HJÄLP! Hans "tappar" svansen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 425
M

Midnightwalker

Hej alla trogna hästvänner!

Jag har ett problem! Min hästs vackra tjocka svans har plötsligt börjat tappas. Drar man fingrarna genom svansen så lossnar det tonvis! Han har även kraftigt eksem/sår vid svansroten, och jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till! Jag har slutat borsta den, men ändå blir den bara tunnare och tunnare! Någon som vet vad jag ska ta mig till? Han är fullt avmaskad, så det är inte detta! Testade att smörja hästsalva och har även testat med helosan, det har nästan förvärrats... :confused:

Har haft honom i ett år och två månader nu, och då jag köpte honom var han i princip undernärd och hade näringsbrist. Jag la även märke till redan då att han hade kliat(?) bort svansen vid svansroten, men som försvann helt och fick tillbaka den tjocka vackra svansen när det var sommar, nu på hösten började han sakta men säkert klia(?) bort den igen, och nu detta kraftiga håravfallet. Jag hade ut en veterinär för att bara se vad det kunde vara, då jag precis köpt honom, hon sa att det bara var vanlig klåda, men detta kan INTE vara "vanlig" klåda! Herregud! Snälla! Hjälp mig! :(

Sv: HJÄLP! Hans "tappar" svansen!

Kan vara någon form utav parasiter, kan vara något han har ätit/rullat sig i som han inte bör, kan vara klåda, kan vara brist på något som vitaminer, soljus m.m.

Kan även vara allergi mot något, det är svårt att säga sådant där, egentligen krävs en full utredning för att få reda på svaret ordentligt, men man kan oxå prova sig fram lite gran själv först. Men tänk på att det tar ett tag innan vitaminerna börjar verka i kroppen. Tar iaf en månad innan det börjar ge efekt har jag för mig om du kollar upp det själv med andra ord.

Har hästen täcke på sig?
Min gamle häst har blivit väldigt tunnhårig på svansroten nu i vinter, alltså tappat en del hår och det ser torrt ut. Detta misstänker jag att det beror på att han har täcke på sig som går ner en bit över svansen. Alltså att inte tillräkligt med luft kommer till svansroten. Jag funderar att klippa jätte kort överst på svansroten lite för att öka luftcirkulationen till huden. Har inte gjoort det än, men med tanke på hur tunnhåig han är är det lika bra att göra det.
Kan tillägga att han en sommar fick liknande exem under manen när han hade lång man, så jag klipte kort stubb på honom och exemen försvann direkt.
Som sagt så är ju detta bara aktuellt om han är täckad eller på annat sätt får dålig luftcirculation till svansroten. Tjockt lager med salva förvärrar även då man hindrar huden från att andas då.

Låt veterinär undersöka hästen kan vará hur mycket som helst.

Tack alla för era svar! :bow:

Vitaminbrist har jag väldigt svårt att tro att det är, han får mineral tillskott och får vitaminer från väldigt mycket morötter, äpplen och så vidare, han glänser i pälsen så man nästintill kan spegla sig i den och hans man är jätte blank..:angel: så jag tror inte det är vitaminbrist, det skulle isåfall också visat sig i päls och man också då.. (?)

Han är täckad, pågrund av att han är så tunnpälsad så bär han fleecetäcke samt ett tjockt, fodrat vintertäcke. Bör jag ta av svanslappen? Jag tycker det är så skumt att hela hårstrån lossnar från svansen, liksom inte där eksemet är.. Kan man testa att skura rent svansen, ta av svanslappen och vänta och se? För han tappade inte hela strån då jag köpt honom, och då kan jag tänka mig att det var på grund av mask, han var inte speciellt omhändertagen om man säger så, hon hade inte pengar till det. :crazy: Hur som helst, andra tips man kan testa med? Tror jag har ett recept för någon parasit i svansroten, antar att jag borde skriva ut det och testa, men en jäkla dyr salva. :crazy: så.. det hade underlättat om det kunnat ge med sig genom att göra något själv mot det.. om det nu funkat.

Tack ännu en gång för alla svar! Alla tips ombedes! Kram på er alla. :)

Han är avmaskad, ja. Vet inte riktigt vad medlet hette, men det var ett medel som var mot nästintill alla dumma maskar, medlet kostade 500kr/sprutan, och beställdes för man inte kunde få tag på det på nära håll.. så skitmedel var det definitivt inte.:angel:

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +... 2
Svar
20
· Visningar
5 549
Senast: Simply me
·
T
Hästvård Hmm. jag är fundersam. Mitt ungsto 5 år, har kliat sig väldigt mkt på svansen, och i manen (redan nu). Förra ägaren köpte henne med en...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Fenja
·
Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 382
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 548
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka