Flyinges nya villkor

Sv: Flyinges nya villkor

Jesus, vilka höga dygnsavgifter de har!! :eek:
175 kr för ensamt sto, och 195 för sto med föl. Snacka om att de inte vill ha stona på stationen...

Oj! Hade inte kollat på stationsavgifterna. Det var väldigt dyrt tycker jag!
Jag betalade 80kr/dygn på min station, då stod hon på box på nätterna och ute i egen hage på dagarna.

KL

Ja herregud vilka chockhöjningar, förra året betäckte jag men en flyinge-hingst, 800 kr i bokning, 1500 kr i språng, 2000 kr i dräktighetsavgift (är inte stensäker på kronorna dock) sen valde jag levande föl på 8500 kr, allt plus moms. Hade dessutom sto+föl ståendes där för 150 kr per dygn plus moms, pga flyinges slarv stod dom där i drygt 50 dygn.

Behöver jag säga att med dessa kostnader får jag ett MYCKET dyrt föl i vår, hade jag betäckt i år hade det blivit ännu mer med på dom nya priserna.

Nä TUMMEN NER !
:cool:

Jo, men 500 kr...hade det varit 5000 kr så hade jag också reagerat. Jag hade Tyska spermatransporter förra året på 7500kr förutom de vanliga avgifterna, Det var sura pengar!

Nja, använder man hingst i Tyskland får man väl räkna med astronomiska transportkostnader.

Just att Flyinge inte har haft stationsavgift när man använt deras egna hingstar tycker jag har varit en bra deal! Man betalar väl ändå seminavgiften på nästan 2000:-?
De flesta stationer bjuder på stationsavgiften när man använder deras egen hingst. Så var det iaf förr.

*kl*
Blir lite of topic här men hur är uppdelningen på pengarna mellan hingstägaren och hingsthållaren oftast?
Går tex. språng stationen och fölavg. till ägaren eller hur brukar det se ut?

Kollar man på många utlänska hingstar så är dom ju dyrare i sverige (ex. Fantast 600 euro i belgien, medans den svenska ägaren tar 9000 kr och då står kursen idag så att 600 euro = 6975 sek, ett exempel av många...).
Antar att det finns kontrakt mellan dom utlänska ägarna och de svenska importörerna att sperman endast får gå via dom in i landet...

Fantast ägs av den svenska importören...

Sen gissar jag på att det är för att täcka upp deras eget arbete samt ansökningen och avgiften på 5000kr till ASVH

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka