För länge sedan var det en mäklare som sa att är det något köpare och säljare kan bråka om så är det flyttstädningen. Jag tog fasta på det och gör jobbet själv. Som professionell städerska så för företaget jag jobbade för så uteblev städgarantin för kunden om denne inte kom och synade städningen ihop med oss. Jag blev tillslut den som alltid tog den här biten med kunden. En timma kvar på städningen ringde vi köparna som i princip alltid kom (min uppfattning är att det var väldigt uppskattat) . Jag erbjöd alltid kunden ett par vita bomullsvantar att ha på under besiktningen. Väldigt få tog dom. Hade själv sprayflaska och trasa till hands. Så gick vi runt tillsammans. Efteråt skrev kunden på en kvittens av godkänd städbesiktning.
När jag sålde mitt hus gjorde jag samma sak. Informerat kund att när flyttstädningen är klar ska dom komma och avsyna städningen, och därefter låses dörren och dom får nycklarna vid köpet hos mäklaren och då är allt klart och godkänt.
Det fungerar ju om köparen/säljaren bor tillräckligt nära för att det ska vara ett rimligt krav. Själv har jag haft köpare som bott 80 mil bort och att de skulle åka ner en extra gång för att syna städningen hade inte varit rimligt. Lägenheten vi köpte sist så hade säljaren flyttat till Italien och allt sköttes via mäklarfirman som hade fått fullmakt.