Flytta fågelbo

Elektron

Trådstartare
Jag har en talgoxe som byggt (ett jättefint) bo i en fågelholk jag har ståendes på en hylla utanför min ytterdörr. Tanken var att den skulle sättas upp men jag kom aldrig så långt.

Vågar jag flytta holken en bit eller kommer de lämna torpet då? Mina katter kommer fiska upp de där fågelungarna rätt snabbt när de kläcks annars!

Hade inte tänkt flytta den långt, bara en bit och upp, så den inte står på hyllan.

Sv: Flytta fågelbo

Om de inte lagt några ägg ännu så hade jag försökt flytta holken till en katt-säker plats!

Om de däremot redan lagt ägg hade blödig jag nog försökt katt-säkra platsen där holken stå idag och flyttat den så snart de flugit ut.

/Swat

De har lagt ägg! Mina katter är utekatter så hålla dom borta eller kattsäkra blir svårt.

Kattsäkra kan du göra genom att tex sätta en kompostgaller-hage runt holken, undvika att det finns gömställen runt holken där katterna kan ligga och lurpassa samt vara lite extra vaksam den dagen de små skall ut och flyga ;)

Om holken är för "smörgås-bords-aktiv" för katterna så bör du flytta den innan fåglarna hinner börja ruva i alla fall!
Om de då väljer att inte bo kvar kan du kasta äggen och hoppas att en annan hyresgäst hittar dit.

/Swat

Fixa en bättre plats lite högre upp som du är inne på. Flytta därefter holken en liten bit i taget dag för dag. Kanske en eller ett par dm. Då anpassar fåglarna sig.
Risken om man flyttar holken för långt, är att dom söker sig till det gamla stället och inte till holken.

LIA

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama