Fnas i svansen, tappar hår!?

Sv: Fnas i svansen, tappar hår!?

prova att tvätta med vanlig lactacyd tvål- mild mot huden om den är torr o mjällig redan innan- kanske är de något som saknas i foderstaten.?? är resterande hår på hästen fult/ glanslöst?

man kan även göra inpackningar med olivolja för att återfuka hud.

Jag fick hem en häst förra våren som tappade hår på svansen strax efter att han hade kommit. Men han kliade sig inte. Jag gissar att det var symptom på en inre reaktion efter flytten. Ev foderbyte. Den här hästen håller mkt stress inom sig så efter en tid när han anpassat sig o kände sig mera trygg o fått balans i kroppen igen så växte det ut igen. Nu har han jättefin svans!

Om hästen inte kliar sig så tycker jag det känns som att det kommer "inifrån". Tänk efter ordentligt. Har han nåt bekymmer? Fått nytt foder? Har han balanserad foderstat? Kan bero på överkänslighet/allergi. Verkar han må toppen för övrigt?

han mår toppen och har glansig päls.

Det hela började strax innan flytt till annat stall. Jag HAR gjort ett foderbyte, men han har ätit detta tidigare utan att det har hänt ngt med svansen. (nya krafft groov)

Jag tänkte göra ett träckprov, men iom att ingen annan i stallet ska i så fall avmaskas, blir det till ngn nytta då?

Jag pratade med vet för ngn månad sedan, och då trodde hon inte att det skulle vara mask, och avrådde att avmaska, men nu vill jag utesluta den möjligheten ändå. (han har gått upp i vikt och mår bättre nu efter flytten, kan de gå upp i vikt om de har mask?)

Villrådig.. :crazy:

min ponny har oxå likadant problem på sin svans och då har jag tvättat med hexocilshampoo och nu börjar det att växa ut igen men ska tvätta engång till snart för säkerhets skull....

Det är bara pälsen som mjällar? Det finns ingen tendens i hårremmen i övrigt eller i manen?

inte nämnvärt i pälsen.. ska studera manen i kväll ordentligt!!

Liknande trådar

M
Hästvård Hej alla trogna hästvänner! Jag har ett problem! Min hästs vackra tjocka svans har plötsligt börjat tappas. Drar man fingrarna genom...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Midnightwalker
·
Hästvård här om veckan böjade håret i svansroten att lossna!!! hon kliar inte, men när man borstar så åker det av en hel drös med strån... i...
Svar
4
· Visningar
1 205
Senast: Messy
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 380
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar