Flytta hästarna 90mil?

O

Osiris

Hejsan alla här på Bukefalos, jag hoppas jag skriver i rätt tråd.

Nu är det så här att jag tänkte höra efter mer er vad ni tycker och tänker angående flytt och så...

Bor för tillfället i norr i en liten by med mina två hästar som är 22 och 24år, eget stall och används endast för hobbyridning.

Nu är det så här att jag ska nu flytta 90mil bort(!) Hur tror ni hästarna tar en såpass lång flytt (dom har inte åkt transport på 8år och ena hästen är väldigt orolig vid transporter och blir väldigt svettig och nervös. Jag tänker isåfall anlita ett företag som kör hästar med lastbil (borde gå stadigt på vägen, övervakning(?) och övernattning?

Vad krävs för att få transportera hästarna en så lång bit? Veterinärbesiktning? Intyg? Pass? Vacc?

Är det idiotiskt av mig att släpa med mina älsklingar som trivs så bra här hemma i stallet så långt bara för att jag vill flytta och få en ny fräsch start på livet?

Hjälp mig! :bow:

Sv: Flytta hästarna 90mil?

JAG personligen skulle absolut ge det en chans :) vem vet, kanske kommer de också bli gladare o fräschare av en nystart? nog för att resan är i längsta laget, kanske, men med en förare som vet vad han gör, en stadig lastbil så ska det nog gå bra:) dessutom har de ju varandra...men jag vet ju ingenting om vad det är för hästar och hur de mår fysiskt, de är ju rätt gamla men jag har stött på hästar i den åldern o uppåt som är fräscha nog att fixa en sån resa under goda förutsättningar...
hur det ligger till med pass papper vacc osv vet jag däremot inte...

lycka till med nya livet, nystarter är alltid spännande:) :bump::bump::bump::bump:

Hästarna i fråga är väldigt pigga och fräscha. 24-åringen är dock lite stel på morgonen, men mjuknar upp snabbt när han kommit ut i hagen.
24-åringen är även under igångsättning efter en vila i sommar, lite muskelfattig men annars är de båda väldigt fina i hovar och hull.

Helst hade man väl velat åka med i transporten själv, men det får man väl knappast... :cry:

kanske se till att den stela är varm före och under resan:) linda med värmande liniment kanske kan vara en idé? :)

Det kanske kan fungera!

Och se till att dom dricker ordentligt innan, jag är barnsligt rädd för den sk. transportsjukan... :cry:

Hittade ett företag som verkar riktigt bra, klippt från hemsidan;

"Lastbilen körs av två chaufförer för att förkorta restiden för hästarna.
Under längre turer sker alltid en dygnsvila och till det finns boxar i stall tillgängliga.

Hästarna har tillgång till hö på lastbilen och kontinuerlig vattning utförs"

Någon som vet något ang. vad som papper som behövs?

47 visningar och bara liten_busig som svarat...

Verkligen ingen annan som har tankar, ideér eller synpunkter på detta? :confused:

Ska du flytta inom Sverige behövs inga papper. Jag har skickat hästar så långt flera gånger med transportföretag och det har alltid fungerat väldigt bra. Nackdelen är väl att man ofta får dem transporterade till närmaste travbana, och det kan ju vara lite bökigt att lasta om eftersom de redan åkt så långt. Men ibland har man tur och får framkörning till det nya stallet. Det finns lagar kring hur länge man får transportera hästar utan att stanna, jag tror att det är 8 timmar, så övernattning brukar det vara på så långa sträckor. Som sagt var, för mig har det alltid gått bra, och chaufförerna brukar vara hästvana och trevliga.

Okej, skönt att höra! :)

Eftersom resan är på ca 90mil så hoppas jag verkligen att dom har något stall halvvägs som dom kan lasta ur hästarna och låta dem vila upp sig.

Jag transporterade min nyköpta häst från Hässleholm till Borlänge med transportfirma. Var skitnervös... hästen var en fyraårig shirehingst och inte så där jättetransportvan.

När jätte-lastbilen kom så tog chauffören ut en pigg, glad och nyfiken häst. Inte en svettdroppe och ingen panik i ögonen. Inom en minut stod han dock på bakbenen med snoppen utfälld för att visa upp för stona på gården att "kolla - här kommer gårdens nya kung" :D

Chaufförerna berättade att han varit lugn och glad hela resan men att övernattningen varit lite jobbig för honom eftersom han fått boxen intill ett sto som börjat brunsta... så han hade levt rövare en stund innan stoet hade sparkat ett par rejäla i väggen för att tala om att nu fick det vara nog.

Först blev jag lite irriterad över att de ställt en hingst bredvid ett sto men sedan kom jag trots allt mest att uppskatta att de berättade om de små fadäserna - på så sätt kände jag att jag kunde våga lita på det de sa om att han verkade ha haft det bra under själva resan också. Hade nog varit mer misstänksam om de inte berättat att han varit lite busig.

Och trött var han visade det sig när han fått komma in i sin nya box. Skrek och for runt så fort jag försökte lämna stallet men när jag tog en pall och en bok och satte mig utanför boxen och läste... då la han sig ned, tittade på mig en stund och somnade sedan sött och sov någon timme. Efter det tog vi en promenad och såg på omgivningarna och han var pigg och glad igen.

Transportfirma kommer jag i alla fall att anlita igen om min häst behöver flytta långt. Det kändes toppen jämfört med att transportera själv, framför allt för hästens skull.

Inga papper behövdes för resan förresten.

Hoppas att min "roman" är till någon hjälp och lycka till med flytten och nystarten!

Tack för att du delade med dig av din historia! Och vad skönt att det gick såpass bra! :bow:

Och skönt att slippa hålla på böka med en massa papper. Dock ska jag se över vaccinationerna och avmaska i god tid innan en ev. flytt, för att vara på den säkra sidan :)

Tror ni det finns något transportfirma som tillåter att man följer med i lastbilen? alt. kör efter i egen bil?

JAg skulle inte tveka en sekund till att skicka hästarna på en transport!
Alla stora transportfirmor som kommit till oss för att hämta och lämna hästar har alltid övernattat i uppsala för att morgonen efter fortätta sin resa.
Alla papper så som pass, brev och pengar har oxå kommit fram samt utrustning som skickats med.
Har alltid fått hästarna hämtade och lämnade på gården kanske för att vi bor så lägligt efter vägen till travet men vet oxå dom som får hämta och lämna på travbanan.

Håller först på att luska fram vilka som är bäst (och billigast).
Första budet har jag på 2500kr/häst + moms och då får jag inte hästarna framkörda till stallplanen, då måste jag hämta dem i Västerås,
vilket är typ 7mil från stallet. Och jag kan inte köra två hästar den biten då jag bara har B-körkort...

Får se vad dom andra transportörerna säger och vad dom har för färdplaner och priser.

Jag vill ju flytta nu!! :bump:

Så man kan ta och packa in all(:angel:) utrustning i lastbilen också? Det vore ju kanon!! :laugh:

Det kanske kan fungera!

Och se till att dom dricker ordentligt innan, jag är barnsligt rädd för den sk. transportsjukan... :cry:

Hittade ett företag som verkar riktigt bra, klippt från hemsidan;

Någon som vet något ang. vad som papper som behövs?

Det beror ju på vart du skall flytta med. Ska du utomlands med dom så ska pass och vet. intyg med. Ska du flytta innom sverige så behövs det inte. Det finns enstaka bra transpotörer och många dåliga. Vattna upp hästarna rejält innan resan med betforvatten.

Tack för att du delade med dig av din historia! Och vad skönt att det gick såpass bra! :bow:

Och skönt att slippa hålla på böka med en massa papper. Dock ska jag se över vaccinationerna och avmaska i god tid innan en ev. flytt, för att vara på den säkra sidan :)

Tror ni det finns något transportfirma som tillåter att man följer med i lastbilen? alt. kör efter i egen bil?
Åka med tror jag inte det finns plats till då dom ibland är två chaufförer. Om inte så brukar chauffören sova i bilen. Det vill hen nog göra utan dig. Åka efter kan du ju såklart. Men jag hAde nog ägnat mig åt annat dom 13-15 timmarna tror jag. Jag har skickat ett aNtal hästar både inom sverige och till andra länder med transport. Det är inga problem. Men ha inte på transportskydd på hästarna.

Ska du flytta innom sverige så behövs det inte. Det finns enstaka bra transpotörer och många dåliga. Vattna upp hästarna rejält innan resan med betforvatten.

Det är en resa 90mil söderut inom Sverige, så då är det ju inga problem med papper, skönt! :bow:

Åka med tror jag inte det finns plats till då dom ibland är två chaufförer. Om inte så brukar chauffören sova i bilen. Det vill hen nog göra utan dig. Åka efter kan du ju såklart. Men jag hAde nog ägnat mig åt annat dom 13-15 timmarna tror jag. Jag har skickat ett aNtal hästar både inom sverige och till andra länder med transport. Det är inga problem. Men ha inte på transportskydd på hästarna.

Jo det är ju det.. men bara det att jag är så barnsligt rädd om dem, och rädd för den sk. transportsjukan.. :cry:
Sen är deras längsta transporter i livet 2timmar, så det blir en utmaning för dem...

Jag (min mamma) har kört totalt 3 hästar ca 40-45 mil (Strömsholm-Matfors/Sundsvall).
Både hästarna har inte haft några problem. De fick fri tillgång till hö resp hösilage hela vägen och två stopp på vägen där de fick betfor med extra mkt vatten.
Resan tog ca 7 timmar/tur. Den sista vändan använde vi dock B-körkortslastbil, men andra ggr hade vi en enaxlad transport. Det har inte varit några problem.
Foderhäst, tillfälligt lån av häst samt ett hästköp.
Aldrig haft problem. Transporten användes 4 turer, de resterande 2 turerna var med lastbilen.
Tror inte att du behöver oroa dig, anlita en bra firma så ordnar resten allt tror jag!

Det var en tanke som slog mig också, om man kan hyra B-körkortslastbil, och köra själv, skulle isåfall kunna stanna och övernatta med hästarna i hage hos min bror som bor ungefär halvvägs. Men som sagt bara en tanke, och kan hända att det blir dyrare än att anlita hästtransportör..

Tror att hästarna står bättre på en stor lastbil med luftfjädring och luftkonditionering än i en liten lastbil.
Vi hyrde en liten 2hästars sådan när vi visade vår 1,5 års hingst. Han åkte 60 mil, varav 20 i snöstorm, och han var ganska trött. Men så var han ju inte så gammal heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 699
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 217
Senast: Moa092
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag och hästen kommer att flytta hem om två månader. Husse kör bil och hästen åker lastbil. Lastbil är bokad, men är det något särskilt...
Svar
9
· Visningar
1 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka