matildadahlgren

Trådstartare
Jag står just nu inför ett val som är ganska jobbigt. Eller egentligen är det inte något som måste bestämmas nu, men vill ha en hyfsad klar bild för mig över hur saker och ting kommer se ut. Hösten 2017 kommer jag förhoppningsvis börja plugga ett tekniskt basår i Örebro (bor i Västerås) för att sedan plugga tre år till på samma universitet. Från början tänkte jag att jag skulle bo kvar här och pendla till Örebro, tar väl strax under en timme med bil. Det var väl mest för att jag tänkte att jag inte vill lämna "allt jag har här", vilket, när jag tänker efter, inte alls är särskilt mycket. Men nu har jag börjat fundera på om jag ska flytta i alla fall, och det lutar mycket åt att jag vill det. Inte bara för att ha närmare till skolan och slippa lägga tiden och pengarna på att åka emellan, utan även för att njuta av den tiden och verkligen studentlivet medan jag har chansen.

Men det finns en sak som hindrar mig från att flytta och det är min häst. Jag och min syster har en foderhäst tillsammans. Vi har kontrakt fram till Oktober och har pratat med ägaren om att förlänga ytterligare ett år, alltså till Oktober 2017. Då är tanken att vi ska fundera på att köpa henne. Problemet är då att jag delar hästen med min syster som bor i Västerås och jobbar i Uppsala/Stockholm. Hon kommer inte ha tid eller pengar till att ha kvar henne helt själv, och jag lär inte ha råd att ta med henne till Örebro. Jag vill verkligen inte behöva lämna tillbaka henne, men samtidigt så är den här flytten något jag vill göra. Antingen kommer jag alltså bo i Västerås, pendla och ha häst, eller bo i Örebro och inte behöva göra/ha något av det. Jag skulle så gärna vilja ta med henne, men som sagt, blir en aning tight med pengar.

Hur gör man? Hur tänker man?
 
Jag tror det bara är du som kan avgöra det. Sätt ihop en lista med plus och minus med båda alternativen - det kan ibland göra det lättare att ta ett beslut. Sen är det ju också, som du skriver, ett bra tag kvar. Man vet aldrig vad som händer ett år framåt :)
 
Låter svårt att få ihop en studentekonomi med häst och bilpendling. Jag pendlar ca tio mil dagligen och bara det är ett par tusen i soppa varje månad.
 
Jag tycker också medryttare kan vara ett alternativ. Man lever inte i överflöd på CSN, en stor del skulle ätas upp av pendlingen.
Jag hade inte velat vara utan studentlivet, det var en jätterolig tid i livet där jag lärde känna många av mina närmsta vänner.
 
Jag hade inte missat studentlivet för en häst, inte en chans.

Instämmer här, jag pendlade mitt första år som student och jag ångrar det väldigt mycket :down: Jag missade nollning och allt det där roliga första veckorna och min erfarenhet är att det är rätt svårt att "ta igen" det när alla klasskompisarna börjat lära känna varann och blivit små grupperingar. :down:

Pendlingen tog också en massa tid och energi som jag hade behövt lägga på studierna vilket har gjort att jag drog på mig några omtentor som periodvis har varit riktigt jobbiga att ha släpandes :meh: (Det kan dock ha berott på att vi hade en rätt tuff boendesituation med konstiga grannar och en korkad hyresvärd :cautious:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 243
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Myzan87
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
759
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
858
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp