Föda upp varmblod eller ej?! KRITERIEAUKTIONEN

Argona

Trådstartare
Ja, det är frågen efter att ha tittat på kriterieauktionen. Där kunde jag ha köpt 1-åringar med samma fader för halva priset mot vad jag själv betalat för betäckningen + att jag haft risken med dräktigt sto inkl. förlossning och föda upp ett föl ett helt år.

Sv: Föda upp varmblod eller ej?! KRITERIEAUKTIONEN

Har verkligen lidit med uppfödarna under denna auktion. Vilken tragisk prisutveckling! :eek:

Ja, jag vet inte vad jag ska tycka eller tro men betala för betäckning av egna ston, det lägger jag på hyllan nu, bättre att köpa 1-åringar med hyfsad stam för 20 000 kr istället för att planera, betäcka, ta hand om och fodra dräktigt sto, fölning med allt vad det innebär och sedan matcha en nyfödd fram till 1-års ålder, den slutsumman vill jag inte ens tänka på:( Ledsamnt men trav-avlen för vanliga dödliga kanske är på väg ner i graven?

Trist.

Avel för försäljning ju lite av ett lotteri där man ska gissa vad köparna vill ha om ca 2-2,5 år. Inte lätt, särskilt inte om man använder en oprövad hingst.

Men även avkommor till väldigt etablerade hingstar gick till låga priser nu. Jag har dock inte sett auktionen/hästarna live eller läst besiktningsprotokoll så jag vet inte om det fanns orsaker till att vissa hästar gick för förvånansvärt låga priser. Dock kan man ju ana av priserna att köparna är ganska skeptiska till många av de nya hingstarna.

Sedan tror jag att denna typ av jättelika auktioner till viss del har spelat ut sin roll. Alldeles för många hästar, utom ett fåtal spektakulära, kommer i skymundan när det finns 466 katalognummer att hålla koll på.

Om jag hade en åring utan superkommersiell härstamning som jag ville sälja, skulle jag försöka på annat sätt än via stora auktioner.

Det måste ha varit trist för de uppfödare som betalat och satsat på sina fina unghästar och så blir de osålda eller går för lägsta budet!:eek:

Hästarna för 5-15000 har alltid kostat det. Toppstammade hästar för 150 000 och uppåt finns det köpare för(läs företagare). Det är hästarna där emellan som är en total ekonomisk katastrof idag.

Ja, det såg dystert ut för mellan klassen. Nu tänkte jag inte sälja mina på Kriterieauktionen men jag ser ju att det är billigare att köpa 1-åringarna där än att själv betäcka och ta föl i just mellanklassen. Det får bli ett uppehåll på det och så besöker jag auktionen nästa år och sparar en slant istället.

Fast det fanns ju hästar som borde varit dyra som gick för "ingenting" ....Alla kan ju inte sett ut som åkerspöken ?

Väldigt tråkigt att så många köpare väljer att köpa häst på aktionerna utomlans. Förstår inte varför? Oftast sämre stammar för mer pengar. Jag har sålt häst på aktion fyra år i rad men valde att stå över i år, vilket jag är väldigt glad för. Med anmälan , röntgen vet koll, bensin och boende brukar slutnotan landa på ca 10 000.:(

Som med allting så är det tillgång och efterfrågan som styr, även så i travvärlden. När såg man en avkomma efter Varenne senast som gick för 50 000? Folk vill inte satsa i de tider som råder. Vad jag inte kan förstå är att hingsthållarna inte inser att de också måste byta fot ibland. I sämre tider får de väl ta mindre betalt för språnget och fölet, de som inte gör det kommer inte att få ston. Man klagar och säger att folk vill inte vara med i travet samt att trav skall vara för alla och sedan vill man ha minst 100 000 kr per föl. Inget fungerar så när det kommer till ekomoni. Ludde och Åby har tänkt till i fallet också. Auktioner som ligger innan kriteriet, få utrop hyggligt stammade hästar och det har lett till ganska bra priser, i alla fall om man jämför med kriterieauktionen.

Det jag tycker är sorgligt är att det hummas om att det inte finns pengar att köpa på auktioner eller att köpkraften är låg på grund av lågkonjukturen :cry:
sedan ser man någon vecka efter att svenskarna köpt jätte dyra unghästar utomlands.

Jag blir lite konfunderad över detta att plötsligt finns det pengar :confused: men sanningen är nog att det är "bättre" att köpa over there och förhoppningsvis lite ballare.

Man har samma problem i ridsporten fast i omvänd ordning ekonomiskt, där åker man till europa och handlar sig en i svenska mått "billig" häst och man tror verkligen att man har gjort ett riktigt kap.

Varför ska det vara så svårt att vara stolt över svensk uppfödning och gynna svenska uppfödare ?

Var själv ner på auktionen i år och led verkligen med uppfödarna ! Fina hästar som blev osålda och jag och min man satt som två fågelholkar ! Känns helkorkat att stå med två dräktiga märrar i år :cry:

Problemet är väl att de som har råd att köpa dyra hästar gör det utomlands, och de som drabbas av konjukturen inte köper häst alls.

Så hela "mellanskiktet" utanför dyringarna betingar ett alldeles för lågt pris i förhållande till uppfödningskostnad för säljarna.

Kom ihag att manga av de svenskar som kopte i tex Lexington ar utlandsbaserade, da kanns det ganska naturigt att de koper hastarna dar.
Likadant var det ju inte sarskilt manga olika svenska kopare dar. Tror helt enkelt att toppskiktet (kapitalmassigt) kopte sina aringar i USA (jag vet inte hur det sag ut i tex frankrike sa uttalar mig inte om det)
Fast jag ar nyfiken som sjutton over de svenskbaserade tranare som kopte passgangare (tex Kolgini) och undrar saklart vart dessa kan tankas hamna.

det var väl ston som är tänkta att hamna i något avelsprojekt?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 043
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama