Flytta med barn?

Mirre

Trådstartare
Nån som har lite råd och ge?

Exet och jag gick isär i juli.
Vi har efter mycket diskuterande och med hjälp av soc kommit fram till att ha varannan vecka. Vi bor bara några 100 m ifrån varandra så det funkar.
Jag pluggar nu, klar i maj och hoppas på att kunna jobba sedan.
Men om jag inte får jobb här så måste jag ju flytta.
Hur funkar det med sonen då?
Har en känsla av att exet kommer börja bråka då och hävda att sonen ska bo hos honom hela tiden:cry:

Försöker nu få honom att gå med på att skriva sonen på min adress för att vi får mindre dagiskostnad och för att jag ska kunna söka underhållsstöd men han vägrar svara när jag säger något som är det minsta jobbigt:cool:

Hur ska man göra egentligen?

Sv: Flytta med barn?

Jag förstår om han börjar bråka om du flyttar. Det skulle du oxå göra om han ville flytta o ta med sej ert barn....

Gällande dagis o den biten så vad gör det för skillnad för ditt ex? Förlorar han nåt på det? Rättigheter eller annat?

Du får tänka ur alla olika hörn..

Hur skulle du känna/må/tänka om sonen stannade kvar och blev hel boende hos sin pappa istället och du flyttade ?

Men om jag inte får jobb här då?
Ska jag leva på soc då för hans skull?
Bäst är ju såklart om jag får jobb här men det vet jag ju inte.

Calazyria: Det är det enda jag gör.
Tänker, funderar och försöker lösa allt så det blir bra för alla.

Dock går det inte alls att prata med honom.
Han bara ignorerar mig när jag försöker.
Har kämpat så himla länge för att försöka reda ut allt men det går inte.
Orkar inte längre nu

Senast ändrad:

Ja jag förstår att den biten med jobb är svår.. Men du tar för givet att ditt barn ska följa med dej.. Ditt ex kan ju se det lika givet att barnet ska stanna.... Ni har ju samma rätt till barnet..

Men det du menar om att skriva barnet hos dej är det att du får full vårdnad då? Eller är det annat med just boendebiten?

Jag har inte samma situation som du. Därför undrar jag...

Lite funderingar.
Hur skulle hela arrangemanget se ut om du fick precis som du ville, utan att behöva ta hänsyn till någon annan? Hur skulle den idealiska situationen se ut enligt pappan?

Rent spontant tycker jag: Kan ni inte prata med varandra - gör inte det då. Soc har hjälpt er förut, beställ tid för möte och för samtalet tillsammans med en neutral tredje part. Det är ju inte alls aktuellt än, att du skulle behöva flytta, så ta det lugnt och se tiden an. Fokusera på att få kommunikationen att fungera tills vidare, för er sons skull.

Nej det behöver du såkart inte göra, men det känns lite som att du bestämt dig för att du har mer rätt till sonen än pappan?

Du skriver att du tror att pappan kommer att bråka om detta med att du flyttar med sonen, hur skulle du själv reagera om pappan sa att han ville flytta och ta sonen med dig?

Det är otroligt svårt och man blir låst om man skaffar barn med någon som man sedan separerar ifrån. Barnet har rätt till båda sina föräldrar rent generelt.

Men jag förstår att din situation är jobbig :/

Som jag har förstått det så får man inte flytta hur som helst (till annan ort) vid delad vårdnad utan att den andra föräldern godkänner det. Det för att barnet har rätt till båda sina föräldrar. Allt ska vara för barnets bästa.

Men, om man inte kan få jobb på orten utan måste flytta så är det till barnets bästa att man flyttar och jobbar än bor kvar och är arbetslös.

Däremot tror jag att du får svårt att få med dig ditt barn om pappan motsätter sig detta.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 907
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 363
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 067
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna