Flytta svårlastad häst

lightblue

Trådstartare
Hur gör man det? Det handlar om en kortare sträcka (3 mil) och hästen är stört omöjlig att lasta. Problemet är inte att få in honom utan när han väl är inne sparkar han sönder transporten och halva sig själv. Lastbil går inte att få tag på här och han är inte lugnare där. Vi måste flytta rätt snabbt så lastträning är ingen att tänka på nu.

Går det att rida/promenera den sträckan eller är det för långt? Hästen är inte i superkondition.

Tacksam för snabba svar!
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Jag skulle ridit och gått den sträckan. Även om hästen inte är i superkondition så är de ändå byggda för att röra på sig, och håller man nere tempot så borde det inte vara någon fara om hästen är frisk och fräsch.
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Jag hade ringt ut en veterinär som hade fått droga ner hästen så att man kunde köra den korta turen. Det är för långt att gå tycker jag. 3 mil går man ju inte hur som helst.
Hästen måste drogas innan den hetsar upp sig och den får absolut inte ha något som går att äta i transporten.
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Jag hade ridit eller ringt efter "lastbil". Även om de är drogade så kan de få panik när det börjar av verka. Hände för mig iallafall och transporten helt sönder.
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Har ringt till alla transportbolag i närheten och det är ingen som kan köra den sträckan, tyvärr..
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Lastbil? Nej tyvärr.. Han hår på bete och rör sig hela dagarna om det spelar någon roll
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Jag hade tagit en heldag på hästryggen:) 3 mil är inte jättelångt om man tar det lugnt. Be någon komma med lite fika och hö på halva vägen. Jämför med distans ryttarna som rider 5-8-12-16 mil på vältränade hästar i ofs. Droga skulle jag inte göra. Blir nu hästen så trött av att gå tre mil att den känns helt slut så ha en transport som plockar upp er efter halva vägen (är hästen helt slut orkar den kanske inte bråka lika mycket) orkar den bråka så orkar den gå;)
lycka till hur det än löser sig
 
Sv: Flytta svårlastad häst

KL

Tror jag med. Tre mil är ingen fara :) Variera rida och gå (eller byt ryttare halvvägs om du blir trött?) så går det säkert fint. Bättre för hästen också om den har så svårt för att åka släp.
 
Sv: Flytta svårlastad häst

jag hade drogat hästen, hade inte vågat rida ensam 3mil på okänd väg.
om det bara hade varit lugna grusvägar och skog hade det kanske inte varit fullt så jobbigt, men det är det nog inte i hela 3 mil, utan antagligen finns det både asfalterade 70 -90 vägar som måste korsas, läskig boskap som går på båda sidorna på vägen, stenar som bara väntar på att anfalla häststackaren osv :p.

hade definitivt drogat. och sen fort lastat med linor, bundit hästen lågt så den har balans och inte kan hoppa över bommen och kört direkt så fort det är lagligt.
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Jag hade också gått/ridit om vägen var ok, kanske ordna så att någon möter upp/följer med i/på bil/cykel. Så du inte är helt ensam.
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Hur gör man det? Det handlar om en kortare sträcka (3 mil) och hästen är stört omöjlig att lasta. Problemet är inte att få in honom utan när han väl är inne sparkar han sönder transporten och halva sig själv. Lastbil går inte att få tag på här och han är inte lugnare där. Vi måste flytta rätt snabbt så lastträning är ingen att tänka på nu.

Går det att rida/promenera den sträckan eller är det för långt? Hästen är inte i superkondition.

Tacksam för snabba svar!

Bara att packa matsäcken o börja traska :)
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Jag hade absolut satsat på att rida! Har du ingen kompis du kan få sällskap med och så vila och fika på halva vägen för både dig och häst? Att droga en häst för att få in den hade jag aldrig vågat om det inte gällde ett akut olycksfall. Satsar du på att rida kan det bli riktigt mysigt om ni slipper för mycket trafik bara....

Sen hade jag satsat på att få hjälp med ngn riktigt duktig tränare för att veta hur du ska lastträna så att du slipper vara orolig för det nästa gång du måste iväg med din häst. Är bara det första övervunnet så du vet hur du ska angripa problemet är det bara att ha tålamod och träna, träna, träna..........
 
Sv: Flytta svårlastad häst

KL Jag har haft runkeeper på när jag ridit våra "rundor".De flesta ligger runt milen,så jag tror inte tre mil är så jobbigt om du tar det lugnt.
Är det mycket trafik är det ju såklart ett måste att han är helt trafiksäker. Be någon cykla med :)
 
Sv: Flytta svårlastad häst

jag hade drogat hästen, hade inte vågat rida ensam 3mil på okänd väg.
om det bara hade varit lugna grusvägar och skog hade det kanske inte varit fullt så jobbigt, men det är det nog inte i hela 3 mil, utan antagligen finns det både asfalterade 70 -90 vägar som måste korsas, läskig boskap som går på båda sidorna på vägen, stenar som bara väntar på att anfalla häststackaren osv :p.

hade definitivt drogat. och sen fort lastat med linor, bundit hästen lågt så den har balans och inte kan hoppa över bommen och kört direkt så fort det är lagligt.

Och gjort hästen ännu mer avogt inställd till transporter för lång tid framöver....
 
Sv: Flytta svårlastad häst

När min systers häst skulle flyttas till vårat stall red vi :)

Hon red första sträckan sen tog jag över sista. det gick jätte bra.
Det handlade oxå om 3mil. vi behövde bara korsa en stor väg (e20). sen tog vi skogsvägar som vi brukar rida. han var fin och lugn sen i nya stallet.

Så ta med dej en vän och lite fika så får ni en mysig dag :idea:
 
Sv: Flytta svårlastad häst

jag hade drogat hästen, hade inte vågat rida ensam 3mil på okänd väg.
om det bara hade varit lugna grusvägar och skog hade det kanske inte varit fullt så jobbigt, men det är det nog inte i hela 3 mil, utan antagligen finns det både asfalterade 70 -90 vägar som måste korsas, läskig boskap som går på båda sidorna på vägen, stenar som bara väntar på att anfalla häststackaren osv :p.

Klarar man inte av betande boskap och stenar längs vägen så spelar det väl ingen roll om man är 100 meter hemifrån eller tre mil? Jisses, om jag skulle undvika det, samt att korsa vägar, så skulle jag få stanna hemma i paddocken var dag! :cool:
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Jag håller med de andra har du ingen som kan rida med?

Jag lastade min häst förrförra sommaren och åkte till kompisens bete och red sen med henne hem ett par mil för att sällskapa plus att det är säkrare att vara två! Hennes kille tog min bil och släp hem, kom dessutom och mötte upp oss med mat efter vägen jätte trevligt! :laugh:
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Under de omständigheterna : rid/gå . Lär vara bättre lösning än akut lasta och chansa att allt blir värre .
Men : sen måste du ju verkligen försöka få bukt med problemet . Vad händer om du måste måste måste åka med hästen till djursjukhus tex i framtiden ?
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 603
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 225
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp