Flytande selen?

Något mindre. Men sen är det iofs så att det inte är selenjäst utan den andra sorten, vilket gör att behovet är lite större ändå. Så om din häst väger ca 400kg är behovet 0,8mg. Ger du 30ml (1,5mg) är det ingen fara (man skall inte överdosera selen FÖR mycket men detta är väl innom normalgiva), men understig inte 1,2mg (eer... ca 25ml) eftersom lite i överkant behövs.

Dessutom är 30 ml enkelt att mäta (2 matskedar) ;)

Tack!!:bow:
 
Granngården har selen och e-vit i flytande form. Min förra häst var superkinkig men åt detta utan problem. Det är från deras egna märke och rätt bra pris jämfört med liknande produkter har jag för mig.

Jag har också kört på detta när jag hade häst! Det behövdes ju bara en liten kork i princip och räckte länge :) tyckte det var kanon!
 
*knapp*

Jag lånar lite tråd.
Hur mycket Protect E-selen ska man ge en häst som dagsläget får i sig 2250 IE och ca 0,17 selen genom tillskott, väger ca 590 och går i lätt/medel träning?
 
Behovet av E-vitamin täcks av det din häst redan får i sig, så det behöver du inte ta in i beräkningarna.

Behovet av selen är 0,2mg/100kg kroppsvikt. Din häst har ett behov på ca 1,2mg/dygn. Selenet i protect E-selen är av den typen som man behöver ge lite mer av (kroppen tar upp det sämre) så total dygnsgiva bör vara runt 1,5 mg minus 0,17. Så ca 1,3 mg.

Av protect E-selen blir detta då typ 26ml
 
Behovet av E-vitamin täcks av det din häst redan får i sig, så det behöver du inte ta in i beräkningarna.

Behovet av selen är 0,2mg/100kg kroppsvikt. Din häst har ett behov på ca 1,2mg/dygn. Selenet i protect E-selen är av den typen som man behöver ge lite mer av (kroppen tar upp det sämre) så total dygnsgiva bör vara runt 1,5 mg minus 0,17. Så ca 1,3 mg.

Av protect E-selen blir detta då typ 26ml
:bow: Tack så mycket!
 
Nu har jag använt denna produkt i flera år så jag vet att den innehåller 100 000 mg dl-alfa-tokoferylacetat per liter, dvs. syntetisk alfa-tokoferylacetat vilket betyder att 1 mg ger 1 IE (1 ml ger således 100 IE av E-vitamin).

Det fastnar aldrig i huvudet var jag hittar info att översätta IU till mg eller tvärtom. Ibland får man ju inte infon man vill ha när man vill jämföra grejer. Har du ett enkelt ställe att hitta det? Ger inte löst så behöver eg inte kunna väga men det här problemet dök upp när jag läste tråden nu :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp