Flytande Vitamin och mineraltillskott

Rimfaxe

Trådstartare
Jag har haft Chevinal Plus vitamin och mineraltillskott. Nu letar jag efter om det finns, något billigare likvärdigt alternativ. Vad för andra märken finns det?

Tack på förhand! :bow:

Sv: Flytande Vitamin och mineraltillskott

Chevinal plus innehåller varken kalcium eller fosfor. Utan är tänkt som ett tillskott som du ger om foderstaten täcker mineralbehovet (CA/P) eller om du ger ett rent kalcim/fosformineralfoder såsom foderkalk, fosforbalans eller dikalciumfosfat. De flesta mineralfoder som ex.vis Miner Blå är vitaminiserade. Men man måste ju räkna ut vad som fattas i just sin foderstat. Ibland behövs som sagt inget mineraltillägg(CA/P) då det täcks av foderstaten i övrigt. Då kan det kanske passa att komplettera med Chevinal om man tror att hästen behöver de extra spårämnen och vitaminer det ger. I ett sånt fall är ju Selen viktigt att tänka på.

Jag hoppas att jag svarat på frågan annars få ju gärna någon annan komplettera.

Mvh/Somi

Ok. Vad rekomenderar du för mineraltillskott i så fall? Finns det något komplett vitamin och mineraltillskott, som är flytande? Vad finns det för alternativ som vitamintillskott i så fall?

Finns det vitaminer i pulverform? Hur länge håller de sig? Är det bättre med vitamintillskott i flytande form?

Det är svårt att rekommendera mineraltillskott om man inte vet hur Ca/P-kvoten/mineralbehovet ser ut.
Vill du tvunget ha vitamintillskottet i flytande form?

Det finns ju mineraltillskott som är vitaminiserade. Vet tyvärr inte hur länge vitamininnehållet är garanterat.

Senast ändrad:

Hästarna ifråga (den ena väger 560 kg, är en överviktig Nordsvensk, den andra en smäcker kallblodstravare 148 cm mankhöjd som jag inte vet vad han väger, men tippar på ca 450 kanske?) äter just nu bara gräs plus 50 gram ishavslager/dag och betfor samt ett pumpslag chevinal. Kommer till vintern äta enbart (förmodligen oanalyserat) hö.

Algerna ger ju mkt fosfor, men ingen kalk. Därför vill jag ha ett mineralfoder som kompletterar upp det.
Vitamintillskottet går bra att ha i pulverform om hållbarheten är bra, bara det att jag inte har hittat något komplett vitamintillskott i pulverform. Finns det?

Senast ändrad:

Titta på hur mycket mineraler (ca/p) som finns i det foder/mineraler med innehållsförteckning som du ger och komplettera till lämplig kvot utifrån det. Sen är det bara att hoppas att kvoten i höet är ok.

Tex. har Krafft flytande vitaminer, vet inte priset dock. Dom har också vitaminiserade mineralfoder, kanske nån av deras mineraler passar din kvot.

Just kalcium och fosfor gör inget tycker jag att det saknas,iallafall förra året täckte höet kalcium intaget.
Tänkte mer om det var andra viktigare mineraler som fattas(?)

Jag har använt Bio Vimin ett tag nu...kan skriva in här i morgon vad de innehåller för vitaminer o mineraler om du vill? :)

Ja det vore jättesnällt ifall du ville göra det! Tack på förhand!

När det gäller vitaminer finns bla Eminprodukterna som är billiga och bra.
B-vitaminflaska 1000ml 60kr
Glucosamin (blir bara mer och mer poppis) burk 500g 189
När det gäller mineraler brukar jag använda krafts.
mvh El

Jag skulle gärna vilja veta vad Bio Vimin innehåller. Finns det någon som kan skriva ner det? Jag hittar ingen näringsdeklaration på nätet nämligen...

Jag hittade att Hippos mineraler har vitaminer tillsatta och så även produktblad. Kraffts verkar inte ha vitaminer tillsatta.

Eftersom hästarna bara kommer att äta hö, så vill jag komplettera med mineraler och vitaminer som redan har ungefär rätt kvoter. Jag kommer möjligen att blanda ut mineraler/vitaminer i lite betfor.

krafft:

MINER BLÅ

Kalcium 120 g
Fosfor 30 g
Magnesium 60 g
Koksalt 125 g
Koppar/B> 900 g
Selen (tillsatt) 15 mg
Kalciumpant
Niacin
Folinsyra
Biotin

Vitamin A 100 000 IE
Vitamin D3 10 000 IE
Vitamin E 5000 mg
Vitamingaranti 9 månader

MINER RÖD

Kalcium 110 g
Fosfor 17 g
Magnesium 60 g
Koksalt 125 g
Koppar (tillsatt) 1 200 mg
Selen (tillsatt) 15 mg
Kalciumpant 125 mg
Niacin 250 mg
Folinsyra 70 mg
Biotin 2 mg

Vitamin A 200 000 IE
Vitamin D3 10 000 IE
Vitamin E 15 000 mg
Vitamin B1 250 mg
Vitamin B2 250 mg
Vitamin B6 50 mg
Vitamin B12 2,5 mg
Vitamingaranti 9 månader

KRAFFT VITAMIN MULTI (Flytande)

Kalciumpant. 2,7 mg
Niacin 7,2 mg
Folinsyra 0,18 mg
Biotin 0,06 mg
Colin 32 mg
Vitamin A 1 800 IE
Vitamin D3 160 IE
Vitamin E 23 mg
Vitamin C 14 mg
Vitamin K3 1 mg
Vitamin B1 0,7 mg
Vitamin B2 1,1 mg
Vitamin B6 1,1 mg
Vitamin B12 0,006 mg
Vitamingaranti 12 månader

Står på hemsidan.

Chevinal Plus innehåller det mesta tycker jag och att det inte innehåller kalcium och fosfor behöver inte alls vara en nackdel.
("godishanna":innehåller magnesium också)
Har gett det många år och tycker det är bra. :)
PL,vilka mineraler är det som saknas?

Innehåll Chevinal Plus:
Deklaration
Tillsatt: per kg per 50 ml
Vitamin A 500 000 IE 30 000 IE
Vitamin D3 75 000 IE 4500 IE
Vitamin E 14 166 mg 850 mg
Vitamin K 83 mg 5 mg
Vitamin B1 833 mg 50 mg
Vitamin B2 333 mg 20 mg
Vitamin B6 333 mg 20 mg
Vitamin B12 1 333 mcg 80 mcg
Pantotensyra 1 660 mg 100 mg
Nikotinsyra 1 000 mg 60 mg
Biotin 16,5 mg 1 mg
Kolin 3 333 mg 200 mg
Koppar 1 166 mg 70 mg
Järn 1 333 mg 80 mg
Natrium 13 333 mg 800 mg
Magnesium 666 mg 40 mg
Mangan 3 333 mg 200 mg
Selen 5,8 mg 0,35 mg
Kobolt 16,5 mg 1 mg
Zink 4 166 mg 250 mg
Jod 16,5 mg 1 mg
DL-metionin 6 666 mg 400 mg
L-lysin 8 333 mg 500 mg
Folsyra 416 mg 25 mg
Innehåll: Sirap, sorbitol, honung, spårämnes-, aminosyraoch
vitaminpremix, jästextrakt, natriumbensoat och
metylhydroxibensoat.

Snobben skrev:
Just kalcium och fosfor gör inget tycker jag att det saknas,iallafall förra året täckte höet kalcium intaget.
Tänkte mer om det var andra viktigare mineraler som fattas(?)

Kalcium och fosfor ÄR de viktigaste mineralerna. Speciellt måste man titta på Ca/P-kvoten. Bara för att ditt hö täckte behoven så kanske inte allas hö gör det. Det går inte att generalisera utan man måste titta på en höanalys samt vad resten av fodret man ger innehåller. Det finns ju som sagt rena kalcium och fosforpreparat att ge om något fattas. Det är väl det PL menar med mineralfoder.

Obs! Detta är inget personligt: Sen tycker jag att det är idiotiskt att ge massa tillskott kaka på kaka som många gör utan att ha ett hum om vad hästen har ett behov av. Rutinmässigt ger man mineraler som ofta är vitaminiserade + Chevinal ex. Flera vitaminer kan hästen tillverka själv, eller så får den vitaminer via hö, annat foder samt solen. En FRISK normal ridhäst har inte så extrema behov som många tycks tro. Selenbehovet måste dock tittas över. Jag ÄR inte emot användadet av tillskott bara man VET att hästen behöver det.

Mvh/Somi

Helt rätt, jag har en känsla av att just chevinal oftast ges i onödan eller felaktigt.
PL

Ok. Fast för en av mina hästar så hjälpte faktiskt Chevinal när han hade konstaterad vitamin/mineralbrist under sommarbetet. Vanligt gräs räckte definitivt inte. Förvisso fick han vanliga mineraler också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
784
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 178
Senast: Takire
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 798
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV