Flytta till småstad

Knappsats

Trådstartare
Jag vill flytta till en mindre ort, gärna runt skaraborg. Problemet är att jag är såpass lågavlönad att jag inte kan spara ihop lite pengar så jag har råd med några månaders hyror till mig och häst (eller ja, framförallt hästen då jag har gratis boende där just nu om jag skulle flytta). Frågan är då hur gör jag? Jag letar självklart jobb i de trakter jag är intresserad av, men då jag inte har mer utbildning än gymnasie är det svårt att hitta. Funderar på att man skulle kunna studera och flytta ner, men utbudet vad gäller utbildningar är... små. Jobb i stall har även slagit mig, men jag har nog inte tillräckliga kunskaper för det.
Bor just nu hemma hos mina föräldrar utanför stockholm och har mer eller mindre gett upp hoppet om ett eget boende här. Jag är inte intresserad av att hyra någons garderob i rågsved för hur mycket pengar som helst.
Nå, hur gör man? Hur löser man det? jag har letat jobb där nere i ett år utan napp.
 
Sv: Flytta till småstad

Är timanställd på lager sedan ett drygt år tillbaka (jobbar för det mesta heltid men med långt under avtalsenlig lön). Skulle som sagt vilja flytta till skaraborg (skövde, skara, götene, falköping, lidköping osv osv) då jag har kopplingar dit på flera sätt.
 
Sv: Flytta till småstad

Hemtjänsten och äldreboendena behöver alltid timvik, prova att ringa runt där.
 
Sv: Flytta till småstad

I skövde finns en högskola och i skara finns lantbruksuniversitetet så lite utbildningar finns det väl eller vad hade du tänkt dig att du skulle utbilda dig till?
 
Sv: Flytta till småstad

Fast SLU Skara kommer förmodligen försvinna.. BYS finns kvar dock.

Jag flyttade hit för just SLU Skara. Tog examen för snart tre år sen och är fortfarande kvar i Skaraborg. Här finns allt man behöver! :D Jag stortrivs, trots att de säger att Falköping är Sveriges tråkigaste stad (inte alls! Den är fin!)

Kommer man ut lite på "landet", typ Stenstorp, blir hyrorna lägre men man kan ändå pendla. Tyvärr är vi lite eftersatta med kollektivtrafik, största resurserna hamnar ju av naturliga skäl i Göteborg..

Vad vill du jobba med?
Här finns ju massor med lantbruk om man kan sånt.
Industrierna går väl lite så där, men jag vet ett par som söker folk.
Bemanningsföretag finns. Städföretag, hemhjälp, äldrevård, dagis..

Det är svårt med jobb just nu.
Om du är tekniskt kunnig och intresserad kan jag tipsa om att bli verktygsmakare! De verkar ha det lite lättare. Fast här uppe finns inte så mycket industri förstås..
 
Sv: Flytta till småstad

Dessutom finns det KY-utbildningar i flera av de orter TS nämner.
 
Sv: Flytta till småstad

Om man bosätter sig i närheten av Falköping är det VÄLDIGT smidigt att pendla till Jönköping med tåg. Jönköping har ju flera högskolor att välja på!
Det funkar även OK att pendla från Skövde till Jönköping med tåg, tar inte mycket längre än från Falköping.
 
Sv: Flytta till småstad

Det är väl dessutom sagt att Jula ska öppna en affär i Skövde också till våren/sommar 2014? Då är det ju extra bra att få in en fot på Jula!
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 702
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 884
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 914
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 361
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp