Flytta med katt?

P

Plingplong

Vi ska flytta till en ny lägenhet i ett helt annat område. Min ena katt är väldigt reserverad av sig och tycker att det är riktigt jobbigt att åka bil och vara på nya platser. Han är inte sig själv efteråt och det är traumatiskt för honom.
Är det någon som har något tips om hur jag kan underlätta flytten för honom?
Har tänkt att prova med Feliway ett tag innan och i den nya lägenheten.
Är det någon som har fler tips?

Sv: Flytta med katt?

Är det inte någon som har ett endaste tips? :(

Våra katter är visserligen rätt vana vid att flytta runt, men vi kommer göra så att vi vår nästa flytt att vi kommer flytta katterna först och ställa in dom i ett eget rum där det kommer vara lugn och ro.

Kanske kan någon vara hos katterna tills dom lugnat ner sig?

Jag tänkte så här...

...tömma sovrummet först och låta katterna vara där medans vi bär ut möbler och väsnas.
Och sedan flytta dom när hela möblemanget är i den nya lägenheten så dom kan bekanta sig i lugn och ro.
Tack för tipset, ska tänka ett varv till.

Vad tror ni om Feliway? Gör det till eller från i situtationen?

Ska själv flytta om några månader o har samma problem som dig, min kattherre är väldigt bilrädd och väldigt osäker på nya saker. Kan verkligen rekommendera o använda Feliway i erat gamla hem en vecka före flytt och sen innan katterna kommer till de nya hemmet låta Feliwayen spridas där o ha så i någon vecka till när ni är inflyttade.

Jag kommer använda mig av Feliwaysprayen som faktiskt lugnar vår katt rätt bra, men bilåkandet biter tyvärr inget på utan den biten får vi plågas med en ylande katt i drygt en timme :crazy:

Denna flytt kommer vi göra precis likadant som förra för drygt 6 år sedan. Vi tar katten och dennes prylar först o installerar honom i ett av rummen som ligger avskiljt. Sedan flyttar vi resten av möblemanget o låter katten få vara i de avskiljda rummet så länge tills de mesta är på plats och de inte är en massa springande. Därefter får katten själv välja att spana runt, låter dörren till de första rummet vara öppet - där har den ju tryggheten. Det tar knappt en dag o sen märker man ingen större skillnad på honom.

Lycka till med flytt o katt!!

Vad bra att Feliway verkar funka! Ska åka in och köpa redan imorgon.
Jag ska fundera lite på hur jag gör med katten, först eller sist in. Nackdelen med att flytta honom först är att vi flyttar till en trea så allt stök kring flytten kommer att vara ganska nära honom. Det blir det iofs här också men här är han trygg.

När vi flyttade så flyttade vi alla saker först, och sedan katten. Tömde ett rum och stängde sedan in henne där med hennes klätter ställning. När allt annat var flyttat så åkte vi o hämtade henne. Eftersom hon inte heller gillar att åka bil så fick hon vara lös i bilen, det går mycke bättre då. :) På så sätt så kännde hon igen alla sakerna både till utseende och (nästan viktigast) till lukt, även om huset var nytt.

Lycka till :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
34
· Visningar
2 435
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 353
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar