Föda hemma?

Sv: Föda hemma?

Ingen aning, men en har jag i alla fall hört talas om i Sverige. Men den medicinska risken är större och bara det bör ju vara ett skäl för att det inte borde förekomma.

Nej, det får man väl verkligen hoppas, det vore ju tragiskt! Mitt inlägg, som du citerade, var ett svar på ett inlägg av Lena H här i tråden, inte riktat direkt till Malin Berghagen. I det inlägget beskrevs MHs skrikande i trädgården som vackert och imponerande. Det var det jag svarade på, inte hur MH själv tänkte kring sin förlossning, för det har jag såklart ingen aning om.

Lena F (mig) menar du väl?

Jag tyckte faktiskt det var nåt vackert i scenen! Hon verkade stark, medveten och i allra högsta grad i kontroll över läget.

Om hemförlossningar överhuvudtaget har jag däremot ingen direkt åsikt, det finns för lite statistik kring säkerheten.

(Och, snart kontaktas jag väl av Malin B som talar om att det INTE var hon ;-) Nån liknande kändiskvinna var det, ifall det inte var MB själv. Obs!)

Jamen VARFÖR väljer man smärta framför läkemedel? Jag förstår inte det alls. Varför väljer man att gå runt och skrika av smärta i stället för att få smärtlindring? Jag fattar inte. Om jag hade lungcancer hade jag fått en morfinpump, men föda utan smärtlindring om man kan få hjälp mot smärtorna är det något positivt eller? Vad har jag missat här egentligen? Det har inget att göra med hur bra man tål smärta, utan det känns mera som en attityd, man ska föda barn med smärta för det har kvinnor gjort i tusen år och det borde väl en riktig qvinna klara av....

Det handlar väl lite om att det är olika slags smärtor och förlossningssmärtan kan upplevas på ett annat sätt än tex. smärtan en hjärntumör orsakar. Det kan vara lättare att hantera förlossningssmärtan för att man vet att den är tillfällig och leder till någonting gott så även fast det gör ont upplever man inte smärtan som så illa att man behöver något mot den.

När jag födde hade jag visserligen ont och jag tog lustgas, men jag upplevde det inte som tokont (jag har känt värre smärta än så, men jag lät antagligen värre när jag födde barn än när jag hade ryggskott) och smärtlindring var bland det sista jag tänkte på just där och då.

*kl*

Jag tror att vi alla har olika behov. Om nu någon fördrar att föda utan smärtlindring oavsett orsak så känns det rätt patroniserande att tycka synd om den kvinnan för att hon fått "lida i onödan". Den kvinnan ville uppenbarligen få känna hela förloppet utan bedövning.

På samma sätt florerar det också fördömanden av kvinnor som räknas snarare blivit "förlösta" än att själva ha "fött" när det används bedövning, blir snitt etc. Både obehagligt och urlöjligt.

Det är sannerligen inte lätt att vara kvinna.....

De jag personligen tycker synd (rätt eller fel) är väl de som velat få smärtlindring och av olika skäl inte fått tillgång till detta. Och när det gäller just den sista biten har jag en gnagande misstanke om att om det var män som födde barn så skulle inte smärtlindringsbiten fallera....

Lena F (mig) menar du väl?

Jag tyckte faktiskt det var nåt vackert i scenen! Hon verkade stark, medveten och i allra högsta grad i kontroll över läget.

Om hemförlossningar överhuvudtaget har jag däremot ingen direkt åsikt, det finns för lite statistik kring säkerheten.

(Och, snart kontaktas jag väl av Malin B som talar om att det INTE var hon ;-) Nån liknande kändiskvinna var det, ifall det inte var MB själv. Obs!)

Lena F ska det vara såklart! Klantigt!

Självklart får du tycka att det var vackert och imponerande, men jag fick ett annat intryck av scenen du beskrev, och beskrev vad jag tyckte.

Jamen VARFÖR väljer man smärta framför läkemedel? Jag förstår inte det alls. Varför väljer man att gå runt och skrika av smärta i stället för att få smärtlindring? Jag fattar inte. Om jag hade lungcancer hade jag fått en morfinpump, men föda utan smärtlindring om man kan få hjälp mot smärtorna är det något positivt eller? Vad har jag missat här egentligen? Det har inget att göra med hur bra man tål smärta, utan det känns mera som en attityd, man ska föda barn med smärta för det har kvinnor gjort i tusen år och det borde väl en riktig qvinna klara av....

För mig så saktades värkarna ned efter att jag fått EDA. Förlossningen gick inte fram av sig själv på samma sätt, så då behövdes värkstimulerande i stället. Hade jag bitit ihop och stått ut ytterligare en halvtimme och låtit kroppen sköta det själv så hade det kanske gått snabbare och antagligen hade ingen behövt trycka ut sonen hängande över min mage (eftersom jag inte kände krystvärkarna överhuvudtaget).

Idag är jag besviken på förlossningspersonalen som lät mig få EDA fast förlossningen gått så långt (helt öppen, skulle lägga bäckenbottenbedövning först men det fanns inga kanter kvar att lägga den i). Överallt läser man om just dessa förlopp när man lägger den för sent. Det är också relativt vanligt med biverkningar efter just EDA, ryggbesvär, huvudvärk, etc.

Så ja, även den kommande förlossningen kommer jag ha inställningen att inte ta "all tänkbar smärtlindring". Och den gången kommer jag stå på mig mer om det.

Ni kanske buntas ihop för att det inte är första gången ni gaddar ihop er, förlöjligar och fördummar andras tankar och känslor. Tänkt på det?

Var bara ett tag sen ni hånade de som sa att känslorna efter förlossningen var så mycket starkare än vad man kunnat föreställa sig. Nu hånar ni de som tycker att förlossningen var häftig.

Vad exakt är så provocerande med det? Jag förstår att ni båda haft hemska förlossningar, men i min enfald trodde jag att man fick tycka och känna vad man ville, inte att ni två ska bestämma vad som är ok?!

Usch!!

Hånar, förlöjligar, fördummar, usch??

Det är väldigt starka ord. Sten i glashus, och allt det där...

Det jag vänder mig mot är romantisering av moderskapet, helt enkelt. Man får självklart känna och tycka precis vad man vill, men det gäller väl även mig? Om jag tycker olika så bör man väl i ett diskussionsforum få ge uttryck för det? Det innebär inte att man inte får tycka annorlunda (har jag skrivit: "Så får du inte tycka!" ?), utan att jag inte håller med. Och det finns ju massor av människor som inte tycker som jag, för den delen, men det tolkar jag som deras personliga åsikt, inte som att jag inte får tycka som jag vill. Man får tycka olika, och säga det också, i min värld. Särskilt på ett diskussionsforum, det är ju lite poängen med alltihop, som jag ser det.

Att jag ger uttryck för vad jag tycker innebär inte att jag bestämmer vad som är ok. Det innebär att jag ger uttryck för vad jag tycker, men det tolkningsföreträdet att jag kan allsmäktigt avgöra vad andra människor får tycka och känna har jag definitivt inte, och gör definitivt inte anspråk på det heller.

Sen vet jag inte riktigt om denna diskussion om mig och Petruska egentligen hör till tråden, känns kanske som ett mindre lyckat sidospår när enskilda användare diskuteras på det här sättet, och man lämnar ämnet för tråden?

Mödradödligheten tror jag inte skiljer sig och vad som är vanligt är väl en definitionsfråga, men det är vanligare med både neonatal och tidig neonatal död hos hemförlösta barn (i Sverige). Som jag skrev tidigare i tråden så dör 2,2 av 1000 hemförlösta barn inom 28 dagar efter förlossningen relativt 0,6 av 1000 av de som föds på sjukhus.

1,1 av 1000 spädbarn som föds under en hemförlossning dör inom en vecka efter förlossningen relativt 0,53 av 1000 av de som föds på sjukhus.

Säger hennes avhandling. Hon studerade 1000 kvinnor i varje grupp vilket är alldeles få att basera statistik på. Jag läste bara sammanfattningen och såg att det ena barnet dog vid vattenförlossning vilket socialstyrelsen avråder ifrån numera. Det andra barnet hade neuroblastom. Ta tusen andra hemförlossningskvinnor och statistisken kanske blir noll. Jag tror du inser att materialet måste vara betydligt större för att vara rättvisande. Ska man ta ställning till någonting, vad det än gäller, bör man också läsa vad de där två "avvikkelserna" gäller. Det tror jag du också är medveten om. Inte bara avfärda med att två per tusen dör, det är livsfarligt.

Hos Socialstyrelsen som tydligen för officiell statistik kring förlossningar, graviditeter, nyfödda barn, rökvanor osv hittade jag att 1,6 barn per 1000 födda dog 2009. Då är naturligtvis både hem- och sjukhusfödda barn med.

Varför läser du in att kvinnor ska behärska sig och inte får skrika? För mig handlar smärtlindring bara om att det är synd om någon mår sämre än den behöver. Om det sen är förlossningssmärta, migrän eller för all del ångest spelar för min del ingen större roll när det gäller själva smärtan.

Du skrev att du hoppades det var för kamerorna hon skrek och att hon skulle tas in för vård efter filmningen. Tas in för vård, det är att omyndigförklara kvinnan och negligera hennes förmåga att fatta egna beslut. Hon skrek av egen fri vilja. Du gillar inte det, utan tycker hon ska tas in för vård. Du tycker synd om henne som har ont, och tror inte hon har omdöme nog att känna efter själv.

Jag uppfattar det snarare som att det finns underförstådd eller uttalad press på kvinnor att föda "naturligt" och då gärna utan smärtlindring. Varför ska kvinnor uppmanas att stå ut med det?

Just vid förlossningar är det duktigt, urkvinnligt och naturligt att inte smärtlindra. Varför ska just kvinnor och barn undanhållas från medicinska framsteg?

Det där förstår jag inte var det kommer ifrån. Socialstyrelsens statistik säger att antalet kejsarsnitt ökat stort under tre decennier, från fem procent av alla förlossningar i början 1970-talet till 18 procent under de senaste åren. Mer än nio procent av kvinnorna blir förlösta med sugklocka eller tång.

Gällande smärtlindring fick 46 procent av alla förstföderskor epiduralblockad vid vaginal förlossning. Är det lite eller mycket? Pudendusblockad är tydligen ovanligt numera eftersom den anses hämmande i slutskdet av värkarbetet, utan används mest när man syr. Vad finns det mer för smärtlindring? Undanhåller man kvinnor smärtlindring för att de ska vara duktiga urkvinnor? Låter märkligt.

I Danmark är det riktigt svårt att få lindring när man föder, vore det att föredra? Själv ser jag det mest som ett tecken på hur mycket mer kvinnofientligt det landet är, jämfört med Ssverige.

Jag vet ingenting om Danmark.

Som jag läst, ingår i hemförlossningsstatistiken även de förlossningar som INTE var planerade att äga rum i hemmet, utan också de som hände för att kvinnan inte hann åka iväg, samt de som ägde rum i t.ex. bilen. De var alltså inte planerade och förberedda utan helt okontrollerade. Och de ingår alltså också i samma statistik, och är i antal lika många som de planerade hemförlossningarna.

Det handlar väl lite om att det är olika slags smärtor och förlossningssmärtan kan upplevas på ett annat sätt än tex. smärtan en hjärntumör orsakar. Det kan vara lättare att hantera förlossningssmärtan för att man vet att den är tillfällig och leder till någonting gott så även fast det gör ont upplever man inte smärtan som så illa att man behöver något mot den.

När jag födde hade jag visserligen ont och jag tog lustgas, men jag upplevde det inte som tokont (jag har känt värre smärta än så, men jag lät antagligen värre när jag födde barn än när jag hade ryggskott) och smärtlindring var bland det sista jag tänkte på just där och då.

Tror du att det har nånting med att göra att det är just kvinnor som föder? Och alltid har fött genom vår historia? Att det då kanske anses "fint" och "osjälviskt" att stå ut med smärta för att slippa droger som kanske kan skada barnet? (även om det är bevisat att det inte skadar barnet kan ju allt ifrågasättas). Om män hade fött barn och varit i samma maktposition som idag, då är jag helt övertygad om att förlossningsvård hade sett helt annorlunda ut.

Det är sannerligen inte lätt att vara kvinna.....

De jag personligen tycker synd (rätt eller fel) är väl de som velat få smärtlindring och av olika skäl inte fått tillgång till detta. Och när det gäller just den sista biten har jag en gnagande misstanke om att om det var män som födde barn så skulle inte smärtlindringsbiten fallera....

Jag är helt enig med dig i dessa påståenden!

Varför man väljer att föda utan medicinsk smärtlindring borde väl inte vara så svårt att förstå.
Det finns väl knappt några alternativ som inte har biverkningar?
EDA brukar göra att förlossningen stannar av, eller går långsammare, många får problem med krystvärkarna, och värkstimulerande dropp måste sättas in.
Eller så blir det som för mig, en fruktansvärd huvudvärk som ingenting hjälpte mot i en vecka efteråt.
Medicin är inte lösningen på alla problem. Man får väga för- och nackdelar. För självklart finns det fördelar med medicin.
Men för mig tex skulle det inte vara värt att ta något. Jag har hellre ont i 15 min.
Lustgas gjorde mig bara illamående, och jag kände mig inte lika närvarande.

Det brukar ganska ofta vara bäst om kroppen får sköta en förlossning på sitt sätt, utan att blanda in mediciner.
Om man kan lära sig att hantera värkarna. Och det är svårt, men det kan gå om man vill ge det en chans.

Ps
Det var nog inte Malin Berghagen som födde hemma. Hon tycker att man ska stanna på bb 2-3 dagar.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article10280094.ab

Senast ändrad:

Jag läste också den artikeln (i mitt googlande efter svar) och inser att jag måste sett någon annan. Nu kan jag inte bli klok på vem... Det var kanske 10 - 15 år sen. På SVT. Minns också att mannen i förhållandet var en känd svensk man, i stil med M:;s Tommy Nilsson. Hm..............

Det här är ett sidospår :laugh:, men Lia Boysen har fött hemma. Är det henne du tänker på. Hon är tillsammans med en känd man, Anders Ekborg.

JAG har hellre ont (inte vansinnigt, det finns en gräns) än tar lustgas tex. Jag tycker inte om att bli groggy, förvirrad och inte ha koll på läget. Jag har hellre ont (inte vansinnigt, det finns en gräns) än riskerar de biverkningar tex EDA kan ge.

JAG har en sådan inställning till smärta, vet jag att den inte är farlig och kommer gå över så kan jag hantera den.

VARFÖR är det så konstigt? varför måste man argumentera emot att det finns människor som hellre har ont, till en viss gräns, än tar de negativa konskekvenser smärtstillandepreparat har/kan ha.

Det finns väll massor människor som tex avstår morfinpreparat för att de blir så illamående av det? Det är ju helt ok. Eller annan smärtlindring för de får ont i magen, blir förvirrade, what ever.

Tas in för vård

Att hon skulle komma under vård, var vad jag skrev. Vård kan man komma under genom att gå till fots över fjället till sjukhuset, om det är så. Att man skulle omhändertas med tvång för att man väljer att föda hemma eller i trädgården, tycker jag naturligtvis inte. Möjligen bör barnen i vissa fall omhändertas, det beror väl på hur det förhåller sig med den där dödligheten. Det blir väl tex jämförbart med att barn omhändertas när föräldrarna av religiösa skäl tackar nej till blodtransfusion.

Det där förstår jag inte var det kommer ifrån.

Fascinerande. Du ser inte hur de medicinfria, "naturliga", gärna belägna i hemmet, förlossningarna görs till förebild, hur de kvinnor som vill föda på det här viset, som bejublar den "urkraft" värkarna får representera. För mig är den undertexten i tråden övertydlig. Om jag tolkade motargument på samma vis som du, skulle jag säga att man inte får tycka som jag, att mina känslor och erfarenheter trampas på etc. Men jag ser det inte så. Jag ser det som olika åsikter.

Och så tycker jag att vi lever i en kultur som uppmuntrar oss att skapa modersmyter, och det tycker jag att vi borde ändra på.

Om man kan lära sig att hantera värkarna. Och det är svårt, men det kan gå om man vill ge det en chans.

Absolut! Jag hade värkar var femte minut eller oftare under en vecka, krystvärkar det sista halva dygnet, ungefär. Jag hade förmånen att ha gott om tid att öva mig på att hantera smärta. :p Eller nåt.

På bvc-träffarna efteråt satt kvinnor och uttryckte smärta och besvikelse över krystvärkar som pågått i 20 minuter, jag visste inte ens att de kunde pågå så kort tid.

Alltså, jag är extremt smärttålig, mer smärttålig än vad som är bra för mig. Förlossningspersonalen trodde inte sina ögon, och jag hann ju avverka några skift. Men det är inte så att man kan hantera vad som helst hur länge som helst. Även om jag hade kunnat klara ännu mer psykiskt, så hade kroppen definitivt fått nog.

Säger hennes avhandling. Hon studerade 1000 kvinnor i varje grupp vilket är alldeles få att basera statistik på. Jag läste bara sammanfattningen och såg att det ena barnet dog vid vattenförlossning vilket socialstyrelsen avråder ifrån numera. Det andra barnet hade neuroblastom. Ta tusen andra hemförlossningskvinnor och statistisken kanske blir noll. Jag tror du inser att materialet måste vara betydligt större för att vara rättvisande. Ska man ta ställning till någonting, vad det än gäller, bör man också läsa vad de där två "avvikkelserna" gäller. Det tror jag du också är medveten om. Inte bara avfärda med att två per tusen dör, det är livsfarligt.

Hos Socialstyrelsen som tydligen för officiell statistik kring förlossningar, graviditeter, nyfödda barn, rökvanor osv hittade jag att 1,6 barn per 1000 födda dog 2009. Då är naturligtvis både hem- och sjukhusfödda barn med.

Det är den enda forskning vi har på svenska förhållanden, vad jag vet. Då är det liksom vad vi har att gå efter. Sedan får man undersöka det hela närmare för att försöka få bättre information. Det går inte att bara avfärda forskningen.

Det förefaller inte heller helt orimligt att riskerna är större vid hemförlossningar för när någonting allvarligt händer, hur ovanligt det än är, är det viktigt att rätt insatser sätts in omgående. Något som inte alltid är möjligt i hemmet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka