Flytt - hur göra det bäst för lilla killen?

C

cerrox

Vi ska antagligen flytta ut till hus ute på landet från lägenhet i stan!! :bump: :) Jätte kul!! Men det som jag är mest fundersam över är hur kommer min älskade innekatt att klara av det!!?.... :crazy:

I januari 2006 flyttade vi till nuvarande lägenhet & flytten dit från hus vart väldigt jobbig för min kille....han vart så rädd i början, ville inte äta & dricka ordentligt, låg mest & va rädd, tog lång tid för honom att vänja sej....inte nog med det han rök på unrinsten 2 gånger i rad & urinvägsinfektion på det, låg länge på djursjukhus med massa sprutor, kateter & operationer & grejer, inget vidare alls för en stackars liten katt. Han vart så mager & så nere att det fanns inte, trodde aldrig han skulle bli sej själv igen, det tog jätte lång tid... :(

Så hur gör man flytten bäst för min kille? Han är ensam innekatt just nu, går bara ut i koppel när vädret tillåter (& det gillar han inte, trivs bäst inne) jag ska skaffa mer katter, men det är väl bäst att göra det efter att min kille är helt hemmastadd först!?.... Det är tänkt att han ska vara inne- & ute katt, men till att börja med så är det väl lämpligast att han får vara inne till han har vant sej vid det. Jag har feliway både spray & den dära dosan man sätter i väggen, det kommer jag att använda mej av. Sedan sätta ditt hans egna personliga saker som leksaker, filtar, kuddar & grejer så att det luktar hans lukt. Men vad kan jag göra mer för honom? Vill verkligen inte att han ska bli dålig denna flytt också.... :(

Sedan hur gör jag för att vänja honom vid att gå ut, visst koppel börja man väl med? Men hur länge? Det jag är mest orolig över är att det går en 70 väg en bit utanför på framsidan av huset & jag är rädd för att han ska gå där & inte fatta vad bilar är & att dom är farliga!? :(

Så alla snälla ge mej tips & råd på hur jag gör detta bäst för min lilla kille?! :bow:

Sv: Flytt - hur göra det bäst för lilla killen?

1. Låt honom slippa flyttstök så mycket som möjligt. Håll honom inlåst i ett rum sid "sina" grejer där det inte stökas under tiden (tex badrummet, där behöver man sällan springa). Gör likadant på det nya stället, sätt honom i ett rum med sina grejer och låt honom vara ifred där. En mörk "grotta" är ofta skönt när de är osäkra, min fröken bäddar med filtar i sin transportbur men om de inte gör det självmant kan man hänga en filt över hela buren åt dem.

2. Varför ska du "lära" honom vara utekatt? Framförallt, varför ska du ha utekatt om du bor nära vägen? Nej, katter har inget trafikvett, man kan inte lära dem det heller. Katter blir överkörda av bilar, så är det bara. Bygg en rastgård, så blir alla nöjda och glada.

Sv: Flytt - hur göra det bäst för lilla killen?

Anledningen till att jag hade tänkt ha honom även som utekatt är för att jag tycker att det är synd om honom att sitta inne, jag tycker att katter egentligen ska få möjlighet till att vara ute. Men jag vill verkligen inte att han ska bli påkörd! Fast & andra sidan så verkar han ju faktiskt trivas med det, alltså vara innekatt.....så det är kanske dumt att låta honom vara utekatt & att det är bäst att fortsätta som jag gjort nu, låta honom vara innekatt, ta ut honom i koppel ibland & även bygga en rastgård att låta honom gå i.

Tack för dina svar..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 406
Senast: Kaching
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 319
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25