessutom har det framkommit att det jag och flera andra i stallet antog av bara farten vara hösilage, var eg inplastat hö visade det sig, vilket såklart då inneburit att hon fått mer ts (vilket ju iof inte är en dålig sak!) och följaktligen mycket mer energi (vilket definitivt är en dålig sak för rel. lättfödd donna i minimal träning) i princip sen september.
Nu har vi precis bytt till småbalar med hö och jag har fått analysen på dem. På pappret täcks hennes behov av 8 kg hö, nåt halvkilo lusernpellets och en dl miner vit, men det känns så.... Lite? Ts/100 kg hamnar ju på kring 1.4 så det är inte katastrofdåligt, och hon är ju en liten häst som knappt är över maxad D ponny-måttet och nu dessutom FET... Men ändå
Tack@Lollitza välkommen till gruppen! Berätta gärna lite om din häst!
Jag använder equiband till mina hästar och har haft det i flera år. Skaffade det till Noellas mamma som ibland fick problem med sin rygg. Henne tränade jag regelbundet med det och fick fantastiska resultat. Från att få behandla henne på klinik 1-2 ggr om året slapp jag det helt, veterinären undrade sista gången vi var vad jag hade gjort för att få så bra resultat!
Efter det så använder vi det hyfsat regelbundet på alla våra hästar. Tycker att de lär sig relativt snabbt att jobba i rätt form och få upp ryggen.
Vet dock inte skillnaden och effekt på de billigare kopiorna.
För mig var det helt klart värt pengarna det äkta kostade.
Jag har inte testat equiband eller liknande men när man läser på internet verkar ju folk nöjda oavsett vilken variant de har..Tack
Jag har en pre korsning valack.
Pre/halvblod.
Egen uppfödning.
Min är lite svagare baktill. Så jag har funderat ett tag på att skaffa ett equiband till honom. Men kanske lika bra köpa det som Viveca säljer. Trist om kvalitén är sämre på de andra och man ändå får köpa nytt sen igen. Man vill ju det ska ge resultat också
Hade ju varit bra om någon hade testat någon av de andra så man visste?!
Härligt det gav såpass bra resultat helt klart värt det då
Hur ofta brukar du använda ditt?
Jag är egentligen inte så mycket för renrasiga pre:er. Lite för trippig gång@Lollitza spännande med en till pre-korsning!
Min är ju PRE/ridponny.
Är ju lite olika på olika hästar hur ofta jag använder equibanden.
På min förra som hade problem jobbade jag enbart från marken i 3-4 v, 3-4 pass. Sedan skrittrundor i skogen med banden.
På min nuvarande blir det väll egentligen för lite, ett par gånger i månaden, borde köra minst ett pass i veckan. Bra att altinera träningen.
Kan som sagt inte säga vilka band som är bäst, men folk förespråkar ju oftast det man själv använder!
Skulle vara kul att få se en undersökning där de jämför de olika alternativen!