flytt/transport av dräktigt sto

Y

yodi

hur långt in i dräktigheten får man transportera dräktiga ston, och hur långt fram i dräktigheten får dom flytta?

Dräktiga ston får inte transporteras inom 3 veckor före en beräknad fölning. Är det längre transport än 24 timmar gäller transportförbudet inom 6 veckor före fölningen. Tidigast 1 vecka efter fölning får ett sto transporteras.

Sv: flytt/transport av dräktigt sto

hur långt in i dräktigheten får man transportera dräktiga ston, och hur långt fram i dräktigheten får dom flytta?

Transporter av dräktiga ston är enligt djurskyddslagen förbjudna under den sista dräktighetsmånaden.

Ok, en fråga här.

Om man måste flytta sitt dräktiga sto pga olika omständigheter som gör att man verkligen MÅSTE, hur går man då tillväga. Det rör sig om en resa på 1 timme..

Oj..en 4 år gammal tråd ;)

Hästar
Du får inte transportera:

dräktiga hästar under de 35 dygn som föregår den beräknade förlossningen.

dräktiga hästar under de sex veckorna före beräknad förlossning om transporten varar längre än ett dygn.

föl som är yngre än en vecka.

ston den första veckan efter förlossningen

KÄLLA: SJV

Är man tvungen så är man väl. Måste väl bero på omständigheterna. Måste tex stoet i väg på klinik eller nåt, så måste man ju i väg.

Ok, jag skall ringa SJV och rådfråga.
Stoet är beräknat till den 17 juli.

Saken är att jag skall till Italien och får inte tag på stallägaren där vart mitt sto står. Alltså vet jag inget om huruvida jag får den hjälpen kommit överens om. Jag börjar känna mig otroligt nojjig nu eftersom vi åker om drygt en vecka.

Jag vill ju inte flytta stoet, men jag kan ju inte lämna henne vind för våg. Jag funderade på att ställa in resan men då blev sambon väldigt ledsen.

Ett annat alternativ är att hitta någon hästvakt under de 9 dagarna vi skall vara borta, men hur gör man det? Och hur kan man vara säker på att man kan lita på den personen??

Om ni har kommit överens om att du får hjälpen, har du indikationer på att så INTE skulle vara fallet?

Det låter som en väldigt hypotetisk fråga; det här med flytten. Avvakta och hör vad stallägaren säger, fatta beslut därefter.

Lagen finns ju p g a riskerna för sto och föl med transport så nära inpå fölning. Riskerna blir ju inte mindre för att människorna har anledning till flytten...

Den ända godkända anledningen till att flytta ett dräktigt sto inom de förbjudna perioderna är av rent veterinära skäl. Inte att man ska åka på semester.

Den ända godkända anledningen till att flytta ett dräktigt sto inom de förbjudna perioderna är av rent veterinära skäl. Inte att man ska åka på semester.

Tyvärr blir det ju veterinära skäl om jag inte vet att någon ser över henne varje dag eftersom hon måste behandlas varje dag.

MEN, jag har löst det på annat sätt. En kompis till mig tar hand om henne så slipper jag oroa mig. Men på dagen när fölet är 1 vecka så kör jag hem henne till vårt egna stall..

Om ni har kommit överens om att du får hjälpen, har du indikationer på att så INTE skulle vara fallet?

Ja, tyvärr är det ju så. Jag har inte vart ut på ett par dagar (min bil blev stulen, men det är en annan historia).. När jag kom dit idag så var två av hästarna borta. Jag har försökt få tag på stallägaren i en vecka utan resultat.

Vi har en överenskommelse att jag tar hästarna 3-4 dagar i veckan och hon tar 3-4 dagar i veckan. Men nu har jag inte fått tag på henne och vet alltså inte när jag skall åka ut så jag får åka ut varje dag istället eftersom jag inte vill äventyra min hästs hälsa.

Men jag gnäller inte om det, men blir lite frustrerad över att det inte går som det skall. Min häst är mitt ansvar så om jag behöver åka ut varje dag så gör jag ju självklart det. Men det är jobbigt när det blir två resor per dag eftersom det är 6 mil ToR vilket blir 12 mil per dag.

Men, nu vart det klart med vår flytt så när fölet är en vecka så tar jag hem dom till vårt egna stall istället.

Tyvärr blir det ju veterinära skäl om jag inte vet att någon ser över henne varje dag eftersom hon måste behandlas varje dag.

MEN, jag har löst det på annat sätt. En kompis till mig tar hand om henne så slipper jag oroa mig. Men på dagen när fölet är 1 vecka så kör jag hem henne till vårt egna stall..

Det hade inte blivit det som kallas för veterinära skäl. För att det ska räknas som det så är det akuta situationer sådana som man kan använda Djurambulansen till, inte att hästen inte kan behandlas varje dag. Det blir istället ditt "brott" djurskydds-lagstiftningen om du hellre väljer att resa på semester än att se till så att en häst du har ansvar för får den behandling den behöver. Det blir inte att livshotande akut veterinärt skäl för en transport.
Tyvärr.
Så det är ju bra att du lyckats lösa det på ett annat sätt.

"Hellre väljer en semesterresa"

Det kan jag inte säga att jag hellre gör för hade det vart så att jag inte hade lyckats lösa det på annat sätt så hade jag inte åkt. Min häst är nr 1.
Men jag ringde min veterinär igår eftersom jag ändå måste ha kontakt med henne eftersom stoet skall föla och jag reser bort, skulle lämna kontaktuppgifter till kompisen som skall hjälpa mig med henne. Enligt henne var det inga problem att flytta mitt sto den korta biten eftersom hon är lugnet själv men jag borde ringa och dubbelkolla med SJV när de öppnar igen, men bara för att vara på den säkra sidan. Hon själv skulle gå in som rekommendation för flytt om det skulle behövas (Till SJV dvs).

Men jag skulle aldrig göra något som riskerar min hästs hälsa. Fölet, ja det har jag inte knutit an till på samma sätt som min häst som jag haft i så många år. Stoet flyttar på dagen då det gått en vecka sedan fölning. Förhoppningsvis fölar hon lagom så jag kan flytta henne när jag kommer hem.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?