Flyingeknoppar?

M

Mowglii

Vad är det för skillnad mellan flyingeknoppar och t.ex rullkoppar? :o

Jag visste inte att det fanns några speciella Flyingeknoppar? :confused: När jag gick hästskötarkursen på Flyinge för hundra år sedan (nåja 1989) fick vi lära oss att sy upp flätorna, vilket ger ett snyggt och hållbart resultat.

Vi delade upp manen i ca 5cm-portioner, fuktade varje portion, flätade tajt och nedåt (inte hålla slingorna ut i luften, utan ner mot halsen) och fäste med gummiband. Sedan tog vi björntråd och nål, och fäste med några stygn nere vid gummibandet. Därefter vek vi flätan en gång dubbel och fäste med ett stygn åt varje håll runt flätan, och sedan dubbelt igen och ett par stygn åt varje håll.

En viktig sak för att få jämnt slutresultat är att göra ett moment i taget: dela upp hela manen, gör alla flätorna, sy upp. Annars är det lätt hänt att man byter teknik lite för varje fläta och får knoppar som står åt alla håll och kanter.

Om nu detta är vad du menar med Flyingeknoppar vet jag ju inte... :p

Jag tror det är samma sak.
Rullknoppar har jag lärt mig att göra av min ridlärare och enligt henne vad det rullknoppar de använde på Flyinge på bla de små fölen.

När man gör flyingeknoppar nu använder man sig av ett gummiband. :) Man delar upp manen, fäster flätan med halva gummibandet sen tar man flätan och rullar upp (hårt) och fäster med resten av gummibandet, se till att du petar runt gummibandet under knoppen för att det ska bli snyggare. Lite svårt att förklara när man inte kan visa. Låter kanske lite konstigt med bara ett gummiband men det håller väldigt bra om man gör rätt....(övning ger färdiget :p)

har alltid funderat på hur fasiken man får ut björntråden :angel: ur manen sen.. om man har en polle med samma färg på manen som på tråden.. :confused:

Sv: Flyingeknoppar?

Själv har jag aldrig provat knoppa en häst, men nu har jag läst lite trådar här om knoppning och om jag har förstått rätt (rätta mig om jag har fel), så delar man upp manen i ca. 5 cm breda toffsar, blöter dem lite och flätar sedan nedåt och hårt. Sedan viker man den dubbelt en eller två ggr och fäster med en gummisnodd? :angel:

ja, det är rätt.
de flesta tävlar dressyr med knoppar i manen.
det är för att manen inte ska hänga å slänga utan det ska vara snyggt o prydligt. sen så ser man halsen bättre åxå.

Jag har fått lära mig flyingeknoppar och man lixom använder sig av ett gummiband..

1. Man gör först en fläta
2. Viker in tofsen som blir längst ut
3. Rullar jätte hårt

Det är jätte svårt att förklara men det gäller att ha teknik. Man måste nästan se när någon gör dom annars går det inte att lära sig..:)

Hmmmmm... undrar också om det här med att sy upp. Hur får man ur dem sedan? Men jag ska pröva till nästa tävling. jag knoppar alltid dagen innan, men han lägger sig på dom, och dom bli strykfula sedan till själva tävlingen...

*KL* delvis

Ja det är väl så att det ena svaret är lika med det andra i tråden bara olika formulerade!!
Alla svar och och tillkomna frågeställningar kan faktiskt sorteras i hop fast de nu förefaller lite huller om buller :D

Försöker nu sammanställa allt ovan:
Alltså Flyingeknoppar och rullknoppar är samma sak de heter så för att de RULLAS upp - dvs gummisnodden är fästad i flättofsändan som vanligt sen spänns gummisnodden ut mellan tumme och pekfinger och man rullar upp flätan och virar sista varvet på gummisnodden runt den färdiga knoppen mot halsen. Detta går fint att göra när man syr också man surrar tråden runt flättofsen -börjar rulla och för varje halvarv sticker man nålen genom det man inte rullat ännu iflätan och låser på så vis knoppen bit för bit högst upp vid mankammen snurrar man tråden några varv mellan halsen och knoppen och låser på lämpligt vis (som när man syr fast en knapp i skjortan eller nåt).

Vanliga/enkla knoppar man gör en fläta surrar runt en snodd/tråd viker sedan flätan några varv och surrar ny gummisnodd/tråd runt då hammnar snodd/tråd två mer mitt på knoppen än inne vid halsen = de öppnar sig mycket lättare och går sönder!!

Hoppas det blev en förtydligande sammanställning och inte en förvirrande utläggning!!:D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 20 lag är anmälda till årets lag-SM i dressyr som avgörs i Linköping den här helgen.
Svar
0
· Visningar
90
Senast: Gunnar
·
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka