Flytta hemifrån

Buck

Trådstartare
Jag vill ha lite hjälp med vad jag ska tänka på nu. Har fått erbjudande om en lägenhet vilket blir mitt första egna boende. Är en bekants lägenhet som inte hyrts ut av dem tidigare. Vet inte hur bra koll de har på hur allt ska gå till men jag har verkligen ingen koll öht.

Vad ska jag göra nu? Lägenheten är inte bebolig i nuläget, ska till el och antagligen lite renovering.

Vad är det för kostnader jag ska fråga om/ vad brukar ingå i en hyra?
1 rum kök/vardagsrum, kamin, bastu. Vet inte mått än men relativt rymlig, (ingen koll på om kamin/bastu fungerar.)

Är i en stenlänga/fd kostall. Tänker på värme vilket kan bli väldigt dyrt om det inte är i hyran..
Är även råttor på gården som jag är lite oroad över (bryr mig inte så länge de inte kommer in till mig dock). Hur gör man med lås? Ska man skaffa nytt?
Osv

Vad kan jag kräva? Och vad ska jag tänka på?

När lägenheten är klar, tittar du på den. Gillar du den, tacka ja om hyran (det är de som sätter den, inte hyresgästen) är OK för din plånbok. Teckna hemförsäkring, är ett bra tips. Ta reda på om el ingår (säkerligen inte, väldigt ovanligt), uppvärmning ingår, vad som tillkommer (sophämtning).

Byta lås får man sällan göra själv på en hyresrätt.

När lägenheten är klar, tittar du på den. Gillar du den, tacka ja om hyran (det är de som sätter den, inte hyresgästen) är OK för din plånbok. Teckna hemförsäkring, är ett bra tips. Ta reda på om el ingår (säkerligen inte, väldigt ovanligt), uppvärmning ingår, vad som tillkommer (sophämtning).

Byta lås får man sällan göra själv på en hyresrätt.
Tänkte mest om man skulle gå ett varv redan nu och komma överens om vad som skulle göras :).

Vad brukar ingå i hyra? Vad ska jag tänka på med kostnader och så vidare :o?
Är svårt att jämföra med andra lägenheter häromkring då det inte står om det är varm/kallhyra på någon lägenhetssida eller vad som ev ingår..

Vad ska till för att det ska bli vitt boende förresten? Jobbar extra på gården men vill ju ha boendet som separat så att jag kan bo kvar även om jag hittar mer/ annat jobb...
Är svart just nu men ska se om det går att skapa eget företag eller ngt så att jag kan ta betalt vitt för allt jag gör. Gör även mycket läderarbeten och lagar saker så vore bra att kunna ha det där också.

Är mycket nu och jag blir bara mer och mer förvirrad -_-.

Ibland ingår värme ibland inte, det beror på vad de har för uppvärmning
Hushållsel, tv-kanaler, ev kanske vatten, internet kan komma utöver.

Min erfarenhet är att allting ingår när man bor i en lägenhet på en gård på landet. Det är annat när man bor i en lägenhet i ett hyreshus i stan, men sådär på någon annans gård brukar det mesta ingå. Däremot har jag svårt att tro att tv-kanaler ingår ifall det inte finns fiber indraget på gården, men det kanske det gör. Men värme och el torde ingå om de inte satt in egna mätare till det så du kan ha eget abonnemang.

Vad gäller att få det vitt är det inte riktigt ditt problem när det gäller hyran. Det är upp till dina hyresvärdar att sköta sig. Du kan ändå inte dra av hela hyreskostnaden om du har ett företag, men du kan i vissa fall få dra av delar av hyran om du kan visa att det jobb du gör hemifrån är separerat från bostaden, dvs en separat verkstad, kontor, etc.

Jag vill ha lite hjälp med vad jag ska tänka på nu. Har fått erbjudande om en lägenhet vilket blir mitt första egna boende. Är en bekants lägenhet som inte hyrts ut av dem tidigare. Vet inte hur bra koll de har på hur allt ska gå till men jag har verkligen ingen koll öht.

Vad ska jag göra nu? Lägenheten är inte bebolig i nuläget, ska till el och antagligen lite renovering.

Vad är det för kostnader jag ska fråga om/ vad brukar ingå i en hyra?
1 rum kök/vardagsrum, kamin, bastu. Vet inte mått än men relativt rymlig, (ingen koll på om kamin/bastu fungerar.)

Är i en stenlänga/fd kostall. Tänker på värme vilket kan bli väldigt dyrt om det inte är i hyran..
Är även råttor på gården som jag är lite oroad över (bryr mig inte så länge de inte kommer in till mig dock). Hur gör man med lås? Ska man skaffa nytt?
Osv

I min hyra ingår värme samt vatten (alltså varmhyra - jag kan duscha och bada varmt så mycket jag vill utan att det påverkar kostnaden)

Betalar däremot elen vilket är ca 3-400kr med några månaders mellanrum :up:

Teckna hemförsäkring så att den startar samma dag du flyttar in. Sen kör du bara, grattis! :)

Sen kan du fylla på med annat "måste ha" såsom wi-fi, Netflix osv efter hand! :)

Vad brukar ingå i hyra? Vad ska jag tänka på med kostnader och så vidare :o?
Är svårt att jämföra med andra lägenheter häromkring då det inte står om det är varm/kallhyra på någon lägenhetssida eller vad som ev ingår..

Vad ska till för att det ska bli vitt boende förresten? Jobbar extra på gården men vill ju ha boendet som separat så att jag kan bo kvar även om jag hittar mer/ annat jobb...
Är svart just nu men ska se om det går att skapa eget företag eller ngt så att jag kan ta betalt vitt för allt jag gör. Gör även mycket läderarbeten och lagar saker så vore bra att kunna ha det där också.

Är mycket nu och jag blir bara mer och mer förvirrad -_-.

Pingar @L8P8 Jag hade bokat in ett möte med henne om o starta eget!

Få till så jobbet du gör på gården med är vitt om det inte redan är det. Så har du "riktiga" pengar att betala "riktig" hyra med. Enklare så och så ryms boendet i de regelverk som finns. Finns nåt med för tjänstebostäder med, så där rä flera varianter på det för de som är insatta.

Vad som ingår i hyran kan skilja sig åt, det får du helt enkelt fråga om.
Min erfarenhet är att det oftast är varmhyra (värme och vatten ingår) om det inte står annat. Men viktigt att fråga!
Kallhyra kan bli jättedyrt beroende på isolering och uppvärmning så det är ju helt klart "tryggare" med varmhyra, inte lika många obehagliga överraskningar när vinterns elräkning kommer

Tv, internet, telefon brukar inte ingå.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 676
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
3 043
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat