Flytta häst...

dressyrtant

Trådstartare
Jag frågar nu det visa bukeoraklet hur jag ska göra. Jag ska flytta en häst snart (bil+släp), och det är ingen kort sträcka...

Först är det 35 mil bilkörning, sen färja 10 h och sen 50 mil bilkörning.
Jag tänkte försöka ha en paus efter färjan, så pålle får vila och röra på sig lite (typ stallplats över natten). Behöver han komma ur släpet och röra på sig före färjan också?

Jag har nån gång varit med och fraktat hästar i lastbil motsvarande sträcka, och då stod de bara i bilen hela tiden från start till mål. :crazy: (Inte jag som körde den gången, jag bara skötte hästarna.)

Jag har också märkt att det är svårt att få hästarna att dricka ordentligt under långa transporter, någon som har nåt bra knep?
All input mottas med tacksamhet.

Sv: Flytta häst...

Börja att vattna hästen i god tid innan transporten. Ge den blöt mat och salt så att den blir törstig. Dricker den ändå för lite så prova att smaksätta vattnet med betfor.
Ta med eget vatten som hästen är van vid på resan. Är dessutom lag på det vid så långa transporeter.
Ge inte torrt hö under resan. Bäst är ensilage har du inte tillång till det så ge vattnat hö.
Tänk på ventilationen, speciellt på färjeöverfarten. Se också till så att hästen kan sträcke ner huvudet mot golvet för att kunna rensa ut sina lugnor genom att frusta.
Dessutom blir ju då resan över 8 timmar och kan behöva färdplan.

Vi har haft svårt att få i vår ponny vatten på tävling då hans uppfattning har varit att en hink med vatten på marken leker man med och inte dricker ur. I stället har vi hängt en transportkrubba med vatten i transporten mellan tävlingsklasserna och gett honom hö i hösegel. Då har han druckit mycket bra. Med tanke på en så lång tid på färgan då transporten står still kanske det skulle vara en lösning.

Jag hade lastat av och skrittat lite innan färjan om möjlighet finns. 35 mil med hästtransport tar var ändå iaf nästan 5 timmar, och efter det kan det vara bra att skritta lite, kanske äta lite från marken för att stretcha halsen.
Håller med om att det var långt för hästarna att stå i lastbil hela den sträckan, men trots allts står de lite stadigare och kan vila lite mer.

Kolla upp om du måste ha en färdplan, när min pålle åkte till tyskland har jag för mig att det var distriksveterinären som kom ut och fixade det. Gjorde en lite besiktning, fyllde i bilens och transportens reg.nr, vilken väg man skulle ta osv. Kostade en del hundralappar, fick en faktura från jordbruksverket (tror jag) efter att hästen åkt.
Kanske finns någon som vet mer exakt, var ett par år sedan detta hände?

Om resan går till ett annat land kan det behövas godkännande av transporten, registerings som godkänd transportör och kompetensbevis. Lite beroende på till vilket land.

Till Sverige, från grannland, permanent flytt, inget ekonomiskt intresse (tvärtom blir det fruktansvärt dyrt).
Tack förresten för all information!

Senast ändrad:

Har inte mycket tillsvar, men är det inte så att man inte får transportera hästar mer än i 8 timmar innan dom skall stallas in på någon lämplig plats och frortsätta nästa dag?

Och paus efter 4 timmar där dom skall tas ut ur transporten för röra sig och vattnas?

Eller är detta ändrat?

Ge betforvatten under resan om de dricker dåligt.
Brukar vi göra när vi är ute på tävlingar på somrarna och vill få i hästarna vätska.

Kolla upp om du måste ha en färdplan, när min pålle åkte till tyskland har jag för mig att det var distriksveterinären som kom ut och fixade det. Gjorde en lite besiktning, fyllde i bilens och transportens reg.nr, vilken väg man skulle ta osv. Kostade en del hundralappar, fick en faktura från jordbruksverket (tror jag) efter att hästen åkt. Kanske finns någon som vet mer exakt, var ett par år sedan detta hände?
Jag kollade upp detta på jordbruksverket. Där står det: "Färdplan bör alltid upprättas och medfölja transporten när restiden beräknas överstiga 8 timmar. Sverige kräver färdplan enbart där djuren är avsedda för handel, men ett flertal andra EU-länder har krav på färdplan vid alla transporter överstigande 8 timmar. Färdplanen upprättas av transportören, och den ska kontrolleras och signeras av officiell veterinär i avsändarlandet i samband med att denne kontrollerar hästen."
(http://www.sjv.se/download/18.1dea38210f1958afa380006473/HÄST+införsel-utförsel+061101.pdf)
Då verkar det ju inte som jag skulle behöva färdplan iaf. (?)

Har inte mycket tillsvar, men är det inte så att man inte får transportera hästar mer än i 8 timmar innan dom skall stallas in på någon lämplig plats och frortsätta nästa dag?
Och paus efter 4 timmar där dom skall tas ut ur transporten för röra sig och vattnas?
Eller är detta ändrat?
Mycket bra frågor. Jag hittar inte riktigt några regler för detta - hur många timmar innan de ska vila över natten osv.
För sisådär en femton år sen var inte det så noga, antar jag. Då hade vi hästarna i bilen ett dygn i sträck innan de övernattade på stall.
Det där med att de ska ur bilen med 4 timmars mellanrum tror jag inte kan stämma, dock. Kan INTE tänka mig att de "stora" ryttarnas chaufförer+hästskötare skulle orka företa sig något sådant när de kör hästar härs och tvärs över kontinenten. Herregud, det skulle ju ta flera dar att ta sig mellan olika länder. :crazy:

Det värsta med färjan är väl den dåliga luften när alla bilar ska köra av. Jag har hört att många med hästsläp ber att få köra på först för att få köra av färjan först. När alla startar sina bilar för att köra av blir det ju otroligt mycket avgaser. Tror luften är bättre längst fram på bildäck också.

Har du tur och kommer så att du får köra på färjan med en gång och hamnar långt fram behövs det kanske ingen paus innan färjan. Om du kommer och ser att det är kö, kanske det bästa alternativet är att vänta en stund och då kan du passa på att lasta ur och rasta lite

Efter ivrigt letande hittade jag följande:
"3. Tama hästdjur, med undantag av hästdjur som är registrerade, får
transporteras under högst 24 timmar. Under transporten ska de vattnas och om nödvändigt utfodras var åttonde timme."

Det gäller under förutsättning att:
1. Det ska finnas tillräckligt mycket strö för djurets komfort på lastutrymmets golv.
2. har upphävts genom (DFS 2006:9)
3. Det ska finnas möjlighet att nå djuren för inspektion.
4. Det ska finnas möjlighet till tillfredsställande ventilation som kan anpassas efter den inre och yttre temperaturen.
5. Det ska finnas rörliga skiljeväggar för att kunna skapa olika avdelningar.
6. Om transporttiden är så lång att djuren enligt 4 kap 10 och 11 §§ ska utfodras, ska anordningar för att utfodra djuren samt lämpligt foder medföljatransporten. Mängden foder ska vara anpassad till de transporterade djuren och transporttidens längd.
7. Det ska finnas möjlighet att ge djuren vatten på transporten. I de fall varje djur inte är lätt åtkomligt för vattning i hink, ska transportmedlet innehålla ett lämpligt vattenförsörjningssystem så att djuren kan förses med vatten vid behov.

Snowball: När vi hade flera hästar i lastbil väntade vi till allra sist och sen fällde vi ner lastrampen så att bilen skulle ventileras ordentligt under båtresan. När vi skulle ur fällde vi upp rampen snabbt som attan innan alla avgaser kom in.
När det gäller släp tänkte jag att övre luckan kunde vara öppen tills alla kommer ner till bilarna, då är det fast med den på direkten. Vågar inte öppna hela lastrampen på släpet, ifall att hästen skulle komma loss (ve och fasa). Vill inte ha honom springande bland bilarna. :eek:
I lastbilen var det ju annorlunda och inte samma risk för att hästar skulle komma loss.
Har man levande djur på bildäck får man ju också gå och kolla dem ofta under resan, så det borde vara ok. Vatten och hö kan man ju ta med.

Många har föreslagit nån slags melasstärkt vattengiva. Har testat det, men tycker inte det har funkat på mina hästar. De är mest misstänksamma mot sånt "öl". :D Borde kanske börja vänja pålle på förhand, och övertyga honom om att det är jättegott. ;)

Har hästen pass så räknas den som registrerad, i princip skall alla hästar vara registrerade numera i och med passtvånget.
Med tama hästdjur menar man hästar som skall gå till kötproduktion och inte de som används som sällskapsdjur, även om de också förhoppningsvis är tama.

/Skaune - innehavare av kompetensbevis

Till Sverige, från grannland, permanent flytt, inget ekonomiskt intresse (tvärtom blir det fruktansvärt dyrt).
Tack förresten för all information!

Men om du nu ska flytta hästen till sverige ska du inte då titta på reglerna som är i landet där du kör ifrån, för att veta om du ska färdplan o.s.v ?

Borde rent logisk vara reglerna som gäller där som du ska följa, i alla fall tills du kommer till den svenska gränsen?

/Camilla

Har du kollat möjligheterna att skicka hästen med transportör? Det låter väldigt jobbigt för både häst och människor med en sån resa...

Har du kollat möjligheterna att skicka hästen med transportör? Det låter väldigt jobbigt för både häst och människor med en sån resa...

Tänkte just säga detsamma. ;)
En seriös transportör har alla tillstånd redan, och övernattar där det behövs i övernattningsstall.
Hästarna blir lite lugnare när de står med andra, och slipper resa ensamma.

Sällar mig till skaran som undrar om transportör. Tog häst lång väg andra vägen för en par månader sen, dvs Sverige - Finland och faktiskt samma sträckor också fast tvärtom. Transportören var seriös, hade både vatten och hö "ombord", luftfjädrad lastbil för bästa komfort för hästarna och han hade ut dem och luftade dem mellan. Även videoövervakning från lastutrymmet till förarhytten. Priset - långt mindre än vad de kostat oss att köra själva. Vi var super duper nöjda! Hojta till dressyrtant om du vill ha kontaktuppgifter!

Om du ska ta hästen in i EU från Norge så räkna med att det atr lite tid i tullen också. Plus att du måste ha ett veternärintyg som om jag kommer ihåg rätt inte får vara äldre än 24 timmar.

Jag har transporterat mina hästar långt och länge flera gånger.

Ofta blir hästarna lite oroliga när man börjar lasta av och skall gå med dem.
Så det beror lite på din häst om du skall promenera med den eller inte...
Om det är en cool häst så är väl det ok men oftast så är det ju inga trevliga platser man man leda hästen på heller, bara stökiga parkeringar med trafik och sånt. Är hästen lite orolig mår den nog bättre av att stanna kvar i lastbilen/trailern.

Hästarna vilar sig och börjar äta och dricka när man har stannat, så ta hellre många stopp då hästen kan vila. Mina hästar började dricka efter ca 10 timmars resa.

Färjan blir ju vila för hästen och därnere är det ju lugnt och skönt under färd. Gungar mindre där oxå.
ge inget kraftfoder strax innan eller efter resan!

Skulle du åka utomlands?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Träning Hej! Jag och min häst ska flytta till Gotland i mitten av december är det tänkt. Jag hade planerat att hyra hästlastbil efter att jag...
Svar
8
· Visningar
2 941
Senast: Luff
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar