Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Räntan är ju också din eftersom lånet är ditt så varför ska båda betala räntan Det är du som valt att ta lånet och du som får tillbaks investeringen när du säljer lägenheten.
Ja det kan bli så ibland...eller är den som går back vid en förlustförsäljning..?
Om bostaden är inköpt för gemensamt bruk så har den med störst behov rätt till lägenheten. Det gäller även om man flyttar in gemensamt i en HR.Det man däremot ska vara medveten om är att vid försäljning/separering går man tomhänt därifrån. Men det gör man även vid en hyresrätt.
Om bostaden är inköpt för gemensamt bruk så har den med störst behov rätt till lägenheten. Det gäller även om man flyttar in gemensamt i en HR.
http://lawline.se/answers/fraga-ena...ndets-upphorande-genom-reglering-i-samboavtal
Det framgick inte av ditt inlägg om ert hem var inköpt för gemensamt bruk. Det var det jag svarade på, inte TS fråga.Flyttar man in i någon annans bostad är ju knappast bostaden inköpt för gemensamt bruk. Och är bostaden inköpt för gemensamt bruk känns hela "vem ska betala lånet"-som en ickefråga.
Tips om man vill skydda sina tillgångar som sambo är ju att skriva samboavtal, så slipper det bli krångel vid en ev. separation.
Fast att bara säga kommer inte hjälpa dig om ni en dag separerar och det inte slutar bra och någon vill bråka. Då måste ni plötsligt kunna visa upp kvitton för allt ni har köpt för att kunna bevisa att det är ditt och inte ert. Jag och min sambo skrev ihop ett enkelt själva där vi skrev att det vi respektive gick in i samboförhållandet med behåller vi vid en ev. separation och det vi köper gemensamt delar vi upp alternativt köper ut den andra, köper vi något som vi inte delar kostnaden för så sparas kvitto och den som köpt det får behålla det vid en separation. Behöver inte vara krångligare än så men har man det skriftligt så kan inte den ena ändra sig för man blir sur vid en eventuell splitt.Det har vi pratat om. Vi kommer inte skriva ett utan säger som så att det jag har köpt är mitt och tvärtom nu ska vi snart köpa nya sängar, och då köper vi varsin!
Nån här som har flyttat in i sin partners bostadsrätt? Hur har ni gjort med hyran?
Han betalar av på lånet och vi pratade om att jag skulle dela på det också (inte amortering dock) kommer undan billigt hursom men hade varit intressant att höra hur ni andra gjort