flytta bak vikten?

N

*Natta*

vill kunna få min pålle att bära upp sej på bakdelen mer istället för att lägga vikten fram.

är så van att rida "engelsk" dressyr..

någon som har bra tips om hur jag kan flytta bak vikten på hängande tygel???

Sv: flytta bak vikten?

vad är engelsk dressyr? Sen när började begreppet "engelsk dressyr" existera?

engelsk dressyr.. alltså den typen av dressyr man får lära sej på ridskolan å så

men det måste väll ändå finnas fler tips än vad EN person (tränarn asså) kan ge mej?
eller?

Himla lätt fråga, hörru! :crazy:
För att kunna 'flytta bak vikten på hängande tygel' så måste du först lära hästen att förstå dina hjälper på ett nytt sätt -och lära dig själv använda dem på ett nytt sätt... Det finns säkert andra vägar att gå, många anser det tex inte alls vara ett ideal att rida på hängande tygel, men så här gör jag:

Från marken, stillastående, i (helst) kapson eller tränsbett ber jag hästen ge huvudet åt bägge sidor, endast genom att vibrera/plocka i linan (eller innertygeln) och sedan ge efter så pass att linan slackar något. Jag upprepar detta tills hästen svarar med böjning, och är noga att följa med med yttertygeln så att jag inte på något sätt hindrar böjningen. En del hästar har ganska svårt med det här, och kan behöva mycket gymnastik av ryggraden innan de kan släppa böjningen genom ryggraden (syns på att inner höft kommer fram).

(Om en häst är stel i nacken kan den tex ha lärt sig att kompensera genom att föra in nosen då man ber om böjning, då är kapsonen ett bra hjälpmedel att förklara för hästen vad man menar. Det är dock viktigt att inte använda kapsonen (eller någon hjälp överhuvud taget) för att HÅLLA KVAR hästen i böjningen. Om den rätar ut sig får man helt enkelt be om ny böjning. Över huvud taget blir jag allt mer övertygad att det är övergångarna som ger resultat, inte bara i tempo och mellan gångarter utan mellan olika böjningsgrader och samlingsgrader, snarare än arbetandet i en viss böjnings eller samlingsgrad, som snarare ger mjölksyraträning än gymnastisk effekt.)

När hästen förstår denna hjälp, ber jag den komma fram i skritt runt mig, och böjer den för samma hjälp (vibrera -eftergift). När hästen böjer i eftergift driver jag inner bak mot tyngdpunkten genom att låta den fria handen 'andas' mot hästen i skänkelläget i det ögonblick den lyfter inner bak. När hästen kliver in mot tyngdpunkten kollar jag med jämna mellanrum att jag har kvar sökningen framåt nedåt, genom att sakta ge tyglarna. Hästen ska då länga ut halsen med huvudet i eller strax framför lodplan.

Sedan jobbar jag med samma övning uppsuttet, med antingen ridkapson eller tränsbett. Då är det viktigt att känna när hästen lyfter sitt inner bak, så att man kan ge en mjuk hjälp med vaden i rätt ögonblick. Det är viktigt att inte driva för hårt eller otimat, för då slutar hästen antingen lyssna, eller ökar tempot, eller driver utåt.
Om man vill lära hästen att plocka fram sina bakben vid en viss hjälp så måste man själv lära sig ge den hjälpen då hästen plockar fram sina bakben. Vad gäller tygelhjälper så böjer jag förvisso hästen för inner tygel direkt verkande (i bettet), men vänder den för ytter tygel indirekt verkande (mot halsen). Jag är noggrann med att inte inverka i bettet på yttersidan, vilket är lätt hänt.

Till att börja med rider jag mest på böjda spår, serpentiner, volter och åttvolter av olika storlekar, byter varv och spår OFTA. Även på rakt spår ser jag till att behålla en tydlig insida genom att be om lätt böjning.

När detta fungerar tillfredsställande börjar jag jobba med travigångsättningar på volten och öppna vid hand och uppsuttet. ökar travmängden efterhand, men låter bara hästen trava så mycket som den kan utan att falla iväg och utan att ta stöd i handen. Detta innebär många övergångar men korta repriser. Så småningom kommer även sluta vid hand och uppsuttet in.

Genom hela detta arbete kollar jag med jämna mellanrum att jag har kvar sökningen till handen genom att ge mer eller mindre eftergift. Hästen ska då länga överlinjen i motsvarande grad. Jag kollar också i början av varje pass att alla saker vi jobbat med dittills fungerar, genom att rida på 'en hjälp i taget', böja vä, hö för inner tygel, svänga vä, hö för ytter tygel. I böjning åt bägge sidor rida inner resp ytter bakben i mot tyngdpunkten.

Målsättningen är att du ska kunna ange böjning och ram med bettet, kunna föra bogarna mellan tyglarna, kunna influera hästens bäckenposition med din egen (om du tar fram höger höft så ska hästen också göra det) samt kunna öka ett visst bakbens undertramp vid ett visst moment genom precis och impulsartad skänkelhjälp.
Antagligen är det lättast att skaffa sig en tränare.... :D

Jag jobbar ganska korta pass (10-30 min), särskilt under inlärningsfasen då jag sällan överskrider en kvart, och varvar med längre pass av ridning i skogen med mycket fri skritt, korta galopper och klättring, samt gymnastikhoppning ibland för variationens skull.

Jaha, det blev ju inte alls långt, ju! :p :eek: :angel:

Om det är den vanliga dressyren du menar så är det så att den går ut på att hästen ska bära mera vikt med sina bakben. Är det någonting du missat?

Oavsett vilken inriktning man har på sin ridning borde väl utbildningen sikta mot att hästen ska bära mer vikt på bakdelen? Har inget med barockridning att göra bara - har att göra med all vettig ridning!

Natta du måste träna hästen massor först!!! fast försiktigt..enklast e att klättra men inte liksom bara springa..kom ihåg o sluta dra i din häst också men du måste ha en tränare o läsa lite..de e bara så

bigganl skrev:
Om det är den vanliga dressyren du menar så är det så att den går ut på att hästen ska bära mera vikt med sina bakben. Är det någonting du missat?

hjälp henne istället för o siotta där o va dryg! meningslöst låtsas vanliga engelska dressyren (för de finns nått som kalls så) har hästar som bär me bakbenen, de bara titta ju, då går faktist vissa amatörbarockhästar mycke mer samlat..men de klart man kan ju låtsas att spänt studs bakåt me bakbena e samling bara för o slippa inse hur det faktiskt är..att målet me samling e meningslöst när 99% misslyckas sen 1850 eller nått..

Jo, jag vet att det ligger väldigt mycket träning bakom det hela för att komma dit, men känns ändå bra att veta redan från början hur man ska nå sitt mål lixom

Tack för svar!

Det är westernfolket som kallar det engelsk dressyr för att skilja den från sin egen ridstil. Sadeln kallas också engelsk.
Men den ridning vi har på våra ridskolor är svensk och har tagit sin inspiration från Tyskland och Frankrike.

Den svenska ridningen på ridskolorna kan vara bättre eller sämre, beror på mycket. Om man läser de ridläror som används i undervisningen säger alla samma sak, att hästen skall trampa under sig och bära med bakbenen.
I praktiken blir det ofta så som Carroleo skriver, och folk tvingas dra i hästarna med följd att de går på bogarna med raka bakben. Det hjälper ju inte heller att rida på lång tygel, hästen är likafullt på bogarna. Bakdelen måste aktiveras!mvh/T_B

Har du ingen tränare rek. jag dig att läsa !

Sally Swift har mycket bra böcker
www.ridkonst.nu står en massa om just detta.
www.levad.nu har åxo en bra bok på nätet att läsa....

Jag har aldrig tänk vara dryg. Det är bara ett konstaterande. Dressyrridning går ut på att få hästen bära upp mera vikt på sina bakben. (jämna ut förhållandet 60% / 40% mellan fram och bakdel) för att få en häst som slits så lite som möjligt av att bära ryttare. Så enkelt är det. Tyvärr finns många missupfattningar om vad dressyr är. Jag vet inte vart du fått din snedvridna syn på dressyren ifrån. Läs på lite så ser du snart att "vanlig dressyr" och barockridning eller akademisk ridkonst har samma mål, men annorlunda väg dit många gånger. Tyvärr finns det så många olika sätt att undervisa i dressyr att det kan skilja lika mycket som mellan dressyr och hoppning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar