Flytande selen?

Saile

Trådstartare
är det någon som vet vart man kan hitta flytande, välsmakande, selen? Som täcker behovet.
Min häst äter inte pulvret.
 
är det någon som vet vart man kan hitta flytande, välsmakande, selen? Som täcker behovet.
Min häst äter inte pulvret.
Granngården har selen och e-vit i flytande form. Min förra häst var superkinkig men åt detta utan problem. Det är från deras egna märke och rätt bra pris jämfört med liknande produkter har jag för mig.
 
har haft flytande protect e selen innan som hästarna åt, har nu seloe då det var bättre innehåll men som hästarna tycker är :yuck:

pulver protect e selen är dock ännu mer :yuck: enligt hästarna och mestadels hamnar i vattenhinken vilket gör att de inte dricker upp och det är svårt att diska ut:banghead:.
lilla fjordningen äter dock alla sina mineraler, bara halvblods tanterna som är pjoskiga :(
 
Granngården har selen och e-vit i flytande form. Min förra häst var superkinkig men åt detta utan problem. Det är från deras egna märke och rätt bra pris jämfört med liknande produkter har jag för mig.

Är det den som heter protect?
Kan inte se hur mycket selen det är i, vet du det? Eller @Buck kanske vet?
 
Gav granngårdens flytande selen (Protect E-Selen) till Tant, tror vi räknade ut att hon skulle ha 30ml/dygn. Enda sättet att få i henne selen, hon vägrade alla andra sorter och multivitaminer/mineraltillskott :meh:
 
Är det den som heter protect?
Kan inte se hur mycket selen det är i, vet du det? Eller @Buck kanske vet?

På tal om Granngården så är nog deras internetförsäljning det sämsta som jag har stött på. Jag har ingen Granngården butik i närheten så jag köper deras produkt Protect E-xtra via deras internetbutik. Protect E-xtra innehåller endast E-vitamin men är det mest prisvärda alternativet jag har hittat på marknaden om man bara är ute efter E-vitamin. Det finns dock ingen information på deras hemsida om mängden E-vitamin i produkten eller vilket slags E-vitamin den innehåller. Nu har jag använt denna produkt i flera år så jag vet att den innehåller 100 000 mg dl-alfa-tokoferylacetat per liter, dvs. syntetisk alfa-tokoferylacetat vilket betyder att 1 mg ger 1 IE (1 ml ger således 100 IE av E-vitamin).

Inte nog med detta. Jag beställde 2 liter Protect E-xtra i deras internetbutik och fick omedelbart en orderbekräftelse och en faktura. Jag fick ingen information om hur produkten skulle skickas. Jag väntade i ca en vecka och när jag inte hörde något så mejlade jag dom och frågade när produkten skulle anlända. Jag fick ett automatsvar som sade följande:

”Hej, tack för ditt mejl. Just nu har vi ovanligt hög belastning och därmed dessvärre lite längre svarstider än vanligt. Vi behandlar ditt mejl löpande.”

Jag väntade i 4 dagar på svar från Granngården eller att produkten skulle anlända. När inget hände skickade jag ett nytt mejl till dom och undrade när dom skulle svara på mitt första mejl angående leveransen. Som svar fick jag följande:

”Hej, tack för ditt mejl. Just nu har vi ovanligt hög belastning och därmed dessvärre lite längre svarstider än vanligt. Vi behandlar ditt mejl löpande.”

Efter ytterligare 5 dagar fick jag ett meddelande från DHL att produkten fanns att hämta på deras utlämningsställe.

3 dagar efter att jag hade hämtat ut produkten fick jag äntligen svar från Granngården:

“Jag beklagar en sen återkoppling men jag ser även att du mottagit dina varor.

När man som privatperson beställer så ska man erhålla ett meddelande från DHL,
så att man kan följa sin sändning från det att den lämnar vårt lager.”

Jag kan tillägga att jag aldrig fick något meddelande från DHL. Men att det skulle ta 18 dagar innan Granngården svarar på ett mejl är naturligtvis inte acceptabelt.

Att dom inte ger någon information om innehållet av selen och E-vitamin i den produkt som ts är intresserad av förvånar mig inte. Jag använde denna produkt för några år sedan då den innehöll 100 mg Se per liter men för några år sedan så ändrade man innehållet och halverade mängden selen och E-vitamin så nu innehåller produkten endast 50 mg selen per liter. Priset är dock detsamma så i princip höjde man priset med 100% i ett huj eftersom man nu får ge dubbelt så mycket som tidigare.
 
Japp, var just i stallet och hittade en flaska från innan Tant fick vandra vidare. 50mg selen/liter står det på den.
 
Ok! Min väger runt 400 (+/- några kilo) så han ska ju ha mindre då.

Något mindre. Men sen är det iofs så att det inte är selenjäst utan den andra sorten, vilket gör att behovet är lite större ändå. Så om din häst väger ca 400kg är behovet 0,8mg. Ger du 30ml (1,5mg) är det ingen fara (man skall inte överdosera selen FÖR mycket men detta är väl innom normalgiva), men understig inte 1,2mg (eer... ca 25ml) eftersom lite i överkant behövs.

Dessutom är 30 ml enkelt att mäta (2 matskedar) ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp