Lizette är brunstig igen

Herre, vad jag fick jobba idag. Samtidigt, hon är inte dum utan typ med på noterna, bara att bjudningen inte fungerar när hon är så brunstig att hon liksom bara vill stå på en fläck och inte röra sig.
Så idag fick jag jobba med att vara kvick i mina hjälper, att inte tjata med skänkeln utan att renodla hjälpgivningen, samt att rida mer fram när jag kände att bjudningen falnade, och fånga upp när jag fick igång aktiviteten. Vi avslutade med galopp där fattningarna fungerade sådär för oss båda. Jag tyckte det var svårt

Skall ringa in hennes brunst i kalendern och kanske ta det lite lugnt de dagarna augusti ut.
Trots det är jag nöjd, och klappade mycket på henne. När det är så jobbigt och hon ändå försöker ge lite utan att surna till - Det är ridbarhet för mig. Jag behöver inte ha en evighetsmaskin som springer till den stupar, för då skulle jag nog inte bli så gammal. Lite längre fram i utbildningen tror jag hon kommer kunna ge fler växlar även i högbrunst, men som det är nu är hon bara riden ett par månader som treåring och ett par nu som femåring, så jag tycker det är okej att hon går i alla gångarter och svarar lite framåt och tillbaka, även om motorn bak är på semester.
Igår longerade vi över cavaletti... Vilket var svårt. Jag hade rejält svårt att leda in henne på mitten så hon fick rätt avstånd, och hennes egen taxering lämnar lite övrigt att önska. Resultatet? 50 % Top star och 50% Total disaster

Får bli bättre på töm så jag kan hjälpa henne mer. Att det skall vara så svårt att se från sidan om hästen kommer på mitten...
I morgon tror jag vi skall gå promenad. Måste vänja henne vid tåget då min bästa runda går utmed spåret ca. 800 m.
Jag har också beställt en Stübben EquiSoft gjord, då jag gått på marknadsföringen att gjordkänsliga hästar uppskattar den.
Oj vilken novell...

Inga bilder blev det heller.