Flytta till Grekland med hund☀️❤️

Tjholahopp

Trådstartare
Hej,

Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags.

Har du varit till Grekland/EU tillsammans med din hund? Vad borde jag tänka på/planera/ordna i förväg innan avresa?
 
Hej,

Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags.

Har du varit till Grekland/EU tillsammans med din hund? Vad borde jag tänka på/planera/ordna i förväg innan avresa?
Att alltid använda skydd mot fästingar, loppor, löss och sandmyggor och se till att behandla förebyggande mot hjärtmask. Året runt.

Och inte låta hunden umgås med herrelösa hundar/gatuhundar.

Samt såklart planera och se till att hunden är förberedd för resan. Ska den flyga vänja in den vid buren/väskan osv.

Hade också tagit med ett större lass av hundens mat, det är inte säkert att samma hundmat finns att få tag på där så det kan vara skönt att ha lite med sig så man kan vänja över till den nya maten lite långsamt (om hunden har minsta tendens till känslig mage exempelvis).

Jag hade också kollat upp veterinärvård och sett till att jag har ett buffertkonto för evtl sjukdom hos hunden då det inte alls är vanligt med försäkringar för djur utomlands.
 
Tack!
-Vilket typ av skydd mot fästingar, myggor, sandmyggor, loppor, löss? Räcker det med ett scalibou halsband? Känns inte som det? Jag har såndär pipett man sätter i nacken också. Ett scalibou halsband och pipet i nacken, vad mer kan man tänka sig?
-Hjärtmask, ska jag behandla mot det nu innan? Och på plats?
-Har läst att dom lägger ut mat med råttgift, min hund är en sån som äter sånt på gatan. Tänkte om det räcker med att köpa nån munkorg så att jag slipper oroa mig över att hon får i sig nått från backen?

-Vi kör bil ner så hon slipper flyga hon är för stor för att åka i kabinen, jag vågar inte ha henne i lastutrymmet. Så jag kommer köpa med ett riktigt stort lass hundmat. Även gastrointestinalburkar för ifall hon får nått problem med magen och fortiflora.
Jag har kollat upp kring hundmat, det finns inte jättemycket djuraffärer eller hundmat i Grekland. Men hittade nått mjukmatsföretag som säljer i Grekland, hoppas på att hitta det märket på plats. Ska även prata med mina kollegor som redan är där, be dom hitta nån djuraffär och skicka bild till mig vad som finns så jag kan planera foderbiten.

-Jag har maximum försäkring hos Agria. Jag pratade med dom och försäkringen fortsätter, rullar på, täcker allt och fungerar likadant i Grekland, under första året. Sen behöver vi åka hem till Sverige innan 1 år, då rullar försäkringen på som vanligt igen.
 
Jag har aldrig flyttat med hund. men jag ar hundagare och bor i Grekland.

Det finns absolut omraden som har problem med att folk lagger ut forgiftad mat. Sa det ar bra att vara uppmarksam pa. Har inte hort om det inne i stan men sa fort du kommer lite utanfor sa ar det vanligare.

I ovrigt ar veterinar vard valdigt mycket billigare an hemma (senast nar vi vaccinerade och chippade en hund tror jag vi betalade 7-8 euro eller nagot sadant). Men beroende pa var du bor sa ar det inte sakert att det finns nagon akut vet. Jag bor pa Kreta och vi har inte tillgang till veterinar utanfor 9-21 och inte pa sonddagar.
 
Tack!
-Vilket typ av skydd mot fästingar, myggor, sandmyggor, loppor, löss? Räcker det med ett scalibou halsband? Känns inte som det? Jag har såndär pipett man sätter i nacken också. Ett scalibou halsband och pipet i nacken, vad mer kan man tänka sig?
-Hjärtmask, ska jag behandla mot det nu innan? Och på plats?
-Har läst att dom lägger ut mat med råttgift, min hund är en sån som äter sånt på gatan. Tänkte om det räcker med att köpa nån munkorg så att jag slipper oroa mig över att hon får i sig nått från backen?

-Vi kör bil ner så hon slipper flyga hon är för stor för att åka i kabinen, jag vågar inte ha henne i lastutrymmet. Så jag kommer köpa med ett riktigt stort lass hundmat. Även gastrointestinalburkar för ifall hon får nått problem med magen och fortiflora.
Jag har kollat upp kring hundmat, det finns inte jättemycket djuraffärer eller hundmat i Grekland. Men hittade nått mjukmatsföretag som säljer i Grekland, hoppas på att hitta det märket på plats. Ska även prata med mina kollegor som redan är där, be dom hitta nån djuraffär och skicka bild till mig vad som finns så jag kan planera foderbiten.

-Jag har maximum försäkring hos Agria. Jag pratade med dom och försäkringen fortsätter, rullar på, täcker allt och fungerar likadant i Grekland, under första året. Sen behöver vi åka hem till Sverige innan 1 år, då rullar försäkringen på som vanligt igen.
Scalibor täcker allt så använd det året runt.
Ja du ska börja redan innan avresa/flytt att behandla mot hjärtmask. Vanligaste preparatet i Sverige heter Milbemax och finns receptfritt. Förebygger även mot angiostrongylus. Man ger 1 gång per månad 🙂
 
Jag har aldrig flyttat med hund. men jag ar hundagare och bor i Grekland.

Det finns absolut omraden som har problem med att folk lagger ut forgiftad mat. Sa det ar bra att vara uppmarksam pa. Har inte hort om det inne i stan men sa fort du kommer lite utanfor sa ar det vanligare.

I ovrigt ar veterinar vard valdigt mycket billigare an hemma (senast nar vi vaccinerade och chippade en hund tror jag vi betalade 7-8 euro eller nagot sadant). Men beroende pa var du bor sa ar det inte sakert att det finns nagon akut vet. Jag bor pa Kreta och vi har inte tillgang till veterinar utanfor 9-21 och inte pa sonddagar.
Scalibor täcker allt så använd det året runt.
Ja du ska börja redan innan avresa/flytt att behandla mot hjärtmask. Vanligaste preparatet i Sverige heter Milbemax och finns receptfritt. Förebygger även mot angiostrongylus. Man ger 1 gång per månad 🙂
Gör såhär så ni får notis😅
 
Gör såhär så ni får notis😅
Scalibor har funnit på marknaden sedan mitten av 90-talet. Det är ett säkert läkemedel som gått igenom många tester. Biverkningar är ovanliga. Har själv använt det på mina hundar innan fästingtabletterna kom och jag har inte märkt av några biverkningar. Skulle jag åka söderut nu så skulle jag absolut köpa det.
Alternativt är att du använder spot-on som innehåller permethrin exempelvis Exspot.
Fästingtabletter är bra men skyddar tyvärr inte mot sandmyggor.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 751
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Då jag nyligen letade valp kom jag i kontakt med en uppfödare inom grupp 9. Efter att jag klarat utfrågningen om hur hunden skulle få...
Svar
14
· Visningar
3 448
Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp