Dags att köpa en sele nu!
Jag testade att sätta tömmar igår genom stigbyglarna bara för att se hur han reagerade, inga konstigheter!
https://instagram.com/p/BTPj8e0gJfa/
Förra ponnyn jag körde in var såpass tömkörd så vi behövde i princip bara koppla på vagnen och köra.
Nu ska vi sätta styrningen och ut på vägarna och tömköra.
Men nästa steg?
Kedjor, bildäck eller skaklar - hur har ni gjort?
Jag har tagit allting ett steg i taget. Min var tömkörd med linor som de också lagt lite tyngd i, men allt var ju så nytt så hon fick flytta så vi backade lite och gjorde allt ordentligt.
Först 1 lina på ena sidan, medhjälpare som håller i den och lägger an den mot benen så hästen får vänja sig vid det. Sedan 1 lina på andra sidan, samma sak. Sedan 2 linor. Helst en person på var sida som håller i dem. Fortsätt med att släppa ner linorna, alltid redo att kunna ta upp/ta loss dem om hästen blir rädd. Vi hade tunna rep som vi fäste i linorna så vi kunde lyfta dem eller föra ut dem från hästen om det behövdes.
Sen har vi fortsatt på samma vid med skakalar. En i taget på vardera sida, sedan lösa skaklar på båda sidorna. Samtidigt tränade vi på att dra saker med linor och svängel och kätting/sax, mycket med bildäck. Sen gick vi över på fasta skaklar, är ju jättebra med lunningsbåge eller liknande också.
Jag var noga att börja pass med nånting hon var bekant med och sedan under passet introducera något nytt. Reagerade hon backade vi direkt till något hon var bekant med, men hon är tjurig också och sparkade efter skaklarna först, då fick hon faktiskt en tillsägelse att det inte var OK beteende. Kopplade sedan loss, gick ett varv, kopplade på och då var det inga problem. Allt beror ju på hur hästen är.
Min är inte rädd men kan bli tjurig. Och hur lång tid det tar beror ju på hästen! Vi hade kunnat vara inkörda och klara nu men det har strulat på vagnsidan så då har jag hellre väntat och verkligen befäst tömkörningen, anspänningen, kliva i skaklarna och att vara ute ensamma i skogen med skaklarna och någon lätt vikt i, typ kätting eller ett träd.
Har varit noga med att hon ska acceptera allting runtikring med ljud, att linor och skaklar går emot benen, att trava på med skaklarna osv. Riskerna är ju större med en vagn än när man rider in, tycker jag.